TV2 sumo fungerer ikke paa Ubuntu lenger

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

TV2 sumo fungerer ikke paa Ubuntu lenger

Innleggav thomasmathiesen » fre 20.03.2009 21:13

Hei folkens,

Naa har TV2 byttet lyd codec av en eller annen grunn. Jeg har brukt NRK og TV2 webtv i lange tider og aldri hatt problemet foer.

Som alltid bruker jeg VLC og her er feilmelding:
VLC does not support the audio or video format "wmap". Unfortunately there is no way for you to fix this.

Jeg bruker ubuntu 8.10 og fulgte disse tipsene (uten hell):
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=537065

Naa kontaktet jeg TV2 Sumo, og de sa at de hadde hoert at Xine skulle fungere. Jeg testet og Xine fungerer like daarlig som totem, vlc og smplayer (mplayer).

Jeg fortalte dem at det er helt ubrukelig at de ikke kan sende en stroem som Linux brukere kan se OG hoere. Jeg kommer med mer da har jeg tenkt til aa ta denne saken til forbrukeombudet hvis TV2 ikke ordner opp.

Hvis det er noen som vet hvordan man kan faa lyd (naa etter at de har forandret codec paa endel sendinger.. inklusiv nyhetene 18:30 den 20. mars), saa si ifra :)

Mvh Thomas Mathiesen

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: TV2 sumo fungerer ikke paa Ubuntu lenger

Innleggav terjejh » fre 20.03.2009 22:34

Jeg er ikke bevandret uti web-tv problematikken.
Likevel, kan du legge ved en typisk link, så er jeg interessert å prøve?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: TV2 sumo fungerer ikke paa Ubuntu lenger

Innleggav thomasmathiesen » fre 20.03.2009 22:45

Hei Terje,

http://webtv.tv2.no/webtv/

Hvis du ser vaeret fra idag (klokken 18:50), saa faar du det problemet.
Jeg bruker firefox med mediaplayerconnectivity (da kan du velge mediaspiller per format):
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/446

Er ivrig paa aa hoere om du ble noe klokere enn det jeg har blitt.

Mvh Thomas

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: TV2 sumo fungerer ikke paa Ubuntu lenger

Innleggav terjejh » lør 21.03.2009 0:58

Hos meg prøvde MPlayer å starte opp, men strandet med feilmeldingen
'Couldn't resolve name for AF_INET6: webtv.tv2.no'

På 'fotball stoff' kom det opp reklame og melding om at TV2 skulle bruke Silverlight.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: TV2 sumo fungerer ikke paa Ubuntu lenger

Innleggav thomasmathiesen » lør 21.03.2009 14:22

Men de kan umulige kreve at vi skal bruke silverlight, da MS ikke gir ut Linux versjon av silverlight.

/T

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: TV2 sumo fungerer ikke paa Ubuntu lenger

Innleggav Draemora » lør 21.03.2009 14:36

Det er flere nettløsninger som kjører Windows only, bl.a. CDON sine bredbånds filmer kan kun bli spilt av med Internet Explorer..
medlem i 202 måneder
 

Re: TV2 sumo fungerer ikke paa Ubuntu lenger

Innleggav thomasmathiesen » lør 21.03.2009 14:53

Hei Draemora,

Jeg har ingenting imot at bedrifter som RadioNorge og CDON krever at brukerne har Windows. De er kommersielle virksomheter og ikke en offentlig kanal.

TV2 er en kommersiell bedrift, men de har en viss offentlig profil. De ligger derfor litt mellom barken og veden (synes jeg). De fikk lisens til aa sende paa bakkenettet fordi de lovte aa dekke en viss prosent av innbyggerne.

Jeg synes at det kan kreves at de stoerste radio- og tv kanalene sender slik at at de aller fleste kan hoere og se sendingene. Naa kan vi diskutere opp og ned om "de aller fleste" bruker Windows, Linux eller Mac. Mange andre bedrifter (e.g. banker) har laget loesninger der baade Linux, Windows og Mac kan logge inn. TV2 boer gjoere det samme.

Det eneste jeg har sagt til TV2 er at jeg vil ha pengene mine tilbake (for mitt nye aarsabonnement). Grunnen er at TV2 bestandig har fungert paa Linux og de har alltid sagt at man kan bruke Xine eller VLC til aa se (og hoere) sendingene deres. Dette er ikke supportert riktignok, men mange andre har faatt det til. Naa er det slutt paa dette.

Videre vil jeg ta saken til forbrukerombudet, da jeg synes det er ganske arrogant og neglisjerende aa utelukke Linux brukere som potensielle kunder. Det finnes saa mange netbooks, laptops og dekstops med Linux idag at de boer ta hensyn til denne bruker gruppen. FBI paa NRK hadde et innslag om dette for et par aar siden.

TV kanalene TV3 (Norge, Sverige og Danmark), SVT, NRK, TV5 og DR sender i formater som fungerer paa Linux, og jeg synes det er trist at TV2 ikke klarer aa gjoere det
samme.

Se http://www.thomasmathiesen.com/tv/ for direkte linker.

PS: Typos finner du sikkert i teksten over, da jeg har bodd altfor lenge i utlandet.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: TV2 sumo fungerer ikke paa Ubuntu lenger

Innleggav terjejh » lør 21.03.2009 14:59

thomasmathiesen skrev:Men de kan umulige kreve at vi skal bruke silverlight, da MS ikke gir ut Linux versjon av silverlight.

Kanskje Moonlight (Mono) vil gjøre susen på Linux?
http://linux1.no/blogg/terjejh/3650/moo ... 10-sluppet
http://linux1.no/artikkel/2783/microsof ... mono-linux

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: TV2 sumo fungerer ikke paa Ubuntu lenger

Innleggav Draemora » lør 21.03.2009 15:11

thomasmathiesen skrev:Jeg synes at det kan kreves at de stoerste radio- og tv kanalene sender slik at at de aller fleste kan hoere og se sendingene. Naa kan vi diskutere opp og ned om "de aller fleste" bruker Windows, Linux eller Mac. Mange andre bedrifter (e.g. banker) har laget loesninger der baade Linux, Windows og Mac kan logge inn. TV2 boer gjoere det samme.

Jeg sa aldri at de ikke burde støtte Linux, er selv bruker av Linux, jeg bare poengterte at det er slett ikke uvanlig å støtte Windows bare, gjerne p.g.a. ActiveX bruk (jeg styrer aktivt unna ALLE tjenestere som krever ActiveX, selv om jeg har Windows tilgjengelig). Dette fører også til at alle Mac brukere vil bli utestengt. Tror dette vil forandre seg etter hvert, siden Apple tar stadig større markedsandel og at Linux er i ferd med å bli allemans eie (med netbooks).

thomasmathiesen skrev:Det eneste jeg har sagt til TV2 er at jeg vil ha pengene mine tilbake (for mitt nye aarsabonnement). Grunnen er at TV2 bestandig har fungert paa Linux og de har alltid sagt at man kan bruke Xine eller VLC til aa se (og hoere) sendingene deres. Dette er ikke supportert riktignok, men mange andre har faatt det til. Naa er det slutt paa dette.

Det er den beste løsningen etter min mening, å ikke støtte løsninger som promoterer en mono kultur, men dessverre er ikke dette alltid en opsjon. Kundeservice kan nok sette seg på bak bena hvis de ikke har nevnt at VLC e.l. er støttet.

thomasmathiesen skrev:Videre vil jeg ta saken til forbrukerombudet, da jeg synes det er ganske arrogant og neglisjerende aa utelukke Linux brukere som potensielle kunder. Det finnes saa mange netbooks, laptops og dekstops med Linux idag at de boer ta hensyn til denne bruker gruppen. FBI paa NRK hadde et innslag om dette for et par aar siden.

Helt enig, absolutt en sak for forbrukerombudet.

Forresten, det er sikkert mange skrivefeil hos meg og, da jeg har kun installert Engelsk ordbok i Firefox ;)
medlem i 202 måneder
 

Re: TV2 sumo fungerer ikke paa Ubuntu lenger

Innleggav thomasmathiesen » lør 21.03.2009 15:21

Hei Draemora,

Da er vi enige :)

PS: Skal du ha en nettverksprinter som er stoettet av Linux, saa ta en titt paa Brother. De sier rett ut at de supporterer det og har egne sider med drivere (for alle funkjsonene).

Mvh Thomas

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: TV2 sumo fungerer ikke paa Ubuntu lenger

Innleggav hasol » tor 26.03.2009 5:22

Jeg har prøvd endel alternativer (inkl vlc og xine), og det eneste jeg har fått til å fungere er å bruke kommersielle codec til gstreamer fra fluendo. Se http://shop.canonical.com/index.php?cPath=19

Så lenge jeg ikke prøver å pause sendingen fungerer dette glimrende for meg med mediaplayerconnectivity og totem (gstreamer-utgaven som er standard i ubuntu). NRK fungerer forøvrig glimrende også "embedded" med totem-mozilla. Jeg har sendt en bug-report på totem-mozilla siden den ikke klarer å spille av TV2 Sumo. Det hadde vært kjekt om noen var interessert i å bekrefte denne på http://bugzilla.gnome.org/show_bug.cgi?id=576795

Det er selvfølgelig å måtte benytte kommersielle codec og atpåtil måtte betale en slant for det, men det var eneste muligheten jeg hadde til å få sett norsk fotball mens jeg befinner meg i Canada (uten å boote Windows). En link til den gamle utgaven (uten silverlight) av Sumo sitt fotballsenter finnes forøvrig her:
http://webtv.tv2.no/webtv/?treeId=25035

PS. Moonlight er implementeringen (med støtte fra Microsoft) av Silverlight på linux. Dessverre er det bare støtte for Silverlight 1.0 per i dag mens TV2 Sumo krever Silverlight 2.0 om en vil benytte dette.
medlem i 180 måneder
 

Re: TV2 sumo fungerer ikke paa Ubuntu lenger

Innleggav thomasmathiesen » tor 26.03.2009 11:15

Hei Hasol!

Har du proevd nyhetene paa TV2 de siste 2-3 dagene? Jeg betaler gjerne for Fluendo hvis det funker :)

mvh Thomas

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: TV2 sumo fungerer ikke paa Ubuntu lenger

Innleggav hasol » fre 27.03.2009 3:32

Kona ser på 21-nyhetene hver kveld, og det fungerer uten problemer. Det eneste som ikke fungerer er å pause sendingen, dessuten må jeg bruke mediaplayerconnectivity i firefox og sette videoen til å åpnes i totem eller en annen spiller som bruker gstreamer som backend.

Det er mulig at videoen kan åpnes direkte i konqueror i KDE4 dersom phonon er satt til å bruke gstreamer som backend, men jeg har bare testet med firefox i gnome.

Jeg regner med at 150 kr til fluendo ikke er noe stort problem om du er villig til å betale TV2 for å se på sendingene deres ;) Det eneste måtte være om du hadde prinsipielle problemer med å bruke kommersielle utgaver av kodekene...
medlem i 180 måneder
 

Re: TV2 sumo fungerer ikke paa Ubuntu lenger

Innleggav thomasmathiesen » fre 27.03.2009 10:53

Halla Hasol!

Takk for tips. Jeg skal investere i codecs og si ifra om hvordan det gikk :)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: TV2 sumo fungerer ikke paa Ubuntu lenger

Innleggav thomasmathiesen » tor 02.04.2009 13:46

Hei folkens,

Jeg har ikke proevd Fluendo ennaa, men her er siste svar jeg har motatt fra TV2:

Beklager på det sterkeste sent svar på din henvendelse.

Vi har i dag fått tilbakemelding fra vår utviklingsavdeling at en versjon av Silverlight, som fungerer på Linux, vil være klar innen kort tid.

Sjekk Nyheter under 'Hjelp' på TV 2 Sumo for informasjon når dette er klart:

http://webtvsupport.tv2.no/index.php?_m=news&_a=view

Som kompensasjon for ventetiden har jeg forlenget abonnementet ditt med 2 gratis måneder.

Vennlig hilsen
TV 2 Sumo brukerstøtte

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Neste

Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]