Tekst viewer i Gnome/Nautilus

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Tekst viewer i Gnome/Nautilus

Innleggav terjejh » tir 08.07.2008 23:34

Finnes en enkel txt viewer eller previewer for Gnome/Nautilus?

F.eks. bare ved å høyreklikke eller peke på/markere et ikon for en txt fil, skal man kunne velge en tekst viewer applikasjon eller automatisk få se tekst-innholdet?

Er ikke interessert i å starte gedit for kun hurtig lesing, med risiko for å endre på innholdet. (for "vi" finnes forøvrig "view" for å åpne i kun lesemodus fra en terminal). Gnome-eye fungerer fint for bilder, så det må vel finnes noe for det enkleste filinnholdet som er rene tekstfiler.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Tekst viewer i Gnome/Nautilus

Innleggav NewBee-Petter » tor 17.07.2008 13:31

Legger du inn Gnome-Commander, har denne en egen "Vis" funksjon.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Tekst viewer i Gnome/Nautilus

Innleggav olear » tor 17.07.2008 14:55

leafpad.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Tekst viewer i Gnome/Nautilus

Innleggav terjejh » tor 17.07.2008 22:39

NewBee-Petter skrev:Legger du inn Gnome-Commander, har denne en egen "Vis" funksjon.

Gnome-Commander har en visningsfunksjon (F3), ja, men da må man først bruke denne applikasjonen som filhåndterer for at det skal ha noe for seg.
Bilde

Det jeg ønsker er en tekst-viewer direkte for Gnome skrivebordet, bare ved å klikke på et ikon.txt på skrivebordet.

olear skrev:leafpad.

Jeg kan heller ikke se at leafpad har denne visningsfunksjonaliteten, og såvidt jeg ser er den kun en editor ala gedit (tenkte å slippe å skrivebeskytte filene)
Bilde

Med det samme:
Leafpad lot seg ikke starte fra programmenyen i openSUSE 11 etter installasjonen, noe jeg antar skyldes at /opt/gnome/bin/ ikke ligger i min PATH. Oppstarten fungerte når jeg la til pathen på en egenopprettet oppstarter kommando på Gnome panelet.
Siden jeg ikke har måttet editere slikt siden Solaris/CDE: Hvordan legges /opt/gnome/bin/ til i min PATH i Gnome? :-)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Tekst viewer i Gnome/Nautilus

Innleggav ehh » tor 17.07.2008 23:57

Legg til denne linjen i ~/.bashrc:
Kode: Merk alt
export PATH="$PATH:/opt/gnome/bin/"

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Tekst viewer i Gnome/Nautilus

Innleggav terjejh » fre 18.07.2008 1:25

Takk, medisinen fungerte. Syntaksen var ellers ikke så helt ulikt csh for .cshrc i Solaris :-)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]