ImageMagick: Transperent bakgrunn

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

ImageMagick: Transperent bakgrunn

Innleggav Draemora » tor 01.01.2009 20:53

Har en en del bilder i PNG format som jeg gjerne skulle ha forandret til transperant bakgrunn. Jeg fikk det forsåvidt til med denne kommandoen:
Kode: Merk alt
convert cyclops_flood.png -bordercolor white -border 1x1 -matte           -fill none  -fuzz 1% -draw 'matte 1,1 floodfill'           -shave 1x1    cyclops_flood_2.png

Tatt fra sidene til ImageMagick. Problemet er bare at jeg har forandret bakgrunnen til bildene til #e1ebf2, og har ikke hvit bakgrunn. Når jeg prøver å sette inn hex i koden over får jeg bare bildet ut med navnet -bordercolor. Har prøvd med diverse andre metoder, men med mindre hell..

Er det mulig å gjøre dette fort og greit? Det er ca 20 bilder jeg skulle ha forandret, relativt små, så bare det å forandre bakgrunnen til hvit vil ta en stund hvis jeg skal gjøre det manuelt. All hjelp mottas med stor takk!
medlem i 202 måneder
 

Re: ImageMagick: Transperent bakgrunn

Innleggav ltg » fre 02.01.2009 12:24

Det er ikke helt enkelt å få til hvis bildene fine overganger (antialiasiering) til din bakgrunn. Hvis vi snakker om helt enkle saker skulle dette gjøre susen:
mogrify -transparent "#e1ebf2" *.png

Hvis ikke dette fungere kan du finstudere denne:
http://www.imagemagick.org/Usage/channe ... k_creation
medlem i 183 måneder
 

Re: ImageMagick: Transperent bakgrunn

Innleggav Draemora » fre 02.01.2009 18:29

Den funket, mer eller mindre, men mer enn godt nok til mitt bruk. Takk så meget :)
medlem i 202 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]