Start av program fra konsoll

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Start av program fra konsoll

Innleggav fdahl_009 » man 01.12.2008 12:55

Hei!

En ting jeg lurer på som det sikkert finnes en enkel løsning på.

Prøvd google selvsagt, men klarer ikke helt å se hvordan jeg formulerer dette for å få riktige svar...

Har en maskin med slackware 12 og kde 3.5. Denne har jeg logget inn på og startet X med kommandoen startx.
Det jeg nå har lyst til å gjøre er å bruke ssh for å logge inn på denne maskinen fra en annen og da å kunne starte et program så det vises i X på den maskinen jeg logget inn på og som har X kjørende.

Jeg har prøvd meg med feks xine filnavn, men da står det noe om at den mangler display eller noe sånt, regner med at det er fordi dette er et program som krever X.

Starte xine fra konsoll vindu fungerer derimot som det skal, siden den da kjører i X sikkert.

Feks om jeg står i ctrl+alt+f1 på maskinen jeg bruker ssh inn på og prøver å kjøre xine får jeg samme melding.

Noe sånt som dette fra ctrl+alt+f2 feks.
xine film.mpg, kjør program i ctrl+alt+f7

Fredrik
medlem i 218 måneder
 

Re: Start av program fra konsoll

Innleggav art3mis » man 01.12.2008 14:39

Du må sette DISPLAY-variabelen som sier hvilken X programmet skal prøve å koble seg til.
Prøv å skriv
export DISPLAY=":0"
eller
export DISPLAY=":0.0"
i ssh-en din før du starter et guiprogram (husker ikke 100% hvilken av dem det er ;) ).

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: Start av program fra konsoll

Innleggav Seymoure » tor 18.12.2008 2:10

Dessuten: Start ssh med -X argumentet.
Kode: Merk alt
ssh brukernavn@en.server.com -X


Skal man så starte fks xterm skriver man
Kode: Merk alt
DISPLAY=:0 xterm
medlem i 183 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]