Aktivere Java JRE i 64bit Firefox 3.0

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Aktivere Java JRE i 64bit Firefox 3.0

Innleggav terjejh » man 14.07.2008 13:55

Mens Java er automatisk aktivert i Mozilla nettlesere (Firefox og SeaMonkey) på min 32bit openSUSE 11 installasjon, mangler denne aktiveringen på x86_64bit installasjonen.

Jeg har følgende Java pakker installert:
java-1_5_0-gcj-compat-32bit-1.5.0.0-65.1
java-1_5_0-sun-1.5.0_update15-12.1
java-1_5_0-sun-plugin-1.5.0_update15-12.1
java-1_6_0-sun-1.6.0.u6-8.1
java-1_5_0-gcj-compat-1.5.0.0-65.1
java-1_6_0-sun-plugin-1.6.0.u6-8.1

Hvordan aktiveres Java i Firefox?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Aktivere Java JRE i 64bit Firefox 3.0

Innleggav peaks » man 14.07.2008 18:37

Kode: Merk alt
sudo update-java-alternatives -l
medlem i 194 måneder
 

Re: Aktivere Java JRE i 64bit Firefox 3.0

Innleggav moma » man 14.07.2008 19:14

Hei,

Kjører du 64bits Firefox? Du kan sjekke det i Firefox' Help -> About dialogen.
Jeg mener at Sun Microsystems har ikke utgitt nettlesertillegg for 64bits Firefox. Altså pakkene java-1_6_0-sun og java-1_6_0-sun-plugin fungerer kun i 32bits Firefox.

Hvis du kjører 64bit Firefox på 64bit Linux (openSuse) kan du enten velge OpenJDK eller IcedTea java-implementasjon. Installer pakkene:

java-1_6_0-openjdk
java-1_6_0-openjdk-plugin
eller
java-1_7_0-icedtea
java-1_7_0-icedtea-plugin

(har ikke testet disse på opensuse :-) og jeg husker fra Ubuntu 64bits at f.eks den norske BankID løsningen fungerte dårlig pga mangellfull støtte for signerte appleter. Men OpenJDK er vel ferdig nå så den feilen kan være fikset. (> teste bankid...)
---------
Også denne guiden om Java på opensuse 10.3 kan gi deg noen tips.
http://en.opensuse.org/How_To_use_Java_ ... nSuSE_10.3
Jeg legger merke til den referer til en repo... som har mer oppdaterte pakker, ss. for testing.

Jeg har skrevet noe om Java på Ubuntu. Du kan lese det her: http://www.futuredesktop.org/set_default_java_vm.html
Den update-alternatives kommandoen gjelder også på opensuse.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: Aktivere Java JRE i 64bit Firefox 3.0

Innleggav terjejh » man 14.07.2008 22:40

peaks skrev:
Kode: Merk alt
sudo update-java-alternatives -l

Det er nok en deb-kommando syntaks som ikke finnes på openSUSE. Fant imidlertid en tilsvarende variant som jeg kjørte, men heller ikke det gjorde noen forskjell i dette tilfellet
Kode: Merk alt
update-alternatives --config java


moma skrev:Kjører du 64bits Firefox? Du kan sjekke det i Firefox' Help -> About dialogen.

Ja,
Jeg mener at Sun Microsystems har ikke utgitt nettlesertillegg for 64bits Firefox. Altså pakkene java-1_6_0-sun og java-1_6_0-sun-plugin fungerer kun i 32bits Firefox.

Ja, det var også det jeg erfarte, og fant ut at de lå som lagret som 32bit versjoner.

Hvis du kjører 64bit Firefox på 64bit Linux (openSuse) kan du enten velge OpenJDK eller IcedTea java-implementasjon.

Jeg avinstallerte Sun java 1.5 og 1.6 med YaST, og det litt morsomme var at YaST deretter automatisk installerte java-1_7_0-icedtea (systemet ville tydeligvis ikke være uten java). Videre la jeg selv til java-1_7_0-icedtea-plugin pakken i YaST

Men, om dette virker er jeg slett ikke sikker på, da jeg får tvetydige resultater som følger:

Firefox about:plugins ser greitt nok ut:

Bilde

Så de tre påfølgende, tvetydige plugin testene:
1) Oppe til venstre framkommer fra plugin testen at Java er enabled
2) Til høyre vises ikke Java appleten som skal danse
melding: exception: java.lang.NullPointerException
3) Nede til venstre sier deretter samme plugin test som 1) a t Java ikke lenger er aktivert

Bilde

Andre tester og forklaringer på dette fenomenet?

EDIT
Fikk ingen respons på testlinkene på bankid menyen til venstre.

Har ikke Factory versjonen (-11) installert, men ganske nye pakker -9.2
java-1_7_0-icedtea-plugin-1.5_b24-9.2
java-1_7_0-icedtea-1.5_b24-9.2
begge i x86_64

Følgende test virker riktig
Kode: Merk alt
# readlink /usr/lib64/browser-plugins/libjavaplugin.so
/etc/alternatives/libjavaplugin.so.x86_64
# readlink /etc/alternatives/libjavaplugin.so.x86_64
/usr/lib64/jvm/jre-1.7.0-icedtea/lib/amd64/gcjwebplugin.so

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Aktivere Java JRE i 64bit Firefox 3.0

Innleggav moma » tir 15.07.2008 10:48

Hei,
Jeg gorde en tilsvarende undersøkelse på 64bit opensuse 11 og Firefox.

1) Forsøk med IcedTea Java
$ rpm -qa | grep java
java-1_7_0-icedtea-1.5_b24-11
java-1_7_0-icedtea-plugin-1.5_b24-11
java-1_5_0-gcj-compat-1.5.0.0-65.1

* Alt er bra i about::plugins. (bilde...)
** Javas test-applet fungerer ei. (bilde...)
*** BankID test (signerte appleter) fungerer ei. (bilde...)
---------------------

2) Forsøk med OpenJDK Java
$ rpm -qa | grep java
java-1_6_0-openjdk-1.2_b09-9.1
java-1_6_0-openjdk-plugin-1.2_b09-9.1
java-1_5_0-gcj-compat-1.5.0.0-65.1

* Alt er bra i about::plugins. (bilde...)
** Javas test-applet fungerer helt riktig. (bilde...)
*** BankID test (signerte appleter) fungerer ei. (bilde...)
--------------------------
Adobes Flash er vel også problematisk på 64bits nettleser.

Konklusjon:
Vi må vente litt (til høsten gjetter jeg) at OpenJDK java og plugin støtter BankID. Da er 64bits Java-støtte fullstendig. Gnash Flash..., som er en åpen implementasjon av Flash, vil håpentligvis ta igjen Adobes Flash 10 innen rimelig tid. Situasjonen har nylig endret seg til det bedre fordi Adobe har begynt å utgi dokumentasjon + har endret lisensen på Flash pga konkurransen fra Microsofts Silverlight og Suns Java FX.

Men foreløpig vil jeg kjøre 32bits Firefox/Unix/Linux på min hoved desktop PC.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: Aktivere Java JRE i 64bit Firefox 3.0

Innleggav terjejh » tir 15.07.2008 15:01

Takker for innsatsen med uttestingen av java. Først prøvde jeg å installere Firefox og Java, begge i 32bit versjoner for kjøring i 32bit miljø på openSUSE x86_64. Fikk rett og slett ikke startet Firefox, og droppet videre utforsking av dette forsøket.

Også jeg landet deretter på 64bit Firefox med
2) OpenJDK versjonen
Kode: Merk alt
~> rpm -qa java-1*
java-1_6_0-openjdk-plugin-1.2_b09-9.1
java-1_5_0-gcj-compat-1.5.0.0-65.1
java-1_6_0-openjdk-1.2_b09-9.1

Det eneste problemet jeg hadde her, var at Sun's java-1_6 var låst av systemet og ikke ville avinstalleres uten tvang. Med begge pakkene installert, fungerte ikke java appleten og skjermen blafret og blanket ut til ny innlogging. Etter slettingen, fungerte også java applet testen. Men tar jeg browser plugin testen direkte etterpå, får jeg fortsatt rødt X på at Java ikke er enablet. Tas testen først, eller etter omstart av Firefox, er java grønt haket av som enablet.

Jeg gjorde tilsvarende 64bit tester på den tidligere openSUSE 10.2 64bit versjon og drøftet browser og java plugins med utviklerne. Den gang var det flere ting som ikke fungerte. Nå synes det som man snart er helt i mål med 64bit desktop behovene (bank ID).
Samtidig forundrer det meg litt at ikke Sun har vært mer på hugget med 64bit Java tidligere. Sun kom jo med 64bit støtte i Solaris 7 på Ultra-Sparc prosessorene i 1998 for snart 10år siden. Jeg trodde vel også at da 64bit Windows kom på markedet, ville dette løse seg raskt. Men overgangen tar som vist ganske lang tid i noen tilfeller.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Aktivere Java JRE i 64bit Firefox 3.0

Innleggav peaks » tir 15.07.2008 19:55

Det er heller ikke slik at de som drifter banktjenestene ønsker å hjelpe til. Majoriteten av de som faktisk jobber med å hjelpe deg skjønner eller kjenner lite eller ingenting til annet enn Windows. Som jo er helt latterlig i seg selv. Så langt ser det ut som vi som kjører 64 bit linux må smøre oss med tålmodighet dessverre.
medlem i 194 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]