Mellomrom i filnavn.

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Mellomrom i filnavn.

Innleggav moma » lør 04.04.2009 20:11

Hei,

Saken gjelder GNOME og gnome-web-photo:
Jeg oppdaget akkurat at Gscreendump feiler med å importere filer som har mellomrom i filnavnet. Fant til slutt synderen i et skript som kjører "gnome-web-photo" kommandoen.
Har en fil "/home/moma/tmp/test 1.txt" og kjører gnome-web-photo. Filnavnet må ha absolutt sti (altså inkluderer hele stien).

Filnavn med mellomrom.
$ filnavn="/home/moma/tmp/test 1.txt"
Kjør gnome-web-photo. Den vil generere resultat.png av input filen.
$ gnome-web-photo -t 5 --format "png" --mode=photo "$filnavn" resultat.png

Har du noen tips om hvordan man lurer gnome-web-photo til å akseptere filnavn med mellomrom. Merkelig at ikke vanlig prefixing med "\" fungerer.
$ filnavn="/home/moma/tmp/test\ 1.txt"

Heller ikke URI format gir ok resultat.
$ filnavn="file:///home/moma/tmp/test%201.txt"

hmm... :-! påskenøtt eller bug?
EDIT: Jeg tester dette på Ubuntu 9.04beta 64bits.
--------
EDIT: Jeg rapporterte feilen på/til launchpad.net.
Og la til en temporær omgåelse/fix i koden som benytter "gnome-web-photo". Litt vanskelig å rette opp hele gnome-web-photo fordi den har nokså mange avhengigheter. Åpnet likevel koden og sjekket parsingen av input parametere og alle filnavnene ble oppfattet/behandlet riktig når de ble lest fra argv[]. Men jeg vet ikke hva som skjer efterpå...

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Mellomrom i filnavn.

Innleggav moma » man 06.04.2009 18:28

Hei,

Jeg anser saken som foreløpig avklart.
Forresten, mekket sammen et par skjermfangstvideoer (howto videor), men resultatet ble noe variabelt. Mer om det i denne tråden: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1117574

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]