Lyden i aMSN virker ikke?

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Lyden i aMSN virker ikke?

Innleggav linuxgnu » tir 31.08.2010 10:53

medlem i 163 måneder
 

Re: Lyden i aMSN virker ikke?

Innleggav Brakkvatn » tir 31.08.2010 15:36

Hei.

Har du sjekka på forumene til Mandriva?
http://forum.mandriva.com/viewtopic.php?t=127539

Sjøl om jeg ikke bruker Mandriva sjøl, syntes jeg det virker litt merkelig at aMSN vil ha lyd direkte fra /dev/dsp. Skal det ikke bruke pulseaudio?

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Lyden i aMSN virker ikke?

Innleggav josi » tir 31.08.2010 16:04

Jeg har Mandriva 2010.1 og lyden fungerer fint i amsn her. Både output device og input device i amsn står på /dev/dsp og jeg bruker pulseaudio.

Har du prøvd å kjøre pavucontrol og sjekke om korrekt input device er valgt der? Der kan du umiddelbart se om mikrofonen fungerer på streken som beveger seg.

Edit: Når pavucontrol kjører får jeg denne feilmeldingen i amsn: An error occured when trying to record the sound : Could not gain access to /dev/dsp for writing.

Etter å avslutte pavucontrol og deretter starte amsn på nytt virker lyden igjen.


Edit 2:
Ser ut som det ikke er en god idé å la amsn bruke /dev/dsp. Når amsn lager lyd slutter lyden å virke i andre program...
Sist endret av josi den tir 31.08.2010 17:38, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Lyden i aMSN virker ikke?

Innleggav linuxgnu » tir 31.08.2010 17:23

pavucontrol? :rolls eyes: hva er det?

Dette fungerte ikke så bra. :rolls eyes:
medlem i 163 måneder
 

Re: Lyden i aMSN virker ikke?

Innleggav Brakkvatn » tir 31.08.2010 19:03

Hei, linuxgnu.

pavucontrol, som er en forkortelse for PulseAudio Volume Control, er et program du kanskje har installert fra før. Prøv å trykke på ALT+F2 (for å få opp kjør-menyen) og skriv pavucontrol. Dersom dette ikke fungerer kan du legge inn pakken pavucontrol.

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Lyden i aMSN virker ikke?

Innleggav linuxgnu » tir 31.08.2010 19:50

Takk skal du ha, jeg har den her:
https://dl.dropbox.com/u/1415405/amsn/inputdevice.png

Men hva skal man vite at ting er riktig her da?
medlem i 163 måneder
 

Re: Lyden i aMSN virker ikke?

Innleggav josi » ons 01.09.2010 3:24

På bildet ser det ut til at "Microphone 1" får inn lyd. Den blå streken under beveger seg med lyden. I såfall fungerer mikrofon og pulseaudio klarer å registrere den. Dermed ligger problemet i programmet (amsn).

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Lyden i aMSN virker ikke?

Innleggav Arthur_D » ons 01.09.2010 17:00

Jeg anbefaler å sjekke alsamixer. Åpne Programmer -> Tilbehør -> Terminal og skriv alsamixer. Trykk ENTER. Så får du opp et arkaisk, men funksjonerende grensesnitt der du navigerer med piltastene venstre og høyre, og opp og ned for å stille volum. Sjekk at Mic og lignende har nok volum, og at de ikke er markert med "MM" i rubrikken nederst. I så fall er kanalen slått av; trykk tasten m for å unmute.

Håper dette kan hjelpe. Gjerne eksperimenter litt med å mute/unmute kanaler i alsamixer, mens du hele tiden sjekker om det skjer noe interessant. Hvis ikke, er det å anbefale at du muter kanalen igjen, for å få minst mulig ekstra støy.
medlem i 178 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron