rdesktop for aksess til WinXP Xen gjest

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

rdesktop for aksess til WinXP Xen gjest

Innleggav terjejh » man 08.12.2008 14:23

Under og etter installasjon av en WinXP Xen gjest på Linux/Xen, blir VNC viewer (Virtual Maskin konsoll) satt opp som standard aksess til WinXP gjesten fra Linux dom0.

VNC gir imidlertid dårlig brukerfølese mht liten oppløsning, liten vindusstørrelse og hakkede musmarkør bevegelser.

Derfor anbefales det i praksis oftest å bytte til rdesktop på Linux dom0 og bruke native rdp på WinXP gjesten istedenfor (tilsvarende det som er vanlig for ekstern aksess til Windows terminalservere).

1. Hvordan aktiveres rdesktop på Linux for dette og rdp på WinXP? (først må antagelig vnc deaktivers i konfig fila)

2. VNC viewer på dom0 bruker en automatisk IP adresse for kontakt til WinXP gjesten. Hvordan finnes denne IP adressen til den virtualiserte gjesten for å kunne kalle den opp fra rdesktop istedenfor?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: rdesktop for aksess til WinXP Xen gjest

Innleggav ak » lør 13.12.2008 19:56

VNC fungerer som et viruelt skjermkort, dvs. når du kobler deg til VNC så er det på host maskinen og den virtualiserte XP maskinen tror dette er en fysisk skjerm. Det er defor ingen grunn til å disable VNC for å bruke remote desktop.

Sjekk med netstat -t , men jeg tipper VNC bare defaulter til å bruke 127.0.0.1, siden den kobler seg til hosten (ikke gjesten).

Ipadressen til gjesten finner du ved å logge deg på med VNC og kjøre ipconfig, eller du kan se på DHCP serveren din hva som ble tildelt.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: rdesktop for aksess til WinXP Xen gjest

Innleggav terjejh » søn 14.12.2008 2:17

Jeg har i mellomtiden fått økt VM konsollets (VNC viewer) oppløsning til 1280x1024/16bit fargedybde og fått norsk tastatur til å fungere. Men de interaktive muspeker-bevegelsene i VNC er horrible pga lang forsinkelse, med resultat at "pekerskyggen" blir hengende etter og vises mest som to atskilte pekere på winxp vm skjermen. (Dette er visstnok noe PV driverne skal kunne forbedre).

Ja, jeg har også kommet til at VNC viewer (VM konsollet) opererer i en slags "særstilling". Vet ikke om denne utskriften fra 'netstat' samsvarer med det du nevner:
Kode: Merk alt
# netstat -t
Active Internet connections (w/o servers)
Proto Recv-Q Send-Q Local Address           Foreign Address         State     
tcp        0      0 localhost:51956         localhost:vnc-server    ESTABLISHED
tcp        0      0 localhost:vnc-server    localhost:51956         ESTABLISHED

Får i alle fall åpnet winxp vm login skjermen med denne kommandoen (tilsvarende som fra 'VM Manager')
Kode: Merk alt
# vncviewer  127.0.0.1:0


Uten at jeg noterte linken, er følgende klipp fra en howto eller forumtråd om emnet, bakgrunnen for det jeg nevnte med å frakople VNC viewer ved overgang til rdesktop:

nographic=1
#vnc=1
#vncviewer=1
#stdvga=1
serial='pty'

Note the nographic, vnc, vncviewer and stdvga options. You WILL need to
modify then to do the setup using VNC, but when your VPS is up and
running, best is to totally disable VNC an use the nographic=1 option,
and to use "remote desktop" (windows standard tool that comes with all
versions of windows) or "rdesktop" (under Linux, works really well), as
the VNC server integrated in Xen is very slow and the mouse is pretty
badly emulated.


winxp VM nettverksproblem?
------------------------------------
Jeg har ikke fått opp 'rdesktop' forbindelsen ennå, men det tror jeg bunner i et nettverksproblem på winxp vm, som jeg nok også har undervurdert. Trodde kanskje at det fantes en forenklet snarvei for kommunikasjon mellom dom0 og vm på samme fysiske maskin, for rdesktop som for vnc viewer.

Mine to testmaskiner er på et tradisjonelt hjemmenettverk, en hp8710w og en K7, hver for seg kablet til en Linksys ruter og derfra via et ADSL "modem" til Internett. Maskinene (nettverket) får tildelt IP adresser via DHCP fra leverandøren. Blant flere OS i multiboot, kjører hp8710w her openSUSE 11.1/xen (dom0) og winxp vm, mens K7 kan multi-boote Linux og Win2k hver for seg.

Fra Linux kjørende på begge maskiner finnes på
hp8710w: ip 192.xx.xx.105
K7: ip 192.xx.xx.101
K7 får samme ip adr uansett om Linux eller Win2 bootes
Det er respons mellom maskinene på ping kommando, når brannveggene slås av.

ipconfig fra winxp vm på hp8710w viser imidlertid en helt annen ip_adr 169.254.213,16
Dette tror jeg er en fiktiv adresse, pga at den ikke får en reell ip adresse.
Det er ikke svar på ping verken til denne ip adressen eller ved forsøk på ping fra winxp vm til en av de andre maskinene (heller ikke med brannveggen slått av på winxp vm).

Jeg antar at også winxp vm skal kunne få tildelt IP adresse via DHCP fra Internettleverandøren og at det ikke skal måtte blandes inn en DHCP server tjeneste kjørende på dom0?
Under nettverksoppsettet på winxp vm har jeg derfor satt opp at IP adr og DNS skal mottas fra DHCP, samtidig som jeg har gitt inn IP adresse til default gateway (forvalgt rute) som på vist på Linux maskinene. (Nettverkstilkoplinger på den andre maskinen K7 med Win2k synes identisk).

Jeg har også prøvd å legge inn en statisk IP adresse under Nettverkstilkoplinger på winxp vm, men heller ikke det ga svar etterpå ved forsøk på ping.

Nettverksoppsettet på hp8710w som på K7 er automatisk konfigurert med NetworkManager og fungerer fint fra Linux.
Noe ide om hva som kan være galt eller hva/hvordan ting kan prøves for å få opp nettverksforbindelsen til/fra winxp vm? Nettverks-bridge?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: rdesktop for aksess til WinXP Xen gjest

Innleggav ak » søn 14.12.2008 5:04

Yup, ser ut som om nettverksscriptene til Xen (skal kjøres ved oppstart av maskinen / xend) ikke har blitt kjørt.

Hvis "brctl show" ikke viser noe særlig så er det tilfelle. Hvis du har både br0 , eth0 og peth0 så er det antageligvis en firewall eller noe som skaper problemer.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: rdesktop for aksess til WinXP Xen gjest

Innleggav terjejh » søn 14.12.2008 18:01

Før oppstart av winxp vm:
Kode: Merk alt
# brctl show
bridge name   bridge id      STP enabled   interfaces
pan0      8000.000000000000   no      

Til sammenligning viser 'ifconfig' utskrift for
eth0, lo, wlan0, wmaster0

Etter oppstart av winxp vm:
Kode: Merk alt
# brctl show
bridge name   bridge id      STP enabled   interfaces
pan0      8000.5618d1206230   no      tap1.0
                     vif1.0

Til sammenligning viser nå 'ifconfig' utskrift for
eth0, lo, tap1.0, vif1.0, wlan0, wmaster0

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: rdesktop for aksess til WinXP Xen gjest

Innleggav ak » søn 14.12.2008 18:07

Yup, da har ikke nettverksdelen til xen startet.

Jeg vet dessverre ikke noe særlig om hvordan man debugger den, men sjekk at xend kjører. Den er ok dokumentert i den offisielle dokumentasjonen, litt av konfigurasjonen ligger i /etc/xen (ihvertfall på CentOS).

Edit:
Ser du redigerte det etter at jeg hadde lest, vif0 osv ser mere riktig ut.

Det ser ut som om dette er noe med TAP nettverk, eller er TAP fra noe VPN ? Et annet oppsett enn jeg bruker, med bridged networking så skal peth, eth0 og vif0 bindes til br0, men det kan tenkes at SUSE har endret navnene noe.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]