A3 pdf utskrift fra Adobe Reader

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

A3 pdf utskrift fra Adobe Reader

Innleggav terjejh » tor 27.05.2010 15:42

Jeg skriver ut mye pdf, oftest tekst på A4 og tegninger på A3.
Egenproduserte tegninger kan være på hva som helst av storformat A1+. På Windows er det bare å velge skalering til papirformat og skrive ut på A3 under Adobe utskrift Properties.

På Linux har jeg ikke funnet ut hvordan jeg tilsvarende skal velge A3 ved utskrift fra Adobe 9, jfr. skjermbildet nedenfor.
Noen ide her?

Bilde

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: A3 pdf utskrift fra Adobe Reader

Innleggav ak » fre 28.05.2010 19:29

Gammel prosedyre var ihvertfall å definere samme printer flere ganger, med -o media=A3 osv.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: A3 pdf utskrift fra Adobe Reader

Innleggav terjejh » lør 29.05.2010 17:59

Det stemmer det. Jeg gjorde det før i tiden på Solaris og for vår forrige Lexmark nettverkslaser uten PPD fil for Linux.

Lexmark X940 har imidlertid en PPD fil for Linux, som definerer skriverens alle muligheter som CUPS skriver (en forutsetning for at jeg valgte den). Multifunksjonalitet som fax og skanner er en annen skål. Så langt har jeg fått til med Lexmarks proprietære printerapplikasjon å definere en egen skriver som kan sende postskript filer som fax.

Men tilbake til spørsmålet. Jeg har nå funnet mulighet for interaktivt brukervalg av parpirformat fra Adobe Reader Properties, selv om jeg ikke har fått testet dette ennå direkte på skriveren. Se første skjermbildet nedenfor. Det begynte egentlig med at denne funksjonaliteten lå mer synlig i det generelle sideoppsettet for skrivere på Linux (i Firefox og Evince). Jfr. etterfølgende skjermbilder nedenfor:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]