DVD avspilling med masse støy.

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

DVD avspilling med masse støy.

Innleggav runegang » lør 27.02.2010 16:01

Ja.. Så må jeg ty til dere nok en gang. Dere skal da ha takk for all hjelpen jeg har fått. Jeg hadde nok aldri tatt steget over til Linux dersom det ikke var for dere. :D

Jeg har altså Ubuntu 9.10 64-bits versjon.

Jeg prøver nå å spille av en DVD. Som jeg har kjent til en stund, trenger jeg i den forbindelse en dekrypter da det ikke er nativ støtte for avspilling av kommersielle DVD-plater med kopibeskyttelse.

Jeg har fulgt rimelig mange måter å gjøre dette på nå, og har ikke klart å spille av filmen i det hele tatt, før nå. Vet ikke hva jeg har gjort for å få det til, men det er fremdeles ikke perfekt.

Jeg legger her ved et bilde slik at dere kan se selv. Har hatt vanskeligheter for å søke på google etter løsninger da jeg ikke vet hva jeg skal søke etter. Kanskje noen av dere kan finne en løsning på problemet. Slik ser altså filmen ut nå:

Bilde

Det kan jo sies å være en forbedring i fra hva det i utgangspunktet var, men det er ikke mulig å se filmen. Dette var da altså i VLC. I Totem, låser programmet seg bare og viser ingen ting.

Et lite utklipp av det vlc sier i terminal:
Kode: Merk alt
[0x7f12e0001618] main input error: ES_OUT_SET_(GROUP_)PCR  is called too late, increasing pts_delay to 3357 ms
[0x7f12e0001618] main input error: ES_OUT_RESET_PCR called
libdvdnav: RANDOM or SHUFFLE titles are NOT handled yet.
[0x7f12e0001618] main input error: ES_OUT_RESET_PCR called
[0x1f3c808] a52 decoder: A/52 channels:2 samplerate:48000 bitrate:192000
[0x19dfab8] pulse audio output: No. of Audio Channels: 2
[0x1f58ba8] libmpeg2 decoder error: invalid picture encountered


og litt hva totem sier:

Kode: Merk alt
libdvdread: Get key for /VIDEO_TS/VTS_19_1.VOB at 0x003af9bf
libdvdread: Elapsed time 0
libdvdread: Found 19 VTS's
libdvdread: Elapsed time 0
** Message: no file info


Vet ikke om dette gir noen nyttig informasjon, men tenkte jeg kunne ta det med.
Håper det er noen som har en løsning på problemet mitt :D
medlem i 216 måneder
 

Re: DVD avspilling med masse støy.

Innleggav moma » lør 27.02.2010 17:44

Hei,
Jeg lurer på om du mangler kodeker for å avspille DVDn. Mulig du har allerede gjort dette men kjør disse kommandi likevel. Jeg har klippet og limt dette fra steg 7) av denne (http://www.futuredesktop.org/#step7) guiden.

Kode: Merk alt
sudo wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/karmic.list -O /etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list

sudo apt-get update

sudo apt-get -y --force-yes install medibuntu-keyring

sudo apt-get install --reinstall ubuntu-restricted-extras non-free-codecs libdvdcss2

ps. ikke glem libdvdcss2 og libdvdread4

Denne websiden... - som gjelder eldre Ubuntu 9.04 - nevner også et par andre ting som libxine1-ffmpeg gxine og mencoder. Jeg vet bare at gxine er alternativ til Mplayer, Totem og VLC.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: DVD avspilling med masse støy.

Innleggav runegang » lør 27.02.2010 18:34

Jeg gjorde som du sa, men kom bare til samme resultat. Totem låser seg nesten med en gang, og VLC viser bare støy. En kan riktignok se filmen i "bakgrunnen".
Jeg gjorde akkurat de samme installasjonene på en annen maskin (livedistro), og da fungerte det utmerket. Det gikk ikke da jeg prøvde med en livedistro på denne maskinen. Mulig det er noe med HW her i maskinen.

Jeg har en Asus ul50vt. Den har to skjermkort, og jeg har følelsen av at "internskjermkortet" er det som er problemet. Det skal være et "Intel Corporation Mobile 4 Series Chipset" kort + et Nvidia. (mer på denne siden: http://www.linlap.com/wiki/asus+ul50vt)

Men det burde da kunne spille av film likevel? Var bare en tanke som kom opp da jeg satt her og funderte.
medlem i 216 måneder
 

Re: DVD avspilling med masse støy.

Innleggav moma » lør 27.02.2010 18:58

Re-hei,
Interessant teori det om skjermdriveren.

I det minste i Mplayer og Gxine kan du bestemme hvilken audio og video driveren mediaspilleren skal bruke. Sjekk
mplayer --help
og
gxine --help

F.eks
mplayer -vo help
Viser en liste over mulige video output metoder/drivere.

Denne kommando vil sette mplayer til å bruke "xv" X11 driveren.
mplayer -vo xv din-film
og denne setter den til å bruke gl eller gl2 (tillater bra zooming)
mplayer -vo gl2 din-film
----
gxine --help
viser denne hjelpeteksten
Available video drivers: dxr3 xv XDirectFB opengl SyncFB xshm xxmc sdl xvmc.
F.eks
gxine -V xv
-----
Forresten Omaha nevner i sin blogg at laptop med 2 grafikkort vil få bedre støtte om ikke så lenge. Ref: viewtopic.php?t=237573

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: DVD avspilling med masse støy.

Innleggav runegang » lør 27.02.2010 19:51

Hmm... Klarer ikke å få til noe med forskjellige utganger heller.

Det går med mplayer som det går med vlc, mye støy. Gxine sier at den har oppdaget at den er kryptert og nekter da å spille av videre.
medlem i 216 måneder
 

Re: DVD avspilling med masse støy.

Innleggav KMJ » søn 28.02.2010 12:56

Kanskje ett dumt spørsmål. Har du instalert libcss eller lignende(eller hva det heter), som kreves for å decode DVD krypteringa?

Erfaren
medlem i 219 måneder
 

Re: DVD avspilling med masse støy.

Innleggav runegang » søn 28.02.2010 20:54

Det har jeg ja.
Jeg synest det er litt rart da det ser ut til at samme fremgangsmåten på en annen maskin får det til å fungere. Har nå installert både 32 og 64-bits versjon av Ubuntu for å teste om det har hatt noe med saken å gjøre. Det har til nå ikke gitt noen resultater.
Tror snart jeg må formatere hele maskinen. Det er en del rot i alt her nå. Pleier å bli det når jeg får meg helt ny maskin :P
medlem i 216 måneder
 

Re: DVD avspilling med masse støy.

Innleggav Nilsen » man 01.03.2010 15:55

Har du kjørt installscriptet etter at du installerte libdvdcss?

sudo /usr/share/doc/libdvdread4/install-css.sh
medlem i 226 måneder
 

Re: DVD avspilling med masse støy.

Innleggav runegang » man 01.03.2010 16:45

Ja. Det har jeg også gjort.
Jeg kan ikke forstå annet enn at det er noe i forhold til HW i maskinen.
Jeg klarer ikke å komme på noe annet. Det er vel i hovedgrunn derfor jeg spør her :P
medlem i 216 måneder
 

Re: DVD avspilling med masse støy.

Innleggav 4x4 » man 01.03.2010 17:00

prøvd vlc? Alle kode ska ver i programmet der. Eneste videoavspilleren eg bruke både i windows og linux

sudo apt-get install vlc
medlem i 233 måneder
 

Re: DVD avspilling med masse støy.

Innleggav runegang » man 01.03.2010 17:19

Ja, som du kanskje ser, er skjermbildet og ett kodeutsnitt hentet nettopp fra VLC.
medlem i 216 måneder
 

Re: DVD avspilling med masse støy.

Innleggav Nilsen » man 01.03.2010 21:07

Når jeg tenker meg om, har jeg ikke fått DVD-avspilling til å fungere i annet enn gxine på denne maskinen. Du kan jo prøve det.
medlem i 226 måneder
 

Re: DVD avspilling med masse støy.

Innleggav runegang » man 01.03.2010 21:46

Har forsøkt Gxine også uten at det gir noen bedre resultater. Den gir som nevnt ovenfor bare beskjed om at disken er kryptert og nekter å fortsette avspilling :S
medlem i 216 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere