Fjerne DRM i linux??

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Fjerne DRM i linux??

Innleggav JanErikHiim » tor 19.06.2008 19:52

Kom opp i en situasjon der jeg fikk DRM beskyttet wma fil, som ble konvertert fra en cd jeg hadde kjøpt.
Vet det finnes flere varianter i Windows for å fjerne DRM.
Siden all slik fjerning er ulovlig i det meste av utlandet står det veldig lite om dette emnet, eller flere ikke vil skrive om dette.
Men i Norge har vi lov til dette med formål om å bruke egne CD'er hvor vi selv ønsker.

Så... finnes det noe enkelt program i linux for å fjerne dette??

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Fjerne DRM i linux??

Innleggav Brukarnamn » man 23.06.2008 2:00

Dette er faktisk svært vanskelig i Linux. På Windows fjernes den digitale rettighetsbeskyttelsen ved at filen spilles av og at det gjøres et opptak av denne avspillingen. Med tanke på at du ikke får spilt av filen i det heletatt er denne overgangen svært vanskelig. Det er kanskje ikke umulig, men det vil være vanskelig.

Eier du platen foreslår jeg at du bare overførerer den til datamaskinen på nytt under Linux. Husk å overfør til en åpen standard som Ogg Vorbis eller tapsfri kvalitet i Ogg FLAC (store filer).
medlem i 190 måneder
 

Re: Fjerne DRM i linux??

Innleggav simen » man 23.06.2008 2:38

Ikke veldig inn i emnet. Men med Wine kan du kjøre Windows programmer og laste ned de programmene som "fjerner" DRM'en på musikken og konvertere de til et format du liker bedre... mp3, ogg eller m4a (min favoritt).

Når du derimot fjerner DRM'en ved å opptake og ikke ved å fjerne DRM'en for å så konvertere fila til et annet format vil du miste endel kvalitet. Viss wma fila derimot har så høy kvalitet at den nærmer seg lossyless så vil kvaliteten bli bra.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Fjerne DRM i linux??

Innleggav Draemora » man 23.06.2008 2:43

Hvis det er av samme type som Itunes bruker er det jo bare å brenne ut en CD og rippe denne igjen...
Men det er p.g.a. slike grunner man ikke kjøper DRM infiserte filer, du bare støtter ett korrupt system. Men som simen påpeker, du kan bruke wine til å kjøre Windows programmer, bare sjekk støtten in Wine AppDB før du eventuelt kjøper noe.
medlem i 201 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]