Oppgradert ubuntu fra 8.10 til 9.04

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Oppgradert ubuntu fra 8.10 til 9.04

Innleggav NewBee-Petter » søn 26.04.2009 1:38

Det gikk ikke helt smerte fritt, jeg har nå flere problemer.
Her er noen:

1. Når jeg prøver å starte Pidgin, får jeg denne meldingen:
(pidgin:12039): GStreamer-CRITICAL **: gst_element_register: assertion `g_type_is_a (type, GST_TYPE_ELEMENT)' failed

Ser ut som det er et lyd problem, men ikke sikker. Høytaler iconet er borte, og jeg kommer heller ikke inn på lydinstilligene.

2. Hadde også problemer med at 'panelet' mitt ikke fungerte. (taskbar'en). Måtte kjøre "killall gnome-panel" for at det skulle bli normalt.

Har nå laget et nytt panel, og slettet det gamle, så får vi se hvordan det går.

3. Jeg synes ting går litt i sirup, ikke er noe raskere enn 8.10, og boot er heller ikke spesielt raskt.


Så er det noe som har noe tips?? Eller er det beste en Clean install?

Mvh
Petter

PS: Jeg fikk ingen feilmeldinger under oppgraderingen.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Oppgradert ubuntu fra 8.10 til 9.04

Innleggav omaha » søn 26.04.2009 16:40

Du kan jo forsøke å ta en backup av hele /home/brukernavn/ katalogen med alle .xxxxxx filer. Deretter kan du slette alle .xxx i homekatalogen.

Jeg TROR du kanskje har innstillinger der som ikke er i samsvar med den nye versjonen. Det sies også at enkelte Intel GMA GPU kan være problematiske. (Jeg har kommentert det i en annen post).

Når det gjelder hastighet osv, er en av de viktigste årsakene til at installasjoner med 2.6.28/2.6.29 kernel (som 9.04) er raskere i boot osv at de bruker Ext4 filsystem med Grub/boot på Ext4. I 2.6.28 er det vel en patch hentet fra 2.6.29 som gjør dette mulig. Denne er inkludert i 9.04 slik at dette er mulig.

Jeg vil tro at du fortsatt sitter på Ext3 og derfor ikke får (hele) hastighetsøkningen.
Jeg har kun installert 9.04 (og Arch) på Ext4 og forbedringene er reelle.

Ettersom jeg ikke benytter Windows er følgende ikke relevant for meg:
Jeg tror ikke Ext-driveren for Windows takler Ext4 (100%), slik at om du kjører dualboot bør filer du skal bruke fra Windows ligge på Ext3 foreløpig. Har ikke sjekket ut dette i det siste, men du kan jo lese dette:

http://sourceforge.net/projects/ext2fsd
http://www.linuxjournal.com/article/9449

Selv foretrekker jeg clean install for å slippe gammel gørr.
medlem i 204 måneder
 

Re: Oppgradert ubuntu fra 8.10 til 9.04

Innleggav NewBee-Petter » søn 26.04.2009 22:51

Takker for svar.

Jeg har tatt backup av hele home mappa før jeg oppgraderte, men mener du at programmene vil fungere hvis jeg sletter alle .xxxxxxxx (de skulte mappene hvor alle settings er lagret) ?

Foruten hastigheten (ja jeg kjører ext3) er det problemet med f.eks pidgin, som jeg skulle ha løst. Får lignende feilmeldig som i forrige post på flere programmer.

Mvh
Petter

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Oppgradert ubuntu fra 8.10 til 9.04

Innleggav omaha » søn 26.04.2009 23:46

Jeg bruker KDE, og ikke Gnome, og pleier alltid å ta en fresh install, så jeg har ikke testet oppdatering av Ubuntu men....

I andre distroer har det av og til ved oppgradering av KDE 4 (fra en eksperimentell versjon til en annen) blitt litt kokkelimonke. Årsaken er at innstillinger for paneler, skrivebord og applikasjoner er satt opp med parametre for DEN versjonen.

En ny versjon og nye applikasjoner kan ha mindre eller større endringer, og det er derfor ikke alltid slik at gamle settings passer i den nye versjonen.

Nå er det vel færre endringer mellom versjoner i Gnome...

Men om du vil ha hastigheten og korte ned bootup må du nok over på Ext4. Isåfall tror jeg det kan være enklere å ta en fresh install. Rett og slett. Tror det er kjappere også.
medlem i 204 måneder
 

Re: Oppgradert ubuntu fra 8.10 til 9.04

Innleggav NewBee-Petter » man 27.04.2009 0:25

Den er grei, tror nok det er det beste med clean install. Sparer nok tid istede for å prøve å fikse det som er galt (selv om det kunne vært morro og lærerikt).

Forresten, er det trygt å bruke ext4 nå?
Hører det har vært noe datatap forbudent med ext4. Noe jeg bør tenke på?

Når jeg tar en clean install, tenkte jeg bare til å ha ext4 på boot partisjonen, og legge /home på en ext3 partisjon. Høres det dumt ut?

Mvh
Petter

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Oppgradert ubuntu fra 8.10 til 9.04

Innleggav omaha » man 27.04.2009 0:57

Neida, det er ikke dumt, men jeg tror vel strengt tatt det ikke er veldig nødvendig.
Det kommer litt an på hvordan du har organisert hardisken(e) dine.

Ut ifra tester jeg har sett er det på lesehastigheten at forbedringene er størst, og du har jo noen småfiler osv i /home/brukernavn som sikkert brukes litt og derfor vil ha fordel av Ext4.

Jeg mener å ha fått med meg at Ubuntu har tatt noen grep mht journaling for å sikre seg mot evt tap av info. (Problemet var vel en risiko for tap av informasjon ved crash/shutdown - dvs det som ikke er lagret rett før crashet).

Selv har jeg alltid dokumenter og mediafiler på egne adskilte partisjoner, og lagrer ikke på /home/brukernavn. Derfor er jeg ikke spesielt eksponert for evt problemer, og jeg tar av og til en kopi av /home/brukernavn slik at et crash ikke vil koste meg annet enn en evt reinstallasjon. Slik sett får jeg i pose og sekk, men vil nok legge om til Ext4 på de andre partisjonene også om ikke så lenge.
medlem i 204 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]