CentOS 4.x pakkebehandler

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

CentOS 4.x pakkebehandler

Innleggav terjejh » tor 25.09.2008 21:47

Har nå prøveinstallert CentOS 4.7 etter først å ha prøvd 5.2. Årsaken til dette "tilbakesteget" er CAD applikasjonen Medusa, som f.t. offisielt støtter bare RHEL4 WS av Linux'ene. Ved dwg import benytter Medusa en ImageMagic referanse til libdpstk.so.1, som finnes i X11R6. (Suse har ikke hatt dette X11 biblioteket siden versjon 9.x). Nok om det.

I CentOS 4.7 fant jeg "Legg til/fjern pakker" under Programmer>System menyen. Funksjonaliteten virket primitiv uten pakke søkemuligheter, pakkeoppdatering eller løsning av avhengighetskonflikter. Jeg endte opp med å laste ned ekstra pakker via Firefox og installerte fra terminal med rpm kommandoer.

Ovennevnte pakkeprogram hadde heller ikke Hjelpemeny og er derfor uidentifisert. Nå er det lenge siden jeg brukte Red Hat (9), men slik formoder jeg det ikke skal være. Vet Anaconda er navnet på installeren, at yum er noe for kommandolinja og at RH skal ha et RHN admin system. Ingen av delene fant jeg via menysystemet og mine spørsmål er derfor:

1) Hvor finnes en funksjonell gui pakkebehandler i RHEL/CentOS og hva heter den??

2) Tilsvarende for Online update og hvor(dan) registreres pakkearkivene (kildene)?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: CentOS 4.x pakkebehandler

Innleggav ak » tor 25.09.2008 23:40

GUI biten for Red Hat kjører opp mot Up2Date systemet, og er derfor ikke del av CentOS.

yum er komandolinjeverktøyet som de fleste bruker, CentOS / RHEL er jo ikke spesielt utbredt på desktop,
yum update (henter oppdateringer)
yum search <pakke>
yum install <pakke>

Du kan f.eks. bruke yumex (yum extender) eller kyum hvis du vil ha GUI.
Konfigurasjon for yum ligger i /etc/yum.repos.d , men de fleste installerer nye repoer ved hjelp av RPM
rpm -i http://host/kilde.rpm

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: CentOS 4.x pakkebehandler

Innleggav terjejh » fre 26.09.2008 1:09

Takk, yum fungerte bra, etter litt prøving og feiling
ak skrev:yum search <pakke>
yum install <pakke>

eksempel

yum search gcc
gir mange forskjellige treff, deriblant den tiltenkte 'gcc.i386 3.4.6' pakken

yum search gcc.i386
gir ingen treff (håpet var å finne et entydig pakkenavn for installasjon)

yum install gcc
finner imidlertid kun den riktige pakken og med riktig navn også: gcc-3.4.6-10

Konfigurasjon for yum ligger i /etc/yum.repos.d , men de fleste installerer nye repoer ved hjelp av RPM
rpm -i http://host/kilde.rpm

RPM har jeg aldri prøvd for repos før

Vil f.eks dette være riktig path til et repo?
ftp://ftp.uninett.no/pub/linux/centos/4 ... ntOS/RPMS/

eller dette?
ftp://ftp.uninett.no/pub/linux/centos/4.7/os/i386/

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: CentOS 4.x pakkebehandler

Innleggav ak » fre 26.09.2008 1:16

gcc.i386 er ikke pakkenavnet, det er <pakkenavn>.arkitektur

Ofte er det kun i386 eller x86_64 som blir installert, men noen programmer har avhengigheter til både gcc.i386 og gcc.x86_64 . Hvis du ikke sier .arkitektur når du tar install så vil "standard" versjon bli valgt.

Eksempel på hvordan man legger til nytt repo, forutsetter at repo tilbyder har lagt opp til dette: http://dag.wieers.com/rpm/FAQ.php#B

Alternativt må man redigere repos.d filene selv, yum dokumentasjonen har en del hint.

Nyere versjoner av yum har en automatisk tjeneste for å velge raskeste speil, men det gjelder først og fremst de offisielle CentOS speilene.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]