Tekst på icon

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Tekst på icon

Innleggav NewBee-Petter » tir 17.06.2008 0:37

Heisann, jeg har en lite fille ting jeg ikke får til.
På skrivebordet har jeg noe iconer, som teksten er for lang på til å passe på 1 linje.

F.eks: Datamaskin, her brytes teksten slik Datamaski-n, slik at n'en kommer på linje 2.
(irriterende :)

Er det noe jeg kan gjøre for å holde den samlet på 1 linje?
Å strekke iconer hjelper ikke.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Tekst på icon

Innleggav ak » tir 17.06.2008 4:34

Hvis det er GNOME (husk å inkludere slik informasjon) kan du velge et ikon som er stort nok, eventuelt ved å lage et med gjennomsiktig bakgrunn. (Høyreklikk , properties , klikk på ikonet og velg det du har laget).

edit: Det finnes sikkert en godt gjemt innstilling for dette også, uten GUI, men jeg kan ikke nok om dette og det avhenger også av skrivebordet

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Tekst på icon

Innleggav NewBee-Petter » ons 18.06.2008 15:24

Hmm, tror ikke det har noe med størrelsen på iconet å gjør, det virker som om det er definert hvor mange tegn det skal være på en linje, i mitt tilfellet 9 tegn pr. linje.

Så hvordan endrer man det til f.eks 12 tegn?

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Tekst på icon

Innleggav NewBee-Petter » man 23.06.2008 15:47

Fortsatt ingen som har en løsning her? Kjenner det irriterer meg litt. :-)
Liker ikke at det er noe jeg ikke får til, blir bare enda mere "gira" på å få det til.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Tekst på icon

Innleggav terjejh » man 23.06.2008 17:52

Jeg bruker å sette inn et ordskilletegn (- el. _ el. blank) inn i ikon-navnet, når jeg ser at det blir delt. Dvs. høyreklikker, velger Egenskaper og setter skilletegnet inn der jeg ønsker at orddelingen skal være. At du får deling allerede på bare "Datamaskin", tror jeg nesten må ha med lav oppløsning å gjøre. Det får ikke jeg, riktignok med 1920x1200 oppløsning. Lager derfor her istedenfor et lengre eksempel "Min Data- maskin" som deles, og vedlegger et utklipp fra fra skjermbildet nedenfor

Bilde

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Tekst på icon

Innleggav NewBee-Petter » man 23.06.2008 21:34

Hmm, pussig om det skulle være oppløsningen da, kjører 1280x1024 nå.
Nei, tror det må være en innstilling i Gnome jeg har "kødda" med et sted.

Høyre klikker jeg på skrivebordet, velger opprett dokument --> Ny fil, og angir navn 123456789 bryter den navnet slik at 9 kommer på linje 2.

Fatter ikke hvor dette styres.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Tekst på icon

Innleggav terjejh » tir 24.06.2008 0:18

Har du økt skrift(font)størrelsen noe sted?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

[LØST] Re: Tekst på icon

Innleggav NewBee-Petter » tir 24.06.2008 15:36

Fant ut av det, gikk inn på gconf-editor, og apps/nautilus
Der er det et valg for "use_tighter_layout", slo av den, så er det iorden igjen.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]