Dele skrivebordet med en annen

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Dele skrivebordet med en annen

Innleggav TO » tir 16.02.2010 18:30

I en tidligere post så spurte jeg om hvordan man best kan dele en terminal med en annen når man er på samme maskin men sitter fysisk hundrevis av kilometer unna. Se:
viewtopic.php?t=227704 , til dette formålet er kibitz perfekt.

Nå lurer jeg på om man kan også dele skrivebordet, slik at begge ser det samme og kan ta styringen. Fremdeles så kan det antas at begge er på samme maskin.

Jeg har lest: 'rdesktop' og 'man rdesktop' men skjønner ikke om denne er hva jeg leter etter eller hva som skal skrives, er det noe slikt:
$ rdesktop -n annenbruker servernavn

Jeg takker på forhånd for alle tips
medlem i 213 måneder
 

Re: Dele skrivebordet med en annen

Innleggav terjejh » tir 16.02.2010 19:34


Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Dele skrivebordet med en annen

Innleggav ak » ons 17.02.2010 0:08

Det (vino) fungerer bra. Som det står i artikkelen må du slippe gjennom port 5900 for at det skal fungere.

Sett til ensfarget bakgrunn, resten (komprimering, fargedybde som overføres) styres av klienten. Slå av skrivebordseffekter dersom du likevel har problemer.

Edit: Protokollen heter VNC, så det du trenger for klienten er RealVNC eller TightVNC, det finnes også et par andre.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Dele skrivebordet med en annen

Innleggav Arthur_D » ons 17.02.2010 1:53

Jeg vil virkelig anbefale å slå av Compiz. Gjorde undere; fra å ikke virke i det hele tatt (uten noen form for feilmelding) til å virke temmelig knirkefritt. Brukte vel Vinagre, tror jeg.
medlem i 178 måneder
 

Re: Dele skrivebordet med en annen

Innleggav terjejh » ons 17.02.2010 12:48

Avhengig av båndbredden, er det mulig å forbedre ytelsen ved å forenkle antall farger (websafe) og skrivebordstema som brukes. Tror jeg prøvde temaet 'Esco' for remote desktop over nettverk mellom Linux/Solaris tidligere. Også ikoner på menyer kan sløyfes. Det er bare å prøve seg fram hva som har noen hensikt. Her noen flere linker ..

http://bobpeers.com/linux/vnc.php
http://docs.sun.com/app/docs/doc/817-39 ... vsm?a=view
http://library.gnome.org/admin/system-a ... 17.html.en

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Dele skrivebordet med en annen

Innleggav TO » ons 17.02.2010 18:14

Fenomenalt, har prøvd og det fungerte greit. Kjører selve oppkoblingen mot maskinen (RHEL5 med Gnome) via VPN og NX-server/klient. Stusser litt siden koblingen mellom bruker og skjermbildet ikke er som spesifisert under vino, alt sies å være tilgjengelig via servernavn:0, mens det korrekte (funnet ved en test) er noe som:
bruker0 servernavn:0
bruker1 servernavn:1
bruker2 servernavn:2

Kjenner noen en måte for å få ut en liste med assosiasjon mellom bruker og sistetallet, eller er det annet som burde vært gjort her? Dette brukes som følger:
$ vncviewer servernavn:0 # eller 1,2,...

EDIT: Ser at lenken knyttet til bobpeers tar for seg noe om dette. Takk.
medlem i 213 måneder
 

Re: Dele skrivebordet med en annen

Innleggav ak » ons 17.02.2010 18:25

Ikke super elegant, men:

Se hvilke prosesser som kjører, og hvem de tilhører
Kode: Merk alt
ps -ef |grep vin


Se hvilke porter prosessene henger på:
Kode: Merk alt
sudo netstat -nptl |grep 590

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Dele skrivebordet med en annen

Innleggav TO » ons 17.02.2010 21:00

Kjempeflott, ved å bruke den kommandoen:
$ netstat -nptl

samt "Remote Desktop Preferences", som også kan startes ved:
$ vino-preferences

fant jeg også ut at det er en sammenheng mellom portnummeret som kan settes under fanen "Advanced" og det det siste tallet for den foreslåtte tilslutningskommandoen, f.eks.
'vncviewer servernavn:13' . Den forgående etableres ved å sette portnummeret til 5913.

Likeledes kan kommandoen endres til f.eks. 'vncviewer servernavn:42' ved å velge porten lik 5942. Dette mønsteret med å trekke fra 5900 ser ut til å holde opp til portnummer 6000 som får tilslutningskommandoen: 'vncviewer servernavn:100'.

Fant ut dette på Ubuntu 9.10 med Gnome, har ikke sjekket på RHEL5 enda.
medlem i 213 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]