Ubuntu og avi/dvd

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Ubuntu og avi/dvd

Innleggav Chris878 » man 26.10.2009 0:25

Hei alle sammen,

Jeg har et problem med avi og dvd. Jeg har installert codec-pakkene så kan avspille begge deler, men det hacker noe fælt.

Det hacker så mye at det er ubrukelig å se på. Maskinen har kjørt windows før og klarte det uten problemer så burde ikke ha noe med maskinen å gjøre. Derfor lurer jeg litt på om systemet kanskje har litt problemer med de codecs som er installert.

Noen som har noen forslag?
medlem i 180 måneder
 

Re: Ubuntu og avi/dvd

Innleggav geirendre » man 26.10.2009 9:20

Hva er det som hakker, lyd eller bilde eller begge deler?
Hvis det er bildet, hva har du av type skjermkort,
og hvilken driver for skjermkortet bruker du?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Ubuntu og avi/dvd

Innleggav Chris878 » man 26.10.2009 13:43

Hei,

Takk for svar.

skjermkortet er: 01:05.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc RS780M/RS780MN [Radeon HD 3200 Graphics]

og driveren er: ATI/AMD proprietary FGLRX graphics driver.

Har ingen problemer med lyd, og er kun bildet som hakker. Kan nevne at det ikke er noe problem å streame på nettet.
medlem i 180 måneder
 

Re: Ubuntu og avi/dvd

Innleggav bjolsene » tir 27.10.2009 7:53

jeg lurer på om ikke avspilleren skaper disse problemene. har du prøvd flere avspillere? jeg har alltid fire stykker installert, og prøver dem etter tur, ved slike nevnte problemer.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Ubuntu og avi/dvd

Innleggav Chris878 » tir 27.10.2009 13:27

Hei.

Jeg har forsøkt flere forskjellige spillere, men uten effekt desverre. Jeg prøvde meg litt frem i går, og fant ut hvis jeg skrudde af 3d-effektene så virket det helt fint.

Dette leder meg fortsatt til å tro at det er driverne til skjermkortet det er noe galt med - Men hvordan jeg evt. skal løse det aner jeg ikke.

Takker på forhånd for hjelp og forslag.
medlem i 180 måneder
 

Re: Ubuntu og avi/dvd

Innleggav QtanJ » tir 27.10.2009 15:47

Du kan alltids prøva deg fram med ulike video-drivarar for avspelarane.

Mplayer har mange du kan prøva. Anten via gui eller via kommandolinje. Smplayer har det på option, preferance, video

Kode: Merk alt
mplayer -vo gl:yuv=2:rectangle=2:force-pbo:ati-hack -dr -noslices fil.avi
#Eg veit ikkje om maskina di har støtte for alt dette så kanskje
mplayer -vo gl:ati-hack fil.avi

#Eller kanskje
mplayer -vo x11 fil.avi


man mplayer gjev informasjon om ulike video-drivarar.
medlem i 209 måneder
 

Re: Ubuntu og avi/dvd

Innleggav bjolsene » tir 27.10.2009 18:27

jeg lurer mer på om du kan ha et hardwareproblem. enten at brenneren er gåen, eller at du ikke har kraftig nok maskin, til å kjøre 3d-effekter.

løsningen er mer å skifte ut ting, eller skur av effektene. om du tror det kan hjelpe.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Ubuntu og avi/dvd

Innleggav Veon » tir 27.10.2009 23:29

Jeg hadde samme problemet. For en eller annen grunn ville ikke videofiler spille av under Ubuntu uten å hakke. Nå har jeg instalert programmet Miro, alt fungerer utmerket i denne spilleren.. Dog, veldig dumt at video ikke fungerer like bra i andre programmer.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: Ubuntu og avi/dvd

Innleggav Raven80 » lør 07.11.2009 22:13

Har samme problem video hakker i alle spillere som jeg har prøvd. Men hvorfor det?

Takk MIRO funker utmerket:D
medlem i 200 måneder
 

Re: Ubuntu og avi/dvd

Innleggav hugin_is_me » søn 08.11.2009 12:16

Det er 2 ting som har gitt meg problemer med hakking/flimring tidligere :

1 - DVD spiller kan være satt opp feil (uten DMA).
Men dette problemet har jeg ikke hatt på flere år. Jeg klarte å aktivere DMA selv (manuelt) den gangen, men husker ikke hvordan jeg gjorde dette.

2 - Visuelle effekter i Gnome.
Ved å skru av dette (i sammenheng med ATI skjermkort) forsvant mine problemer. Jeg kjører fortsatt uten visuelle effekter i Gnome på min stasjonære PC. På min gamle laptop har jeg Intel integrert grafikk og ingen problemer med dette.
medlem i 204 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere