Thunderbird - IMAP - uten lokal synk/lagring

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Thunderbird - IMAP - uten lokal synk/lagring

Innleggav terjejh » man 02.11.2009 14:31

Da jeg har lokal epost-server på lokalnettet, trenger jeg ikke lokal synk/lagring av eposten til klienten/arbeidsstasjonen. Dvs. vil bruke Thunderbird som epost-klient som bare åpner posten over nettet via IMAP (slik fungerer GroupWise epost klient som standard).

Men hvor i Thunderbird settes det opp at man ikke skal ha lokal synk/lagring av eposten?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Thunderbird - IMAP - uten lokal synk/lagring

Innleggav ak » man 02.11.2009 18:13

Account Settings -> Offline & Disk Space -> Select Folders for Offline Use

Indeks filene vil du uansett ha (de er små), ellers blir ikke brukeropplevelsen spesielt god.

Hvis .thunderbird tar opp mye plass så se etter nstmp* filer.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Thunderbird - IMAP - uten lokal synk/lagring

Innleggav terjejh » fre 06.11.2009 13:13

Jeg fant egentlig ikke det du nevner, men det kan være forandret noe nå i TB 3.04b som jeg kjører. Deretter trodde jeg at jeg hadde funnet det jeg var ute etter under tjenerinnstillinger (last ned bare headinger og behold meldingene på server), men det viste seg å finnes bare ved POP3 oppsett - ikke for IMAP.

Via TB newsgruppen har jeg fått et svar og en forklaring som nå synes riktig, uten at jeg har rukket å få testet det:
Go to Account settings. For your IMAP account navigate to
'Synchronization and Storage'.
Uncheck 'Keep messages for this account on this computer'.


Forklaringen finnes i TB3.0 ReleaseNotes:
Performance Improvements
* IMAP Folder Synchronization
Thunderbird will download IMAP messages by default in the background to allow for faster message loading and better offline operation. This feature can be enabled on an individual folder basis via Folder properties, or for all folders in an account via Account Settings / 'Synchronize & Storage'.


Etter at TB fylte opp hjemmekatalogen min med 17GB to ganger, installerte jeg SeaMonkey 2.0, som "nøyde seg" med 3GB. Skal prøve TB igjen over helga.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Thunderbird - IMAP - uten lokal synk/lagring

Innleggav ak » fre 06.11.2009 13:23

Greit om du spesifiserer at du bruker beta av 3.0 når du spør om hjelp, ingen som har prøvd 3.0 vil ta det som en selvfølge.

Antageligvis er det indeksene til søkefunksjonen i 3.0 du ser, de er omtrent like store som all eposten på serveren (minus vedlegg). Uten disse er det ikke mye nytt i 3.0.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Thunderbird - IMAP - uten lokal synk/lagring

Innleggav terjejh » fre 06.11.2009 13:37

Ja, i etterkant ser jeg det. Og min kommentar var heller ikke ment som noen "kritikk av ditt svar" .....
Både TB3.0b4 og SM2.0rc2 er standard med i openSUSE 11.2RC2, og jeg forutsatte vel indirekte at flere av de nyeste distribusjoner hadde tilsvarende.

Men i hovedsak antok jeg det var TB oppsettet mitt som hadde kommet ut av lag under oppgraderingen fra tidligere TB2, og ikke at det var standardoppsettet som var endret i TB3.

3GB i SM er antagelig summen av indeksene og nedlasting av de siste 30 dagers epost som jeg valgte.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron