Gnome panelet - redigering/gjenoppretting?

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Gnome panelet - redigering/gjenoppretting?

Innleggav terjejh » man 17.08.2009 1:21

Applikasjoner som åpnes og minimaliseres vises ikke lenger på Gnome panelet mitt (2.24.1), evt. ved at de ikke havner innenfor det "synlige området" på panelet. Jeg bruker panelet aktivt med mange applikasjonsstartere, men "området" der åpne applikasjoner normalt fylles inn, står tomt.

Nå bruker jeg også felles /home for flere, forskjellige versjoner av SUSE Linux/Gnome i multiboot installasjon. Noe omstokking/forflytning av ikoner har jeg registrert og noen kan bli inaktive med rødt X over om ikke samme applikasjoner er installert. Kanskje er ikke panelene helt kompatible mellom versjonene. En tanke er at to markeringsstolper står så tett at det ikke vises, og at åpne vinduer imellom disse derfor blir "usynlige".

Hvordan kan man gjenopprette panelet, eventuelt hvor kan man liste innholdet på panelet og omredigere innholdet?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Gnome panelet - redigering/gjenoppretting?

Innleggav moma » man 17.08.2009 18:54

Hei,

Prøv å reinstallere vinduslista ved å høyre-klikke på panelet og velg "Add to panel..." fra menyen. Selekter "Window list" applet fra listen som vises. Det er nok "Window list" appletet som spøker hos deg.

Du kan også studere hvilke filer du har i "$HOME/.gconf" katalogen. Jeg mener at informasjon om panel-appletene lagres der. F.eks list

$ ls -l $HOME/.gconf/apps/panel/applets/

Du kan da slette alle problematiske applet-katalogene (f.eks applet_1/, applet_2/, osv.). Men studer først "%gconf.xml" fila slik at du vet hvilket applet den representerer.

Omstart desktop etter endringer.
----
ps. Jeg har så smått begynt å teste det nye GNOME-shellet (et lite steg mot gnome 3.0)
http://www.futuredesktop.org/gnome-shel ... tu9.04.txt

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]