Installere XBMC fra live-CD

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Installere XBMC fra live-CD

Innleggav sw » tir 20.01.2009 19:58

Er det noen som har prøvd å installere XBMC fra live-CD?
http://xbmc.org/download/
XBMC skal være bygd på Ubuntu 8.04. Etter at man booter opp fra live-CD kan man installere til USB-minnebrikke eller harddisk.

Jeg ønsker å installere til en bestemt partisjon på harddisk da jeg har mange OS på forskjellige partisjoner. Men installeringen ser ut til å være ytterst primitiv da det kan se ut som om man bare har mulighet til formatere hele disken (og slette samtlige eksisterende partisjoner og data). Er det noen mulighet for en litt mer tilpasset og kirurgisk installering slik som man har for eksempel under Ubuntu?
medlem i 208 måneder
 

Re: Installere XBMC fra live-CD

Innleggav NewBee-Petter » tir 20.01.2009 22:45

Hvorfor skal du installere fra Live-CD??
Legg inn ubuntu som vanlig, denne kan du styre dit du vil, så kan du legge inne XBMC etterpå.
Da slår du 2 fluer i en smekk, skikkelig OS og et pent mediasenter.

Men siden du allerede har mange OS inne allerede, har du sikker Ubuntu inne allerede, isåfall er det bare å laste ned XBMC og installere.

Mvh
Petter

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Installere XBMC fra live-CD

Innleggav sw » tir 20.01.2009 23:55

Live-CD'en har en strippet Ubuntu i bunn. Dermed skulle man i prinsippet bare få et "stand alone" media center med kanskje litt raskere oppstart. Problemet er den primitive installeringen. Eneste valg er en slags auto install der hele harddisken blir formatert og XBMC-systemet blir intallert over 3 nye partisjoner (prøvde på en gammel laptop). En dårlig løsning hvis man har data eller andre partisjoner fra før på disken man vil ta vare på.

Alternativ nummer 2 blir som Petter antyder å installere XBMC under en vanlig Ubuntu. Får prøve å følge denne oppskriften og se hvordan det går:
http://xbmc.org/forum/showthread.php?p=185738

Hvis man får XBMC til å starte automatisk når Ubuntu starter så kan det bli interessant å sammenligne dette med en annen partisjon jeg har der det er Windows XP med autostart av XBMC. Hva vil da være best av Linux eller Windows?
medlem i 208 måneder
 

Re: Installere XBMC fra live-CD

Innleggav NewBee-Petter » ons 21.01.2009 0:25

Det skal ikke være noe problem å få XBMC til å autostarte.
Jeg er ikke noe racer på Ubuntu, men jeg mener du kan gå inn på "System" --> "Brukervalg" --> "Sesjoner", der kan du legge til XBMC så den autostarter, mulig det finnes en annen løsning, men slik har jeg iverfall gjort det med ting som skal autostarte.

Lykke til, håper du får det til.

Blir litt feil å spørre meg hva som vil være best av windows eller linux, da jeg er helfrelst Ubuntu bruker, etter 15-20 år med windows. :)

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Installere XBMC fra live-CD

Innleggav Draemora » ons 21.01.2009 12:43

Prøv en minimal Ubuntu installasjon og deretter legg til ting du vil ha over.

http://distrowatch.com/weekly.php?issue=20081215
medlem i 201 måneder
 

Re: Installere XBMC fra live-CD

Innleggav sw » ons 21.01.2009 13:00

Hva med å installere en standard Ubuntu fra en live-CD for deretter å avinstallere/strippe den for alle unødvendige program? Er dette lettere? Er det noe spesielt man må passe på å ikke fjerne?

Ønsker primært en partisjon som booter raskest mulig opp direkte i XBMC-miljøet.
medlem i 208 måneder
 

Re: Installere XBMC fra live-CD

Innleggav Draemora » ons 21.01.2009 13:06

Det letteste er å gjøre en minimal installasjon, for deretter å legge til ting. Ved å fjerne ting mister du fort oversikten, mens apt holder den for deg når du legger til.

Personlig holder foretrekker jeg Arch, men den kan være litt mer komplisert å få til.
Nå er ikke jeg så dreven i media center, og hva du trenger, men jeg ville gått for fluxbox (eller lignende lettvekts vindubehandler, kanskje lxde), og deretter lagt inn video codec etc.
medlem i 201 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron