UDF vs ISO filsystem på Blu-Ray?

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

UDF vs ISO filsystem på Blu-Ray?

Innleggav terjejh » søn 01.06.2008 18:26

Jeg skal nå brenne optisk databackup av mine selvproduserte video filer overført til harddisk. Filene er på .dv og .mpeg (hdv) format, dvs. ca. 14GB pr time video, mens Blu-Ray BD-R DL platenes normerte kapasitet er på 50GB; 46,2GB nto. Med 1x (4,5KB/s) brennehastighet, synes det som om brenningen tar det dobbelte av videoavspilling i sanntid, pluss ca. 50% tillegg for etterverifisering av skrevne filer. Dvs. ca. 3 timer totalt pr 1 time video.

Nok om det. Nero Linux 3.5 brenneprogrammet tilbyr default å bruke UDF filsystem. Er dette bedre å bruke enn det tradisjonelle ISO 9660 filsystemet i alle henseende, spesielt med tanke på framtidig kompatibel lesing av platene?
Eller har det tradisjonelle ISO 9660 filsystemet noen fordeler framfor UDF?

Jeg er klar over at UDF krever at UDF filleser er installert for å lese platene. (Tror også at med UDF kan en overskrivbar plate BD-RE benyttes som harddisk)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: UDF eller ISO filsystem?

Innleggav KMJ » søn 01.06.2008 20:53

Jeg tror stort sett alle Linux distribusjoner har kommet med UDF lese støtte de siste 7-8 årene, så der kreves det ikke noe spesielt. Hvordan det ligger ann på Vista er jeg ikke sikker på, men XP trengte som du påpekte en driver for å lese UDF.

UDF er også det som benyttes om du bruker optiske plater(CD-RW, DVD.RW etc) som vanlige RW lagringsmedier(floppy etc), aka pakketwriting på Linux. For windows har de store brenne suitene en liten applicasjon som enabler dette. Å kunne flytte/kopiere/slette som på en vanlig disk er ganske hendig, det er som å han en sinsykt stor floppy eller minnepinne tilgjengelig.

Filsystem messig er de ganske like, men ISO 9660 er eldre og har noen svakeheter i forhold til UDF. For eksemple med hensyn på lengde av filnavn og tegnsett, selv om noe av dette kan omgås med å bruke en MS utvidelse til ISO 9660(Joilet tror jeg den heter).

Ellers bruker jo DVD filmer UDF, så det er jo mulig det er en god grunn til det:-)

Erfaren
medlem i 220 måneder
 

Re: UDF vs ISO filsystem på Blu-Ray?

Innleggav terjejh » søn 01.06.2008 21:34

Etter en 14GB skrivetest på en overskrivbar BD-RE DL plate, testet jeg at monteringen gikk greitt med Nautilus 2.20 på openSUSE 10.3. Tilsvarende avspilling av dv filene med en media videoplayer.

Har nå kjørt igang en full backup (44,4GB) på den første BD-R DL plata. Fikk advarsel om at jeg nå hadde valgt brenning av UDF>=v. 2.5 filsystem, noe som flere OS versjoner ikke vil kunne lese default, XP som Linux.

Overraskende nok synes det som brenningen av 44,4GB vil ta "bare" 2:48 t, dvs. ikke særlig mye lenger enn det tok å skrive 14G til BD-RE DL. Brennetiden blir noe mindre enn de 3,1 timene med avspillbart videoinnhold. Valgt etterverifisering (sml. filene på plata med filene på harddisken) kommer i tillegg.

Bilde

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]