LØST: Musikk-DVD til MP3 og AudioCD

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

LØST: Musikk-DVD til MP3 og AudioCD

Innleggav terjejh » ons 10.12.2008 0:36

Jeg har mine første Musikk-DVDer i bestilling.

1. Kan Musikk-DVD plater teknisk kopieres kompett som de er (backup via 'diskcopy') til DVD+/-R, og må man ha spesielle program for dette formatet? Dvs. har musikk dvd-er spesielll kopibeskyttelse som forhindrer dette?

Og for å lytte til musikkdelen fra DVDen i bilens CD spiller, tenkte jeg å konvertere (rippe) musikksporene og brenne en kopi på vanlig AudioCD og MP3-CD. Men jeg tror vel Musikk-DVD benytter egne lydformat (mpeg2 - neppe DVD-Audio) til forskjell fra vanlig AudioCD(?)

2. Hvilke verktøy kan brukes og kan anbefales på Linux for konvertering av Musikk-DVD til AudioCD og/el. MP3?

Edit:
Har sett at verkøyene 'dvd::rip', 'lsdvd' og 'transcode' har vært nevnt for dette.
Merkelig om ingen her har erfaringer på dette området?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Musikk-DVD til MP3 og AudioCD

Innleggav 81caprice » tor 18.12.2008 2:57

Har bare litt info angående spørsmål 1.

Jeg har tidligere kopiert filmer ved hjelp av programmet k9copy, men kan ikke huske om de var kopibeskyttet eller ikke. Når det gjelder musikk-DVD, så er det teknisk sett en vanlig film, så den skal la seg kopiere på samme måte. Om det er kopibeskyttelse, og hvilken som brukes, varierer fra film til film.
medlem i 207 måneder
 

Re: Musikk-DVD til MP3 og AudioCD

Innleggav terjejh » tor 18.12.2008 3:53

Jepp. At Musikk-dvd teknisk er en vanlig DVD film, kom jeg også fram til. Lydsporene bruker vel oftest Dolby systemet, selv om mpeg2 ble sidestilt standard. Det jeg ikke har funnet ut, er om (de antatt mer komprimerte) lydsporene på en Musikk-dvd gjengis med like god eller bedre lydkvalitet som samme innspilling fra en standard Audio CD(?)

De to programmene jeg f.t synes ser mest interessante ut og som utfyller hverandre (må studere nærmere) er:

Lxdvdrip - for 1:1 backup fra DVD til DVD
http://openfacts.berlios.de/index-en.ph ... e=lxdvdrip
dvd::rip - med flere muligheter for behandling av innholdet
http://www.exit1.org/dvdrip/

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

LØST: Musikk-DVD til MP3 og AudioCD

Innleggav terjejh » tir 06.01.2009 1:53

Følgende ffmpeg kommando ekstraherer lydsporet (eller det første av flere) fra en DVD container .VOB fil og konverter lydsporet til mp3
Kode: Merk alt
ffmpeg -i VTS_innfil.VOB -vn -acodec libmp3lame -ab 192k utfil.mp3

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: LØST: Musikk-DVD til MP3 og AudioCD

Innleggav janebush08 » ons 14.01.2009 8:30

Very nice informasjon ... mange takk

-------------------------------------------------------------------------------
http://www.e-zest.net/php-web-application-development.html
medlem i 182 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere