digikam

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

digikam

Innleggav dajomu » man 15.06.2009 15:13

Jeg prøvde digikam for en tid tilbake, men jeg hadde problemer med treg "scrolling" i "thumbnails view". Spesielt hvis det var mange bilder i en folder, >500stk.
Noen som vet om dette har blitt bedre med tiden og/eller om det finnes plugins el. workarounds som fikser det?
F-Spot liker jeg ikke noe særlig, Picasa under Linux har jeg ikke prøvd. Digikam er egentlig midt i blinken hvis tregheten i scrollingen blir korrigert.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: digikam

Innleggav thorak » man 15.06.2009 15:54

digikam kjører raskt for meg, på god hw. Hvis hastighet er ekstremt viktig for deg, så har digikam også en innebygd opengl-bildefremviser, den er virkelig rask.

(Det eneste som irriterer meg er at de bruker marble istedet for den gamle geo-saken, men marble bedrer seg vel etterhvert)

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: digikam

Innleggav dajomu » man 15.06.2009 19:49

Ok, høres bra ut. Hastighet er ikke ekstremt viktig, men det er likevel utrolig irriterende å vente på at thumbnails laster seg inn. Tidligere har digikam bare lastet inn de thumbnails som vises på skjermen og ikke de lenger nede på listen. Når du mener raskt, er det sammenlignbart med picasa under windows?
Der er ikke noe etterslep overhodet.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: digikam

Innleggav thorak » man 15.06.2009 21:39

Jeg veit ikke, har ikke brukt Picasa på noen år, men generellt så føles allt under windows som sirup de gangene jeg er nødt til å bruke det, sikkert hovedsaklig pga. AV. Etterslep? Noe etterslep er det, men jeg prøvde akkurat, og på min maskin klarer jeg ikke å scrolle fort nok til å fylle skjermen med "blanke" thumbnails. Hvis jeg var deg, og dette plagde meg, ville jeg kikket litt på filsystemet mitt, spesiellt siden du antyder at problemene blir værre med mange bilder per mappe.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: digikam

Innleggav dajomu » tir 16.06.2009 10:24

Kan være at filsystemet har skylden, men må si jeg tviler. Har brukt ext3, men jeg kan jo forsøke med ext4 eller kanskje XFS som er bra på mange små filer hvis jeg ikke husker feil.
Ellers så har jeg en laptop AMD x2 kjerne og 2GB RAM så hardwaren skulle vært god nok. Jeg skal installere digikam og forsøke på nytt. Det har kommet noen releaser av digikam siden siste jeg forsøkte.
Takk for hjelp så langt

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: digikam

Innleggav dajomu » man 25.10.2010 15:30

Selv så lenge etter, se dato for trådstart, så er dikigam ufattelig treg ved lasting av thumbnails. Picasa takler dette fantastisk bra, selv på en asrock ion 330 pc. Det kan umulig skyldes sqlite eller?
Fatter ikke hvorfor digikam er så treigt...!?

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: digikam

Innleggav omaha » man 25.10.2010 15:58

Mulig jeg har fordeler fra SSD som gjør at jeg opplever dette anderledes. Jeg har også litt færre bilder i samme katalog. Ellers kan innstillingene en foretar ved første gangs kjøring ha litt å si mht ytelse. Jeg benytter DigiKam 1.5.
medlem i 205 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]