Behandling av EXIF-metadata

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Behandling av EXIF-metadata

Innleggav Brukarnamn » ons 28.05.2008 23:27

Hei, jeg ser etter en måte å endre EXIF-metadataen i JPEG bildefiler. Enten kommandolinje eller KE/Qt. Så langt har jeg funnet ut at både KDE og The Gimp kan sette brukerkommentaren i bildefilen, men utover det har det vært svært dårlig.

Hvilke verktøy har jeg? –ev. finnes det et nettbasert verktøy som gjør jobben?
medlem i 191 måneder
 

Re: Behandling av EXIF-metadata

Innleggav thorak » tor 29.05.2008 9:01

Dersom du skal skripte, er exiftool det naturlige valget. Ellers har digikam ypperlig støtte for både exif og iptc, dette er det beste programmet jeg har brukt til organisering av fotografier.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Adobe sitt alternativ, er også en mulighet!

Innleggav Brukarnamn » fre 30.05.2008 7:15

Ev. hvordan kan jeg endre på XMP-metadataen?

Hva er statusen for EXIF/XMP i KDE 4? Jeg tenker da på KDE-implementasjonen av Nepomuk.
medlem i 191 måneder
 

Re: Behandling av EXIF-metadata

Innleggav thorak » fre 30.05.2008 12:08

Aner ikke hva nepomuk er, og bruker ikke kde4. Ellers er det noe XMP støtte hist og pist, jeg bruker jabref, som støtter skriving og lesing av xmp, men for pdf-formatet. Exiv2, som ligger til grunn for det meste av exif-støtte i kde, har støtte for xmp, men om programmer og bibliotek virkelig drar nytte av dette, er vel en annen ting. En kjedelig ting med exiv2 kontra exiftool er at exiv2 stort sett bare støtter skriving til jpeg (+ gamle canon formater), men siden du spør etter xmp så betyr vel ikke det så mye for deg? (Lagres ikke xmp for bildefiler utenfor fila? Jeg vet at for pdf så lagres xmp-data inne i fila, det eneste praktiske...)

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron