Styre kuben i Compiz med musa

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Styre kuben i Compiz med musa

Innleggav pider » fre 20.06.2008 13:15

Tidligere denne uken slo jeg på Animasjoner i Compiz. Før kunne jeg få fram kuben ved å trykke på midterste museknapp og dreie på kuben med musa. Nå er denne funksjonen borte og jeg finner ikke ut av hvordan jeg slår den på igjen. Noen hjelp å få? :-!

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Styre kuben i Compiz med musa

Innleggav omaha » fre 20.06.2008 14:38

Du må nok inn i compiz-config-settings og endre innstillingene under bindings der. De har endret endel på disse etterhvert så jeg husker ikke nøyaktig innstillinger.

Men et generelt råd er at man jo kan lagre og eksportere en profil i Compiz. Skifter man distro eller foretar en reinstallasjon kan man så hente inn denne profilen igjen.

Det sparer MEG for litt prakk i allefall 8-)
medlem i 204 måneder
 

Re: Styre kuben i Compiz med musa

Innleggav moma » fre 20.06.2008 15:48

simple-ccsm er et annet raskt verktøy for å aktivere compiz. Kjør som vanlig bruker.
$ simple-ccsm

Les også punktene 10c) og 10d) av http://www.futuredesktop.org/

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Styre kuben i Compiz med musa

Innleggav Draemora » fre 20.06.2008 18:52

Siden jeg ikke har en midt museknapp har jeg vendt meg til å bruke ctrl+alt istedenfor. Like effektivt, og så vidt jeg husker var midtre museknapp ganske problematisk å bruke.
medlem i 201 måneder
 

Re: Styre kuben i Compiz med musa

Innleggav terjejh » fre 20.06.2008 19:55

Jeg slenger meg på denne tråden med et relatert spørsmål. For første gang har jeg et grafikkort Nvidia FX3600M som er kapabelt for å aktivere 3D desktop effects. Har aldri brukt dette før. Får til gjennomsiktig vinduer og aniamasjoner med disse ved flytting og spredning utover skjermen. Men hvordan startes den såkalte kuben? Finnes en quickstart guide for å bruke disse "severdighetene". Her et skjermbilde fra oppsettet i openSUSE 11's kontrollsenter:

Bilde

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Styre kuben i Compiz med musa

Innleggav Draemora » fre 20.06.2008 20:02

Jeg holder inne Ctrl+Alt, venstre klikker på skjermen og bare drar :) Er forresten ikke vant til de instillingene du hadde tatt skjermbilde av, har du compiz-config-settings-manager installert? Starter den med kommandoen ccsm
medlem i 201 måneder
 

Re: Styre kuben i Compiz med musa

Innleggav terjejh » fre 20.06.2008 20:52

Takk, kuben virket flott med Ctrl+Alt+dra

CCSM er installert standard og gui integrert i openSUSE 11:

Bilde

Jfr. også denne omtalen av Compiz-Fusion i openSUSE 11
http://news.opensuse.org/2008/06/07/sne ... -kasprzyk/

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Styre kuben i Compiz med musa

Innleggav Draemora » fre 20.06.2008 21:37

Kanskje at du har det på norsk da, jeg kjører kun engelsk :)
Og må si jeg er imponert over Compiz, når jeg brukte det tidligere endte det alltid opp med at jeg deaktiverte det når jeg ikke hadde behov for å "vise det fram", men nå har jeg blitt så avhengig av noen av funksjonen at jeg ville blitt mindre effektiv uten dem.
Behandle flere dokumenter samtidig, og kopiere mellom de er blitt en drøm med Opacity og Scale pluginene :)
I tillegg, hvis du aktiverer Screenshot, kan du markere området du vil ta skjermbilde av med holde inne Super + Markere med mus, noe jeg fant ut ved en tilfeldighet :D
medlem i 201 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]