Foto-DVD + MP3 for DVD-spiller

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Foto-DVD + MP3 for DVD-spiller

Innleggav terjejh » tir 02.12.2008 17:46

Det nærmer seg jul og julegaver. I denne forbindelse har jeg evaluert og bestilt den DVD spilleren jeg fant ut f.t har de høyeste spesifikasjoner under tuselappen. Valget falt på LG DVX392H hos El-kjøp for kr 799,- (inkl. fjernkontroll, ekskl. tilkoplingskabler)

    Avspillbare platetyper CD (Audio) /CD-R/CD-RW/DVD (Audio)/DVD-R/DVD±R/RW
    Avspillbare filformater DivX/xVid/DVD/VCD/SVCD/MP3/WMA/JPEG/MPEG-4
    TV-oppløsning 480i, 480p, 576i, 576p, 720i, 1080i, 1080p
    Virtual Surround/Dolby Digital/DTS
    Audio D/A Converter 192kHz/24-bit
    Video D/A Converter 108MHz/14-bit
    Tilkoblinger:
    Komponent-Video (YPbPr)
    HDMI med oppskalering til 1080p
    USB 2.0
    Scart med RGB

Forslag/erfaring med hvordan man best kan opprette en "Foto-DVD" plate av JPG bilder + MP3 musikk på Linux?
Herunder slide-show/overtoning og overganger med musikk, som er kompatibel for avspilling på ovennevnte DVD spiller?
Fremvisning akuelt både på tradisjonell analog TV med SCART og på 1080p HD-TV via HDMI.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Foto-DVD + MP3 for DVD-spiller

Innleggav TO » tir 02.12.2008 19:04

Ingen erfaring, men disse kan kanskje være et utgangspunkt for videre søk, se: http://dvd-slideshow.sourceforge.net/wiki/Main_Page - omtalt her: http://www.linux.com/feature/127059 og her: http://jcornuz.wordpress.com/2008/01/22 ... slideshow/
medlem i 212 måneder
 

Re: Foto-DVD + MP3 for DVD-spiller

Innleggav terjejh » tir 02.12.2008 19:47

Takk for tipset om 'dvd-slideshow', som jeg skal se nærmere på. Et første spørsmål jeg vel ikke entydig så besvart, er om dette skaper en dvd som kan avspilles på en standard, standalone dvd-spiller og ikke bare i en PC dvd-spiller?

Ellers har jeg sett nevnt noen flere slide-show alternativer på Linux:
gThumb, Kuickshow og MythGallery.
Men om noen av disse igjen kan skape en avspillbar dvd vet jeg ikke (ennå).

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Foto-DVD + MP3 for DVD-spiller

Innleggav KMJ » tir 02.12.2008 22:30

Sånne slideshow programmer lager mest sansynligvis vanlige DVDer, som kan spilles i en vanlig DVD spiller. Husk at slike programmer også skalereer ned bildene dine. Så skal du bruke dette til annet enn å vise dem på TVen din, må du legge med bildefilene i tilegg.

Andre alternative programmer:
http://qdvdauthor.sourceforge.net/
http://kdenlive.org/

Erfaren
medlem i 219 måneder
 

Re: Foto-DVD + MP3 for DVD-spiller

Innleggav terjejh » ons 03.12.2008 2:00

Hm, :-) "SMILE - Slideshow Maker (video creator) for Linux" finnes ferdigpakket for openSUSE 11 hos Packman. Får jeg dette qt4 baserte programmet til å fungere greitt under Gnome, og om lyd også fungerer, ser jeg ingen grunn til å gå over bekken etter vann.
http://www.susegeek.com/multimedia/smil ... nsuse-110/
http://howtomatrix.com/node/2197

Joda, vanlig DVD har en begrenset oppløsning på 720x576 PAL. Den aktuelle DVD spilleren kan likevel oppskalere til 1080p/i via HDMI til typisk full HDTV. Selv har jeg ikke sett hvordan dette blir, men forhandleren påsto resulatet blir langt bedre enn på DVD-spillere uten en slik tilleggsfunksjon. Noen som har sett en slik oppskalering?

DVD spilleren kan som sagt også vise JPG filer. Spørsmålet er om og hvordan både DVD og JPG kan legges på samme DVD plate, og også om DVD spilleren kan takle en slik mix? Jeg antar at selv om JPG legges inn med større oppløsning, så skaleres bildene i fht den aktuelle utgangen (SCART/HDMI) for visning på aktuelle TV.

Denne DVD spilleren har også USB 2.0. Jeg vil anta bilder lagret på minnebrikke i høyere oppløsning derfra kan vises i native/max 1920x1080 på en HDTV?

Jeg har også sett at en annen DVD spiller var spesifisert å kunne vise 'Slideshow with MP3 playback, High Definition Resolution'. Sistnevnte tror jeg også var gjennom oppskalering. Om Slideshow funksjon finnes innebygget i noen DVD spillere vet jeg ikke?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Foto-DVD + MP3 for DVD-spiller

Innleggav KMJ » ons 03.12.2008 9:54

terjejh skrev:Joda, vanlig DVD har en begrenset oppløsning på 720x576 PAL. Den aktuelle DVD spilleren kan likevel oppskalere til 1080p/i via HDMI til typisk full HDTV.


Dette blir omtrent det samme som når du kjører vanlig TV signal på en sånn TV, men da er det TVen som skalerer opp bilde. Kan være du har en bedre mer forsegjort løsning i spilleren, avhengig av hvilken produsent som har lagt mest penger i funksjonaliteten :-)
Uansett er orgianlbildet 720x576.


terjejh skrev:DVD spilleren kan som sagt også vise JPG filer.

Det trot jeg de fleste klarer, men brukerinterfacet ser ikke alltid pent ut :-) Du får opp filsystemet, så det avhenger av hvordan spillerens GUI for dette er.

terjejh skrev:Spørsmålet er om og hvordan både DVD og JPG kan legges på samme DVD plate, og også om DVD spilleren kan takle en slik mix?

Ser ikke noen grunn til at det ikke skulle virke, men det er mulig du bare vill få tilgang til DVD innholdet fra spilleren. Du kan lage 2 parisjoner på DVDen, eller bare putte orginal bildene i en underkatalog på den. DVD bruker UDF filsystem så det skulle ikke være noe problem.

terjejh skrev:Jeg antar at selv om JPG legges inn med større oppløsning, så skaleres bildene i fht den aktuelle utgangen (SCART/HDMI) for visning på aktuelle TV.

Denne DVD spilleren har også USB 2.0. Jeg vil anta bilder lagret på minnebrikke i høyere oppløsning derfra kan vises i native/max 1920x1080 på en HDTV?

Tror det kommer ann på spilleren, bli ikke overasket om den viser bildet som 720x576 og skalerer opp til 1920x1080 :-) Du får koble til en PC med ekte 1920x1080 og teste om du ser noen forskjell ;-)

Erfaren
medlem i 219 måneder
 

Re: Foto-DVD + MP3 for DVD-spiller

Innleggav terjejh » ons 03.12.2008 10:37

Til eget bruk har jeg Blu-Ray brenner på min hp bærbare, så der får jeg lagret bilder i 1080p oppløsning. Men pd. fyker man fort opp i 2-3000 kr for en stasjonær BD-spiller, så jeg vil avvente til prisene på slike blir mer akseptable, og da også vurdere en stasjonær BD brenner som opptaker.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Foto-DVD + MP3 for DVD-spiller

Innleggav terjejh » ons 10.12.2008 21:25

KMJ skrev:
terjejh skrev:DVD spilleren kan som sagt også vise JPG filer.

Det trot jeg de fleste klarer, men brukerinterfacet ser ikke alltid pent ut :-) Du får opp filsystemet, så det avhenger av hvordan spillerens GUI for dette er.

terjejh skrev:Jeg antar at selv om JPG legges inn med større oppløsning, så skaleres bildene i fht den aktuelle utgangen (SCART/HDMI) for visning på aktuelle TV.

Denne DVD spilleren har også USB 2.0. Jeg vil anta bilder lagret på minnebrikke i høyere oppløsning derfra kan vises i native/max 1920x1080 på en HDTV?

Tror det kommer ann på spilleren, bli ikke overasket om den viser bildet som 720x576 og skalerer opp til 1920x1080 :-) Du får koble til en PC med ekte 1920x1080 og teste om du ser noen forskjell ;-)


Mottok i dag LG DVX392H, som antagelig er en av de første her i landet, i alle fall hos Elkjøp (som hadde og har hatt den sgs. identiske DVX382H siden i sommer). Den nye modellen kom via Sverige og ble produsert i oktober 2008.

Nok om det. Etter å ha kikket litt mer på bruksanvisningen og spilleren, ble jeg ikke skuffet i fht spekk-utstyr/pris (799,-) evalueringen jeg hadde gjort på forhånd. Utover tilkoplingsmuligheter nevnt innledningsvis, har denne spilleren også
    analog stereo lyd og kompositt video (phono)
    digital audio (koaks)
    optisk digital audio
Mht musikkplater, lydfiler (MP3/WMA) og bildefiler (JPG) nevnes følgende i bruksanvisningen:
    CD-G plate
    CD-R/RW og DVD+/-R/RW i ISO 9660 format
    Maks bildestørrelse 5 MB (JPG)
    Maks 650 filer/mapper pr plate
Så kommer det interessante i denne sammenhengen, som gjenstår å teste ut:

Spilleren har funksjon for justerbar lysbildeframvisning, bilderotering og zoOM
Det går an å lytte til musikk under lysbildeframvisning hvis platen inneholder både musikk og bildefiler.


Slik jeg tolker dette, behøver man derfor ikke opprette video slideshow med videoens begrensninger mht oppløsning. JPG bildefiler med høy oppløsning (opptil 5MB) synes å kunne lagres og kunne framvises i 1080p slideshow over HDMI på en full HDTV 1920x1080, samtidig med at MP3 musikk kan avspilles.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]