Videoprosjektor og ekstern lyd

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Videoprosjektor og ekstern lyd

Innleggav terjejh » ons 01.07.2009 1:41

Jeg skal prøve min hp8710w bærbære med Suse Linux/VLC som avspiller for en video med tilkopling til en ekstern videoprosjektor.

1. Antar VGA utgangen for eksternt display er det som kan og skal benyttes som videoutgang tilkoplet videoprosjektoren. Spesielle innstillinger for å få bilde ut med nedskalert oppløsning?

2. Vet ikke helt om eller hvordan lyden normalt kan presenteres eksternt. Av lydutganger på den bærbare er det bare hodetelefonutgang. Vil den kunne koples til et eventuelt eksternt lydanlegg (parallelt videoprosjektoren for bilde)?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Videoprosjektor og ekstern lyd

Innleggav olear » ons 01.07.2009 3:23

Prosjekter fungerer på samme måte som en hvilken som helst skjerm, HDMI/DVI er å foretrekke, men VGA duger fint det også. Hodetelefonutgangen kan fint plugges inn i et lydanlegg.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Videoprosjektor og ekstern lyd

Innleggav terjejh » ons 01.07.2009 11:37

Jeg får se hva som finnes/passer av kabler/plugger, når jeg kommer til hotellet hvor prosjektoren er. Så av håndboka for hp'en at fn+f4 skal gi eksternt skjermbilde via VGA utgangen (forhåpentligvis gjelder dette uavhengig av OS, dvs. for Linux som for Windows). Forventer egentlig ikke at der er større oppløsning enn XGA (1024x768) på prosjektoren.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Videoprosjektor og ekstern lyd

Innleggav olear » ons 01.07.2009 16:31

fn-f4 er nesten garantert programvarestyrt (bare gamle bærbare har dette maskinvarestyrt), så tviler på at det fungerer optimalt. Bruk kontrollpanelet til skjermdriveren din til å sette oppløsning, hvis du ikke har kontrollpanel må du redigere xorg.conf.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Videoprosjektor og ekstern lyd

Innleggav terjejh » ons 01.07.2009 23:18

Oppløsningen kan jeg normalt justere ned på Suse med enten gnome-display-properties, eller mer grunnleggende med SaX2 som endrer xorg.conf.

Med "nv" driveren installert, får jeg ikke konfigurert flere skjermer med ovennevnte. Vil VGA utgangen likevel fungere automatisk samtidig/parallelt med bærbarskjermen, uten fn+f4 eller andre innstillinger?

Da jeg har helt tilfeldig og marginal ICE nettforbindelse her jeg er nå på ferie, er det ikke aktuelt/mulig å installere den lukkede NVIDIA driveren eller nvidia-settings.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]