Edit:Lagre epost i rikt format som fil

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Edit:Lagre epost i rikt format som fil

Innleggav terjejh » tir 03.03.2009 18:00

Jeg har mottatt epost med innbakt grafikk (inkl. logo), antagelig fra MS/Windows. Mozilla epostleser viser eposten med grafikken innbakt på riktig plass, mens Groupwise viser grafikken som vedlegg kalt ole0.bmp og ole1.bmp.

Lagres eposten som fil.eml fra Mozilla forsvinner grafikken og bare ole1(2).bmp navnet vises der grafikken skulle vært. Det ble heller ikke bedre å lagre som fil.html filtype. Også ved åpning av fil.eml i openOffice ble grafikken bare til tomme ikoner.

Går det an å lagre rikt epostformat med innbakt grafikk som en komplett fil, eksempelvis som .pdf ?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Lagre epost i rikt tekstformat som fil

Innleggav moma » tir 03.03.2009 23:15

Hei,
Et par raske betraktninger.

EML-filformatet skal kunne romme både tekst og grafikk.
Jeg gjorde et par tester med Thunderbird epostklient og kan bekrefte mye av det samme som du opplever.

Jeg mottok en epostmelding med et vedlegg (imagefil i png format). Imagen ble heftet fra en lokal harddisk og har derfor ikke (http://) adresse på internett, altså den må følge meldingen.

* Når jeg lagrer meldingen (med save-as) som EML-fil, filen inneholder både tekst og innbakt image. EML-filen kan åpnes i en vanlig teksteditor. Vedlegget (bildet) er innbakt og kodet i ascii-format.

* Når jeg lagrer meldingen som HTML, kun meldingens header-tekst lagres og vises. Bildet er borte. Jeg har sjekket HTML-filen og den har kun en merkelig referanse til imagen/bildet, men selve bildet er tapt. DETTE BØR VÆRE EN BUG ELLER MANGEL. HTML-filen burde inneholde både header, brødtekst og vedlegg (spesielt når vedlegget er vanlige bildefil).

(foreløpig slutt)
---------------
Jeg ser at Thunderbird har et valg i Preferences dialog som gjelder videresending (forwarding) av meldinger. Preferences -> Composition -> fanekortet [General]. Der kan man enten velge "As attachment" eller "inline". Men mine tester viser at dette har ingen effekt når man lagrer meldingen på harddisken.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Edit: Lagre epost i rikt tekstformat som fil

Innleggav terjejh » ons 04.03.2009 2:32

Takk for utprøving og kommentarer.

Jeg bruker SeaMonkey epost klient (SME). Markeres den innkomne eposten og så under menyen Messages>Forward as... kan man velge As attachment eller Inline. Som Attachment vil vil SME motta og vise vedlegget automatisk med riktig grafikk på rett plass. Forutsatt at SME Preferences> Send format ikke er satt til å konvertere til ren text, vil man kunne sende epost videre som HTML (spør). Eposten vil da inneholde riktig grafikk innbakt ved neste mottak i SME.

Lagres eposten som fil.eml fra SME og så åpner den i SME igjen, vises kun en tekstreferanse til bildet (grafikken borte). Ingen forskjell om jeg forsøker å sette filendingen til .html istedenfor.

Edit:
En modifikasjone til siste avsnitt:

1) Hvis jeg fra Seamonkey epostklienten åpner den lagrede fil.eml, vises den riktig igjen med innbakte bilder igjen.
2) Hvis jeg derimot høyreklikker på fil.eml og velger Åpne i > 'Seamonkey', startes SM nettleseren (ikke epost klienten). Nå vises innholdet uten grafikk, kun referansen ole0.bmp der bildet skulle stått.

Mozilla svitten tolker det altså ikke det slik at epost klienten på startes spesifikt for å kunne vise rikt epost format. Jeg ser heller ingen valg for å velge epost klienten spesifikt eller via kommando.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron