Status Moonlight

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Status Moonlight

Innleggav unbob » lør 13.02.2010 5:46

Moonlight 3.0 Preview 2 ble gitt ut Torsdag (11.02.09)
En oppsummering av hvordan Moonlight virker på NRK og TV2 følger.

NRK virker med Moonlight 1.0
Bilde

NRK virker ikke med Moonlight 3.0. Fryser når video skal lastes.
Bilde

NRK OL. Noe virker. Direktesendingene ser ut til å virke en stund før det stopper opp. En oppdatering av siden og video starter igjen. Vet ikke om det er dårlig båndbredde eller Moonlight som gjør det. (skulle ikke være båndbredde da Silverlight skal justere strømmen i forhold til båndbredde under avspilling)
Bilde

Opptak ser ikke ut til å virke. Indikator for "video lastes" bare surrer og går uten at video starter.
Bilde

TV2 Sumo er veldig ustabil (Firefox krasj) men noen av videoene virker. Er ikke abonnent så har ikke fått testet betal innholdet.
Bilde

DRM beskyttet innhold virker ikke.
Bilde

For å teste er det lurt å starte med en "blank" Firefox.
Gjør mv .mozilla .mozilla.bak i et terminalvindu
Start Firefox.
Gå til http://go-mono.com/moonlight/prerelease.aspx og installer programtillegg.
Gå til en side som ikke krasjer nettleseren, f.eks. http://silverlight.net/, høyreklikk Moonlight programtillegget og installer Microsoft Media Pack (får tilbud om installasjon av denne automatisk når alt virker som det skal. for øyeblikket er det greiest å installere på en "stabil" side)
Testlenker: NRK OL, TV2 Sumo - Benjamin Bjørns hemmelige verden

Når en er ferdig å teste, gjør rm -rf .mozilla og mv .mozilla.bak .mozilla

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

OL uten silverlight

Innleggav omaha » lør 13.02.2010 7:05

Jeg har ikke mono installert selv, så denne var nyttig Unbob. :-)

Noen kommentarer:
Kvaliteten er vesentlig dårligere på NRK's nettsendinger med Silverlight enn den er med NRK's regulære nettv. For regulær nettv er det ikke nødvendig med Moon/Silverlight - det fungerer helt utmerket uten.

Om en vil se OLsendinger uten Moonlight:
http://www.eurovisionsports.tv/olympics/hd

Kvaliteten på bildet i lenken er MYE bedre enn med Silverlight. En må dog klare seg uten Scheie, og i "HD" (2mbit stream) må man restarte streamen hver 15 min.

Jeg anvendte tidligere SVT's "Play" som også fungerer bra, men den er nå avstengt for IPadresser utenfor Sverige. (Noen som har en ide om proxy eller lignende?)
medlem i 205 måneder
 

Re: Status Moonlight

Innleggav terjejh » lør 13.02.2010 13:20

@unbob,
Hvilken plattform testet du på?
Kanskje du kan legge ved linker til eksemplene du har testet - så skal jeg prøve d.s

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Status Moonlight

Innleggav unbob » lør 13.02.2010 15:24

@omaha
Du trenger ikke Mono for å bruke Moonlight. Er Mono fri selv og regner med det kommer til å fortsette siden jeg bruker KDE.
Mens vi venter på HTML5 anser jeg Moonlight for å være et greit alternativ. Teknologien syns jeg er ganske bra for streaming. Bare Flash dør en rask og grufull død er jeg langt på vei fornøyd ;-)
At TV2 noen gang kommer til å ta i bruk HTML5 tviler jeg sterkt på... dessverre.

omaha skrev:For regulær nettv er det ikke nødvendig med Moon/Silverlight - det fungerer helt utmerket uten.
Bruker selv vlc og indekser virker ikke, så utmerket vil jeg ikke si, men siden søking i strømmen nå virker er det ikke et _så_ stort problem som det var tidligere.

omaha skrev:http://www.eurovisionsports.tv/olympics/hd

2mbit strøm gir selvfølgelig god kvalitet. Det som er ganske fiffig i Silverlight 3.0 er at strømmen justerer seg kontinuerlig i forhold til hvilken båndbredde du har. Da skal vi i teorien slippe å ta en omstart på strømmen hvert 15 minutt... og selv om det kanskje ikke er et stort problem lenger så regner jeg med vi slipper dette også :-)

@terjejh
Bildene er fra openSUSE 11.2 men det skulle ikke ha noe å si hvilken distro du bruker. Har testet i virtuell Fedora 12 og Ubuntu 9.10 også.

Det er lenker nederst i min første post. Har testet OL siden til NRK og TV2 Junior.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Status Moonlight

Innleggav omaha » lør 13.02.2010 17:15

Mange som ønsker at <video> skal overta for b.la flash "der det er mulig". Da er det ikke om å gjøre å støtte enda et propietært format som vil gi pes på alle mulige og umulige platformer og duppeditter som ellers ville ha vist innholdet greit.

Jeg fortsetter heller med Flash til <video> slår til. Jeg tror det er mange leverandører som er klare for å bytte, blant annet fordi de vil ut på mobile enheter - en trenger bare en bjellesau som Youtube til å trøkke igang.

Jeg regner med det skjer relativt raskt om on2kjøpet går igjennom slik jeg tror det gjør. ;)

Jeg testet med Silverlight et par ganger i går og i morges, og kvaliteten var svak selv om jeg har båndbredde som er mer enn nok for dette. Jeg bruker NRK's nettv en hel del, og kvaliteten er bedre på de vanlige sendingene.

Justeringene som Silverlight måtte gjøre resulterte ikke i noe godt bilde for meg. Jeg tar dine kommentarer om hvordan Moonlight fungerer som god fisk.

Bildet var bedre både på "standardspiller" og i HD, og jeg har jo samme båndbredden tilgjengelig for Silverlight. Jeg formulerte meg kanskje litt feil - det er nok ikke direkte omstart hvert 15 min - men en må trykke startknappen hvert 15 min. Dette regner jeg jo med at er noe de gjør for å hindre at 50 mill brukere sover mens streamen går....
medlem i 205 måneder
 

Re: Status Moonlight

Innleggav QtanJ » lør 13.02.2010 19:07

unbob skrev:@omaha
Du trenger ikke Mono for å bruke Moonlight. Er Mono fri selv og regner med det kommer til å fortsette siden jeg bruker KDE.
Mens vi venter på HTML5 anser jeg Moonlight for å være et greit alternativ. Teknologien syns jeg er ganske bra for streaming. Bare Flash dør en rask og grufull død er jeg langt på vei fornøyd ;-)
At TV2 noen gang kommer til å ta i bruk HTML5 tviler jeg sterkt på... dessverre.


Utdrag frå Gentoo sin moonlight-ebuild "Moonlight-1.0 is essentially a browser plugin written in pure C".

Moonlight-2 og 3 derimot krev mono.

Det er mogleg å byggja programbibliotek inn i program, og berre dei delane som vert brukt. På den måten er det relativt enkelt å laga ei pakke som heiter moonlight, utan at ho krev pakka som heiter mono.

Eg har sjølv sett at moonlight-2 krev mcs. Altså mono. Eg leste i preview-notata at moonlight-3 preview krev ein utgåve av mono som er nyare enn 2.6. Det betyr at også moonlight-3 krev mono.

Eg vil ikkje seia at mono verken er bra eller dårleg her. Men du kan ikkje seia at du er mono-fri dersom du bruker moonlight-2 eller 3. Det vil seia så lenge ein går til den offisielle heimesida. Eg har ikkje oversikt over eventuelle "forks".
medlem i 210 måneder
 

Re: Status Moonlight

Innleggav omaha » lør 13.02.2010 20:00

QtanJ skrev:Eg vil ikkje seia at mono verken er bra eller dårleg her. Men du kan ikkje seia at du er mono-fri dersom du bruker moonlight-2 eller 3. Det vil seia så lenge ein går til den offisielle heimesida. Eg har ikkje oversikt over eventuelle "forks".


http://www.h-online.com/open/features/Health-Check-Moonlight-904464.html
medlem i 205 måneder
 

Re: Status Moonlight

Innleggav unbob » lør 13.02.2010 22:49

@QtanJ
Det var da voldsomt... poenget er at du ikke trenger Mono installert for å bruke Moonlight programtillegget... og skal vi flisespikke; ja jeg er fri for Mono kode siden jeg hverken bruker Moonlight eller program som krever Mono ;-)

@omaha
Vi er nok alle enige om <video>, men jeg tviler på at det kommer til å bli så utbredt som ønskelig... og om det blir, så tror jeg det blir lenge til.
Flash derimot, hater jeg inderlig og håper det forsvinner fort som f :D
Om det innebærer at en annen proprietær løsning kommer i stedet får så være. Jeg vil bare ha noe som virker og håper Moonlight kan være erstatningen. Tror ikke Silverlight vs. Flash vil ha noe negativt å si for utbredelsen av HTML5. De er nok begge uønsket av de som satser på HTML5.

Men det jeg mener er viktigst ved dette, er at i skrivende stund virker ikke TV2 på Linux tilfredsstillende. Jeg håper jeg snart kan slippe å si "... men vær klar over at video på TV2 Sumo ikke virker så bra" når jeg forteller om Linux til noen som vurderer installasjon.
NRK virker, men det er ikke like sømløst som på Windows. (foretrekker vlc i eksternt vindu selv, men forstår, og har observert at dette kan være et problem for "pc ukyndige")

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Status Moonlight

Innleggav QtanJ » lør 13.02.2010 23:52

unbob skrev:@QtanJ
Det var da voldsomt... poenget er at du ikke trenger Mono installert for å bruke Moonlight programtillegget... og skal vi flisespikke; ja jeg er fri for Mono kode siden jeg hverken bruker Moonlight eller program som krever Mono ;-)

Ok, då misforstod eg deg.
medlem i 210 måneder
 

Re: Status Moonlight

Innleggav omaha » søn 14.02.2010 0:24

Det er ikke tilfeldig hvor Silverlight tas ibruk, og det kan tilsynelatende virke som en fordel for å få sett et eller annet akkurat nå. Men OL, TV2 og Eliteserien er brekkstenger for Silverlight som medfører mange installasjoner på relativt kort tid, og på litt lengre sikt vil det bare føre til at vi fortsatt må pese med slikt på hva vi enn har av duppeditter og operativsystemer.

Derfor mener jeg at å installere/bruke det er å gjøre seg selv en bjørnetjeneste - fordi det forlenger pinen - derfor vil jeg ikke ha det.

Når det gjelder <video> tror jeg det kommer vesentlig raskere enn hva som er skissert fordi det allerede nå er et ganske sterkt momentum/press i forhold til Flash spesielt - og propietære innpakninger generelt. Dette forsterkes av den økte bruken av mobile enheter - som alle satser knallhardt på. For at opplevelsen skal bli så god som mulig ønsker de å slippe Flash, og Silverlight er samme greia når det gjelder videostreaming.

Jeg tror en god del avhenger av http://www.on2.com og Google's suksess i å gjennomføre kjøpet (de har forholdvis god støtte). On2 donerte/åpnet Theora, og jeg kan vanskelig se for meg noe annet enn at Google's intensjon er å gjøre "video" tilgjengelig for så mange som mulig.

"Alle" bruker youtube, og en overgang der vil gi stor effekt hurtig.

Jeg er ikke noen stor fan av Google, men denne måten å øke tilgjengeligheten på - på tvers av platformer - har flere fordeler. Den viktigste er at det blir mye vanskeligere å få til vellykkede lockoutstrategier.

Mener dette vil bli like viktig / vel så viktig som ODF - mediaformater gir samme utfordringer, og Microsoft's innsats mht OOxml og ISO sier jo litt om hvor viktig dette er for dem.
medlem i 205 måneder
 

Re: Status Moonlight

Innleggav art3mis » tir 16.02.2010 1:29

Fikk sett 15km ikveld (var forøvrig begredelige greier) med moonlight preview pluginen som nevnes over i gentoo. Funka ok, men måtte restarte strømmen et par ganger. Antok det var båndbredden her (som er elendig) som var problemet, men virker som flere også opplever det?
Har vel egentlig ikke interesse av å prøve den på noe annet heller.

Hvordan er det med streaming og html5? Tror jeg bare har sett ferdige videofiler bli avspilt.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Status Moonlight

Innleggav omaha » tir 16.02.2010 8:13

Jeg har brukt BBC's streams (via Eurovision) fremfor Eurovisions egne streams fordi de har kommentarer. Når det gjelder bildekvalitet osv er begge deler bedre enn testene jeg har gjort med Silverlight og det eneste argumentet jeg har til fordel for Silverlight/NRK er at jeg får kommentarene på norsk.

Har nok båndbredde og har testet over samme nett, så det skal ikke være årsaken her ihvertfall. Har avsluttet Silverlighteksperimentene :bitchin:

Utifra et svar jeg fikk av noen i aNaRKi for en tid tilbake sparer tilbyder båndbredde med Silverlight sammenlignet med b.la flash.

Såvidt jeg har fått med meg jobbes det med å rasjonalisere båndbreddekrav for <video>løsningene, så jeg regner med at det kommer.
medlem i 205 måneder
 

Re: Status Moonlight

Innleggav unbob » tir 16.02.2010 12:23

art3mis skrev:...men virker som flere også opplever det?
Første gang jeg prøvde opplevde jeg det samme som deg men har senere opplevd at livestrømmen går helt fint. Kanskje det har noe med hvor mange som ser på... (har også elendig båndbredde) Har ikke testet OL sendingene på nett så mye; TV'n står på i bakgrunnen så det er ikke så mye poeng i det :-)

Reprisene virker ikke hos meg.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Status Moonlight

Innleggav terjejh » tir 16.02.2010 12:47

Edit:
Lenker inn et par nettsider og en tilsvarende debatt:
http://oyvindhauge.com/blog/2010/02/15/ ... moonlight/
http://nrkbeta.no/2009/12/21/nrk-nett-t ... nt=Twitter
http://www.digi.no/php/ny_debatt.php?id ... egg_640020

Moonlight 3 er tross alt bare i en preview 2 eller alfa versjon, og vanligvis forventer man ikke all verden av så tidlige versjoner. Moonlight (som Mono) kommer nok til å fungere bedre og bedre, da teamene bak er både faglig dyktige og leveringsdyktige. Moonligh teamet ledes av Chris Toshok, mens Miguel de Icaza, som startet Mono-prosjektet, er mest kjent som den ene av to grunnleggere av Gnome. Han mottok forøvrig også nylig Microsofts C# MVP pris
http://en.wikipedia.org/wiki/Chris_Toshok
http://en.wikipedia.org/wiki/Miguel_de_Icaza
http://tirania.org/blog/archive/2010/Feb-11.html

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron