Desktop virtualisering

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Desktop virtualisering

Innleggav terjejh » tor 25.09.2008 22:11

Desktop virtualisering med Xen har hittil bare blitt med tanken for mitt vedkommende. Nå er dette blitt mer aktuelt, og jeg vurderer å prøve CenOS 4.7 og XP i to virtuelle maskiner på openSUSE 11 eller SLED. Til forskjell fra vår server virtualisering med SLES som dedikert VM host OS, ønsker jeg å bruke openSUSE/SLED som både host OS+hovedskrivebord, med CentOS og XP som minimale kjøremiljøer (RTE) for visse applikasjoner.

Bakgrunnen for denne tankegangen er at jeg antar(?) størst mulig privilegier til maskinvaren fra hovedskrivebordet på dom0 er en fordel. Dernest antar jeg det er sjeldem (tyngre) oppgaver kjøres i mer enn 'en VM (ett OS) om gangen på en arbeidsstajon. Spørsmålet er om det er lett å svitsje mellom hvert av de tre vindusmiljøene, kopi og lim imellom dem osv., jfr. ala et tsclient vindu på Linux? Vil applikasjoner i 'en VM (dom1) kunne få tilgang til ressurser på hoveskrivebordet (dom0)?

1) Erfaring og synspunkter på dette og desktop virtualisering?

2) Hva er mulig og hvilke begrensninger får man med applikasjoner i en VM, eksempelvis mht grafikkoppløsning?

På abbonement finnes en SLE Virtuell Maskin Driver Pack (paravirtualiserte nettverk, blokk device og buss drivere) for å kjøre fullvirtualiserte, umodifiserte Windows og RHEL gjeste OS med nær full ytelse. Disse er nok mest beregnet på å øke ytelsen med Xen i servermiljøer, og koster også en god del. De paravirtualiserte Windows driverne kommer i en proprietær lisens, mens drivere for RHEL skal være som OSS lisens. (Paravirtualiserte SLES har tilsvarende drivere og OSS lisens inkludert på installasjonsmediet).

3) Noen som har erfaring med ytelsesforbedringen av paravirtualiserte OS og drivere?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Desktop virtualisering

Innleggav terjejh » lør 27.09.2008 11:58

Hm, er det ingen her som har prøvd seg på desktop virtualisering med Xen på Linux?

Generelt tror jeg at økende virtualisering på Windows og Mac skrivebord, vil gjøre dette brennaktuelt også på Linux. Men kanskje bruk av Xen hypervisor, er (for) komplisert og lite bruker/skrivebordsvennlig, sammenlignet med emuleringsmiljø i virtuelle bokser som kjøres på hovedOSet?

Paravirtualisering er kjent for å være mer effektivt og gi bedre ytelse enn full virtualisering. Det er på det rene at når Windows kjøres som et umodifisert gjesteOS i en Xen basert VM, blir det fullvirtualisering med hardware (CPU) støtte.
Suse/SLED er er derimot paravirtualiserte OS. Men hva med CentOS 4.x Linux; kan også det kjøres som et paravirtulisert gjesteOS ut av boksen, eller kun fullvirtualisert slik som Windows?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere