Lage album i Digikam...

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Lage album i Digikam...

Innleggav sturla » ons 11.03.2009 16:10

Ja, jeg vet... Les den fordømte manualen :-! Men jeg sliter litt og tenkte kanskje det var noen drevne brukere av Digikam her inne som kunne hjelpe.

Prøver å legge bilder til i Digikam. Men det synes som om bildene kopieres i sin helhet inn i Pitures mappa under home/~. Skal det være slik? Jeg har en ekstern disk som jeg gjerne vil se på gjennom digikam, men for at det skal skje virker det som om hele disken må kopieres inn på lokal harddisk. Liker Picassa sin måte å gjøre ting på, hvor det bare lages referanser i programmet til hvor filene ligger. Går dette ann med Digikam også.

Digikam ser veldig innholdsrikt og bra ut. Håper å kunne bruke det fremover.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Lage album i Digikam...

Innleggav KMJ » tor 12.03.2009 0:05

Du må definere hvor bilde dine skal ligge, Digikam importerer/kopierer alle bilder inn i "databasen". Den enkle forklaringen er at du har fortalt Digikam at bildene skal ligge i ~Pictures, og da kopieres selfølgelig bilder dit. Om ikke innstalasjonen/distribusjonen din setter den til en default verdi, skulle du blitt spurt om det første gang du startet opp.

Om du setter opp den nåværende lokasjonen bildene ligger på i Digikam, blir de bare indeksert og du kan browse dem der de ligger. Du kan selfølgelig definere mer enn en lokasjon for bilder.

Erfaren
medlem i 219 måneder
 

Re: Lage album i Digikam...

Innleggav thorak » tor 12.03.2009 16:11

Dersom du har mulighet, anbefaler jeg å oppdatere til kde4 versjonen av digikam, der dette problemet er fiksa (du kan ha flere kilder til bildene, inkludert også "removable" media).

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Lage album i Digikam...

Innleggav sturla » tor 12.03.2009 22:05

Oi. Det hørtes ut som en bra forbedring. Kjører openSUSE og der følger kde3.5 versjonen av programmet. Skal se om jeg ikke får oppgradert. Litt ukjent med pakkesystemet i opeSUSE ennå, men skal vel klare av det.

Takker for svar :-)

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Lage album i Digikam...

Innleggav terjejh » fre 13.03.2009 0:09

Enklere kan neppe KDE installasjonen gjøres ;)
Start YaST2 pakkebehandleren med root aksess i en terminal
Kode: Merk alt
/sbin/yast2 sw_single --qt

Sett Filter til Patterns (Mønstre)
Velg KDE4 Desktop Environment (og Base System)

Bilde
Aksepter og installer.

Logg ut og velg KDE4 sesjon før ny innlogging.
(om nødvendig, ta omstart)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Lage album i Digikam...

Innleggav shitwolf » lør 28.03.2009 17:37

Bruker digikam 0.9.4 og der går jeg på

settings ->configure digikam

og da er første linja "sti til albumbibliotek". Bare å peke til fotomappa di der.
medlem i 195 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere