Mandriva 2010KDE, ardour, jack, hjemmestudio, problemer

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Mandriva 2010KDE, ardour, jack, hjemmestudio, problemer

Innleggav Tertitten » ons 10.03.2010 15:59

Heisann.. På de fleste distribusjoner jeg har prøvd ardour (DAW software) på har jeg ikke lyktes i å få ardour til å recorde nye spor eller til å kjøre playback.

Nå er det mandriva jeg forsøker på, dette er hva jeg har gjort så langt.
- Installere pakkene: QJackCtl, QjackConnect og jack, jackd og til slutt ardour

Her er hvordan jeg starter opp ardour
1 Starte jack deamon ved hjelp av kommandoen
Kode: Merk alt
jackd -d alsa -d hw:0
i terminal
2 Starte ardour
3 lage nytt prosjekt
4 importere eksisterende wav fil
5 forsøke å spille av importert fil, ingen lyd (Stopp knapp er konstant markert)

Det er tydelig at jeg misser noe, og at jack må konfigureres på en eller annen måte, men jeg misser hva det er jeg bør gjøre..
Hadde vært fint å fått dette til å fungere siden jeg da endelig kan droppe MS en gang for alle.

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Mandriva 2010KDE, ardour, jack, hjemmestudio, problemer

Innleggav omaha » ons 10.03.2010 16:11

Satte opp Ardour i Mandriva 2010 One KDE for et par måneder siden, men det var ikke min maskin og jeg har fortrengt prosedyren.

Du har vel sikkert Fruityloopserstatningen klar?
http://lmms.sourceforge.net/screenshots.php
medlem i 204 måneder
 

Re: Mandriva 2010KDE, ardour, jack, hjemmestudio, problemer

Innleggav Tertitten » tor 11.03.2010 0:29

Nei, den var jeg ikke klar over.. skal teste den ut ja :)
Takk for tipset!

Edit: har kikket litt til på dette, veldig lovende, faktisk såpass at jeg nærmer meg en "fri" data :)

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Mandriva 2010KDE, ardour, jack, hjemmestudio, problemer

Innleggav omaha » fre 12.03.2010 13:00

Jeg holder ikke på med musikk selv, men jeg har lagt til rette for et par stykker som holder på med det, og både LMMS og Ardour vekket deres begeistring.

Når det gjelder distroer og musikk er det 2 distroer/spinoffs jeg kjenner til som har dette som satsningsområde.

Det er Ubuntu Studio og debianbaserte Musix som begge har realtime kernels.

Er usikker på hvor mye Pulse Audio kommer i veien mht Ubu Studio - i Ubuntu har jo en av utviklerne protestert heftig mht implementasjonen. Mulig Ubu studio har foretatt korreksjoner - ikke godt for meg å si.

Om du ikke har testet disse tidligere kan de jo være verdt en titt for å få en oversikt over hvor godt det er mulig å få dette til å fungere generelt i Linux.
medlem i 204 måneder
 

Re: Mandriva 2010KDE, ardour, jack, hjemmestudio, problemer

Innleggav sturla » lør 13.03.2010 1:19

En stund siden jeg drev med dette selv. Men lekte meg mye med ulike DAW's i Windows. Mest CakeWalk Sonar og Project5 (Heter det ikke det da?).

Etter at jeg gikk over til "den frie verden" (les Linux), har jeg kikket etter alternativer. Ardour er det mest lovende prosjektet uten sammenlikning. Problemet i Linux verdenen er at du ikke har det samme økosystemet rundt DAW'en. Jeg tenker på plugins og softsynther. Du kan få til en rekke VST plugger via Wine, men tror det er ganske mye "mikk". Pluggene som finnes (ladspa mm.) kan være gode, men de kommer sjelden med noe godt gui. Softsynther kan du vel egentlig bare glemme. Men det finnes det også...

Noe alternativ til project5 og liknende. LMMS har jeg ikke prøvd, men tror den vil lide under mangelen på skikkelige softsynther. Programmet er sikkert bra det, men uten gode softsynther sliter man. Men for all del, man kan sikkert lage masse kule greier :-)

Ardour derimot begynner å bli et skikkelig alternativ til de aller beste DAW's en finner under Win og Mac (ja virkelig). Hadde økosystemet rundt vært like bra...

Jeg har hatt godt hell med å kjøre Ardour under UbuntuStudio. Som posten over beskriver så kjører denne en kjerne med som er "preppet" for realtime håndtering av lyd. Med mitt nå ganske gamle M-Audio audiophile 2494 pci kort, fikk jeg lavere latency i Linux enn jeg noengang fikk til under Windows! Og Ardour ligger klart uten å måtte installere noe som helst i Ubuntustudio. Jack også... Anbefaler deg å prøve UbuntuStudio.

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Mandriva 2010KDE, ardour, jack, hjemmestudio, problemer

Innleggav zoft » søn 14.03.2010 3:18

Tertitten: For å få Ardour til å fungere, må du ha en "realtime-kjerne"(RT kernel), en kjerne med svært lav forsinkelse (latency), egnet til blant annet musikkproduksjon. Det kan være hensiktsmessig å starte opp jack via grensesnittet i qjackctl istedenfor terminal. Det er også en forutsetning at lydkortet støtter bruk av jack.

Av andre prosjekter/distroer med realtime-kjerner er det verdt å nevne CCRMA (som installeres ved siden av Fedora, forøvrig også anbefalt av skaperen av Ardour og JACK, Paul Davis) og det debian-baserte soloprosjektet AVLinux. Disse to har jeg begge selv prøvd med hell og bytter på å bruke dem. I tillegg høster 64 Studio lovord og mange rangerer det visstnok over Ubuntu Studio, men dette har jeg ikke testet ut selv. Ubuntu Studio? Greit nok, men opplevde irriterende bugs. Også brukt Ardour i Arch og Suse uten store problemer.

Personlig vil jeg til midi anbefale Rosegarden fremfor LMMS, et mer profesjonelt og modent prosjekt, selv om det kanskje er vanskeligere å sette seg inn i, men ikke så vanskelig da. For eksempel kan man bruke det sammen Qsynth(installert med en sounfont) og Zynaddsubfx, men dette med softsynther blir litt for omfattende å forklare her :-)

Ardour er det beste som har skjedd innen kategorien lyd i Linux ved siden av Amarok, og det er all grunn til å glede seg til den nært forestående introduksjonen av midi, iallfall for nerdete entusiaster =) :bitchin:
medlem i 174 måneder
 

Re: Mandriva 2010KDE, ardour, jack, hjemmestudio, problemer

Innleggav josi » søn 14.03.2010 4:22

I Mandriva kan man bruke kernel-rt. Det er vanilla linux med noen realtime patcher.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron