Firefox splittbilde

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Firefox splittbilde

Innleggav terjejh » man 29.09.2008 19:28

Når har ikke jeg brukt Firefox som min hovednettleser, men derimot videføringen av opphavet Mozilla; dvs. SeaMonkey.

Et irritasjonsproblem som av og til oppstår på Firefox, er et vertikalt splittbilde. Eksempelvis at 1/3 av bredden av linux1 siden vises i venstre spalte og en annen side i høyre vindusdel. Tror Opera kom med noe lignende på en tidligere versjon.

Hva skyldes dette, hvordan fjernes splittbildet til permanent helt bilde (preferences)?
Har det noe med tab funksjonaliteten, eller det at linker plasseres i en venstre spalte etter googling? Heller ikke dette bruker SeaMonkey, i hvertfall ikke som standardoppsett.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Firefox splittbilde

Innleggav peaks » man 29.09.2008 23:14

Hvilket OS kjører du? Hvilken Firefox versjon kjører du? Og hvilke addons har du?
medlem i 193 måneder
 

Re: Firefox splittbilde

Innleggav terjejh » man 29.09.2008 23:44

Firefox 3.0.3 på openSUSE 11. Tillegg vet jeg ikke i farta, men har ikke lastet ned noen spesielle med hensikt i alle fall. Venstre del blir forsynt med vertikal og horisontal skrollbar.
Som eksempel her skjermbilde tatt via remote NX oppkopling til min kontormaskin nettopp:

Bilde

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Firefox splittbilde

Innleggav peaks » tir 30.09.2008 8:26

Hmm, har kikket raskt på SUSE sidene men finner ikke noe om problemet ditt der. Så enten er det en addon (det skader jo ikke å se i Tools --> add-ons og liste de som er installerte her) eller mest trolig er det kun startsiden til open SUSE som gjør dette. Gå i søkefeltet og skriv inn en annen adresse og ta opp den siden (igoogle eller noe annet passende som startside). >Gå så til edit --> prefrences --> main og klikk use current pages. Lukk firefox og start den igjen og se om problemet er borte. Om du så ønsker opensuse sidene så åpner du den igjen i den første taben og legger den inn på nytt. Restart FF.

Hvordan blir det forresten når du åpner flere tabs/faner? Det ser jo strengt tatt ut til at taben bestemer at siden skal kuttes ved enden av taben. Merkelig det der. Prøv også å hake ut always show tab-bar i prefrences og se om det kan hjelpe. Eventuelt start Firefox i safemode som beskrevet her:
http://kb.mozillazine.org/Safe_mode#Linux
medlem i 193 måneder
 

Re: Firefox splittbilde

Innleggav Bo » tir 30.09.2008 13:41

Se på egenskapene for bokmerket du åpner siden med og sjekk om det er krysset av der hvor jeg har lagd rød ring rundt på bildet.

Bilde
medlem i 221 måneder
 

Re: Firefox splittbilde

Innleggav terjejh » tir 30.09.2008 14:41

Bo skrev:Se på egenskapene for bokmerket du åpner siden med og sjekk om det er krysset av der hvor jeg har lagd rød ring rundt på bildet................

Jepp, det var nettopp det. Aner ikke hvordan det plutselig kan ha oppstått på to blant flere bokmerker jeg sjekket. Selv har jeg ikke satt det, og bare jeg bruker denen arbeidsstasjonen.
Forøvrig har jeg samme installasjon på flere maskiner, uten dette fenomenet. I dette tilfellet var det upgrade installasjon. Underveis gjennom årene har nok bookmarks også vært kopiert mellom Firefox og SeaMonkey noen ganger. Som nevnt opplevde jeg noe i en ny Opera versjon, for en del år tilbake.
Takk for tipset og innsatsen!

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Firefox splittbilde

Innleggav singer » tir 14.10.2008 17:31

.
Sist endret av singer den tir 14.10.2008 23:42, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Firefox splittbilde

Innleggav peaks » tir 14.10.2008 23:21

En ny tråd hadde sikkert vært greit siden trådstifteren allerede har fått sitt problem løst. Men om du som enkelte av oss andre hater den såkalte awesomebar så kan du disable den ved å åpne en ny tab --> og skrive about:config (klikk enter) --> søk deretter etter browser.urlbar.maxRichResults og sett verdien til 0 (såvidt jeg husker er default 12. Dette vil disable awesomebar helt. Og så må du selvsagt justere de vanlige prefrencene for å få FF til å huske historyen slik du ønsker det. Etter det så skal det gå greit å slette slik du gjorde før....

Awesomebar er altså intuitiv og vil med tiden lære søkevanene. Så den vil med andre ord vokse om du velger å la den være slik den er. For enkelte kan nok dette være enfin funskjon. Jeg har imidlertid valgt å fjerne den helt siden den er ubrukelig for meg og mitt bruk.
medlem i 193 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron