GDM/Gnome Splittskjerm - hvordan fjerne?

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

GDM/Gnome Splittskjerm - hvordan fjerne?

Innleggav terjejh » fre 10.10.2008 16:56

Kjører normalt Gnome med 1920x1200 skjermoppløsning på en Dell 2405FPW skjerm og har Nvidia Quadro FX 550 grafikkort i maskinen. Skulle midlertidig prøve en lavere skjermoppløsning 1600x1024 med skjermoppløsningsverktøyet i kontrollsenteret. Fikk da en vertikal splitt over skjermbildet ca. midt over skjermen. Splitten har nå flyttet seg til 1/3 fra venstre side, men har ikke klart å få fjernet den. Dvs. høyre del av den "forstørrede desktoppen" havner i venstre splittbilde og omvendt. Ingen ting fungerer riktig ved å trykke på menyene eller ikonene på Gnome panelet, da de er feilplassert. Har prøvd å restarte X, rekonfigurere xorg.conf med SaX2 i openSUSE. Alt ser der normalt ut (1600x1200 finnes heller ikke i xorg.conf, bare 1920x1200), men når jeg logger inn i Gnome med min bruker er splittbildet der. Logget inn som root og alt var normalt i Gnome. Alt er normalt ved innlogging i KDE som vanlig bruker.

Derfor virker det som om det er noe som har skrudd seg opp i GDM/Gnome på min bruker. Forslag til å få bort dette splittbildet?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: GDM/Gnome Splittskjerm - hvordan fjerne?

Innleggav terjejh » man 13.10.2008 12:28

Det endte med at jeg måtte opprette meg en ny brukerlogin, før jeg ble kvitt problemet. Også oppstart i sikker modus og innlogging som root fungerte i Gnome.

En eller annen plass synes gnome-display-properties å skru opp (ned) skjermoppløsningen. Ved ekstern 'ssh -X' var jeg istand til å starte opp gnome-display-properties og kunne se at menyen var blitt satt til skjermoppløsning 1280x1024, og ikke noe høyere oppløsning fantes på menyen.

Så på nettet bl.a på ubuntu forumet at andre også har hatt problemer med gnome-display-properties. Jeg prøvde gradvis å slette fom. 'screen' mappen under '~/.gconf' tom. '.gconf' uten at dette hjalp. Jeg slettet og reinstallerte pakkene for hele Gnome control centeret, uten at dette heller hjalp.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: GDM/Gnome Splittskjerm - hvordan fjerne?

Innleggav geirendre » man 13.10.2008 17:35

Bruker du Nvidias driver til kortet?
Har du isåfall nvidia-settings tilgjengelig i OpenSuse slik at du kan
prøve å bruke den til å gjøre slike innstillinger?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: GDM/Gnome Splittskjerm - hvordan fjerne?

Innleggav terjejh » tir 14.10.2008 13:09

Jeg hadde ikke her 'nvidia' driveren installert, bare 'nv' driveren (som jeg også ser av Section "Device" i xorg.conf).

EDIT:
Jeg la inn Nvidia driveren, Nvidia Dock og Nvidial Settings. Prøvde etterpå kjapt å redusere oppløsningen til 1600x1024, uten at noe galt skjedde så langt.
:-)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]