Hjelp med ffmpeg

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Hjelp med ffmpeg

Innleggav Roberth » fre 26.12.2008 15:54

Hei

Prøver å konvertere en hd film fra 1080p til 720p med ffmpeg. Jeg skal KUN endre oppløsningen.

Med denne linjen:

Kode: Merk alt
ffmpeg -i kildevideo.mkv -s hd720 -acodec copy -vcodec libx264 video.mkv


Får jeg riktig oppløsning, men den blir veldig komprimert, hvordan beholder jeg samme kvalitet selv om jeg endrer oppløsningen?

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Hjelp med ffmpeg

Innleggav ak » lør 27.12.2008 0:06

Jeg er amatør på dette området, men sjekk bitrate parameteren:

http://ffmpeg.mplayerhq.hu/ffmpeg-doc.html#SEC9

Dvs.

bitrate = (ønsket størrelse på filen i bytes) * 8 / (antall sekudner filmen varer)

Gi størrelsen en liten sikkerhetsmargin, dvs. hvis den må passe inn på CD så si 650 Mb istedet for 700.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Hjelp med ffmpeg

Innleggav terjejh » ons 31.12.2008 14:50

Roberth skrev:Prøver å konvertere en hd film fra 1080p til 720p med ffmpeg. Jeg skal KUN endre oppløsningen.
Kode: Merk alt
ffmpeg -i kildevideo.mkv -s hd720 -acodec copy -vcodec libx264 video.mkv

Får jeg riktig oppløsning, men den blir veldig komprimert, hvordan beholder jeg samme kvalitet selv om jeg endrer oppløsningen?

Jeg prøver å forstå hva du ønsker å oppnå med de enkelte leddene i kommandolinja, og lurer på følgende:
- opererer du ikke innenfor samme codec H264/MPEG4 for begge hdvideo filene, slik at bare endring i oppløsningen behøves å spesifiseres?
- hvis det er tilfelle, lurer jeg på om ikke følgende prinsipp vil fungere?
Kode: Merk alt
ffmpeg -i innfil.mkv -acodec copy -vcodec copy -s hd720 utfil.mkv

Men jeg innrømmer jeg ikke kjenner eventuelle andre forskjeller/detaljer mellom de to hdvideo profilene.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron