Firefox og Miro vil ikke starte

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Firefox og Miro vil ikke starte

Innleggav hanspb » man 21.12.2009 11:07

Har en underlig feil her nå, Firefox og Miro vil ikke starte. Når jeg prøver å starte dem i terminal få jeg bare meldingen "Bus Error". Dette ser ikke ut til å skje med noen andre programmer. Firefox ble oppdatert i går kveld (3.5.6+nobinonly-0ubuntu0.9.10.1), Miro er 2.5.3-1ubuntu1. Distro er Mint 8. Hva er det som skjer, hvordan kan jeg løse det?

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Firefox og Miro vil ikke starte

Innleggav moma » man 21.12.2009 11:59

Hei,
Feilmeldingen "Bus error" kan indikere at de nevnte programmene benytter DBus for å kommunisere med andre programmoduler, men DBus tjenesten svarer ei. Prøv å omstarte dbus.
$ sudo service dbus start
$ sudo service dbus reload

Jeg fant ut at til-og-med Xorg omstarter hvis jeg slår av DBus tjenesten (kommando stop eller restart). Oppgrader også ditt system. Nye oppdateringer kan fikse den feilen.
$ sudo aptitude update
$ sudo aptitude safe-upgrade
$ sudo aptitude dist-upgrade

ps. bruk "sudo /etc/init.d/dbus start|stop|reload" hvis "service" kommando mangler.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: Firefox og Miro vil ikke starte

Innleggav hanspb » man 21.12.2009 13:09

Eneste som ga noe resultat her var
Kode: Merk alt
sudo sevice dbus stop

som avsluttet Xorg og sendte meg til terminal. Etter innlogging gjorde jeg
Kode: Merk alt
sudo service dbus start

som startet Xorg igjen, men da hang alt, så jeg måtte skru av på den brutale måten (svensk reset).
Og Firefox gir fremdeles samme melding.

Kjører sudo aptiitude safe-upgrade nå, men hva gjør dist-upgrade når jeg ahr siste disro-versjon?

Edit: safe-upgrade og restart hjalp ikke.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re: Firefox og Miro vil ikke starte

Innleggav Tertitten » man 21.12.2009 13:42

dist-upgrade oppdaterer vel kernel filer, headers osv om jeg ikke tar helt feil.

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Firefox og Miro vil ikke starte

Innleggav hanspb » man 21.12.2009 14:06

Kernelfilene kom med safe-upgrade, dist-upgrade ga ingen forskjell.

**Løst! Jeg fant til slutt løsningen på et tysk forum. Det er Xulrunner som er problemet. Reinstaller Xulrunner i Synaptic og alt spiller igjen. :-) :-) :-)

http://forum.ubuntuusers.de/topic/firef ... st-2238705

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]