Rettferdigjør mange K-programmer for KDE?

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Rettferdigjør mange K-programmer for KDE?

Innleggav Fredrich » tir 13.05.2008 14:57

Jeg er egentlig ganske fornøyd med Gnome. Er litt kjedelig tema, men det meste er forsåvidt lett å forstå. Jeg bruker riktig nok mange K-programmer i Gnome. Slik jeg har forstått det bruker Gnome og KDE programmer forskjellige database. Så det å kjøre et K-program i Gnome vil være tyngre enn i KDE. (?)

Disse programmene bruker jeg:

Konversation
amaroK
KFTPgrabber
KTorrent
og sikkert noen flere som jeg ikke kommer på i farta.

Vil det være lurt for meg å skifte til KDE?
medlem i 210 måneder
 

Re: Rettferdigjør mange K-programmer for KDE?

Innleggav thorak » tir 13.05.2008 15:02

Hvis du virkelig har ytelsesproblemer er dette noe du kan kikke på, hvis ikke så ville jeg bare fortsatt med det som er mest komfortabelt for deg.

Det er imidlertid riktig som du sier, kde-programmer trenger kde-bibliotek, gnome-programmer bruker gnomes bibliotek, så noe mer minneforbruk får du vel, samt at oppstartstidene for de enkelte programmer sannsynligvis er noe lengre, iallefall ved første lasting av ett kde program.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Rettferdigjør mange K-programmer for KDE?

Innleggav olear » tir 13.05.2008 16:05

Man taper ikke mye på å laste inn bibliotekene som kreves for KDE-/Qt-programmer. KDE i seg selv er også lettere å laste inn en GNOME/GTK, spiser litt minne, men er moderat på CPU-bruk.

Hvis du liker GNOME fortsett å bruk det, hvis ikke er det bare å bytte over til KDE (som sikkert er installert fra før siden du bruker såpass mange KDE-programmer).

En fordel med å gå over til KDE er integreringen mellom programmene.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Rettferdigjør mange K-programmer for KDE?

Innleggav KMJ » tir 13.05.2008 19:54

Fredrich skrev:Vil det være lurt for meg å skifte til KDE?


Til det er selvfølgelig svaret alltid ja 8-)

Men for å være litt seriøs, så kan du jo se på hvilke Gnome programer du kjører.

Bruker du regelmessig mange, omtrent som antallet KDE programer så er det mer eller mindre hipp som hap fra ett ytelses ståsted. Men om du i hovedsak er bruker av KDE programmer vil bytte være fornuftig, slik at du bedre kan utnytte KDE infrastrukturen.

Erfaren
medlem i 219 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]