K3b lame mp3 encoder

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

K3b lame mp3 encoder

Innleggav bjolsene » man 22.12.2008 23:46

Jeg har prøvd å legge inn et encoder-program som gjør at jeg kan rippe cd'er i K3b og konvertere den rett til mp3 format 192 kbps i Ubuntu. Programmet heter "K3b Lame Mp3 Encoder" og gjør det lekende enkelt i PClinuxOS.

Denne konverteringen får jeg forøvrig gjort i Ubuntu, men det er tungvint og treigt i "Rip-Off" (og andre programmer), men ikke i K3b. Men da kan jeg kun rippe i 128, og det er for dårlig.

Så finnes Programtillegget "K3b Lame Mp3 Encoder", som brukes av K3b i PClinuxOS også til Ubuntu?

Jeg vil helst bruke Ubuntu som distro og ikke PClinuxOS, fordi det har andre fordeler. Men ikke her.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: K3b lame mp3 encoder

Innleggav bjolsene » fre 26.12.2008 22:00

Jeg løste det lekende lett. Endret endel preferanser i programtillegget til K3b, "External audio encoder", lame (mp3), så no kan jeg rippe CDer til 192.

Jeg endret lame til følgende: lame --preset cbr 192 --tt %t --ta %a --tl %m --ty %y --tc %c - %f. Tidligere stod det følgende: lame --h --tt %t --ta %a --tl %m --ty %y --tc %c - %f.

Noe tekniske forklaringer finnes her: http://en.wikipedia.org/wiki/LAME

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: K3b lame mp3 encoder

Innleggav terjejh » fre 26.12.2008 22:25

Interessant. Jeg er også i ferd med å måtte installere Lame på openSUSE 11.1, da RealPlayer/Helix ikke lenger er inkludert (visstnok pga uenighet om lisensbetingelsene).

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: K3b lame mp3 encoder

Innleggav bjolsene » tir 29.09.2009 22:11

dette viste seg ikke helt å stemme for ubuntu 8.10, men følgende:
lame -b 256 --tt %t --ta %a --tl %m --ty %y --tc %c - %f

samt kryssing i "swap by order" og "write wave header" under opsjoner.

jeg har valgt å øke bitraten til 256 på mp3-ripping gjennom k3b, da blir lyden sånn noenlunde.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

hvorfor mp3

Innleggav aNordal » tor 01.10.2009 0:44

Hvis målet er størst kvalitet per bitrate, burde vel mp3 være sistevalget (det eneste som er dårligere enn mp3 er mp2). Har du vurdert FLAC eller Vorbis?
medlem i 206 måneder
 

Re: K3b lame mp3 encoder

Innleggav bjolsene » tor 01.10.2009 23:42

jepp, det sistevalgte men mest utbredte.
jeg vet at formatet er dårlig på alle måter. men skal jeg kopiere til andre, er dette det formatet som er det greieste, og tar liten plass. jeg lever i virkeligheten.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron