Spotify premium for LSB-type Linux

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Spotify premium for LSB-type Linux

Innleggav Brakkvatn » ons 01.09.2010 21:05

Heisan!

Jeg konverterte deb-pakkene til Spotify om til LSB-kompatible RPM-pakker. For å installere 64-bit varianten og gnome-støtten på min openSuse 11.3 trengte jeg disse andre pakkene:

lsb
libQt4-x11 (legger inn noen flere deps)
libQtWebkit4

Men når jeg skal logge på så mistenker jeg at Spotify krever at jeg er premium for å bruke Linux-klienten. Litt dumt da. Men har noen av dere mulighet til å teste om det funker greit på ikke-debian eller -ubuntu-bokser?

Pakkene ligger her:
32bit:
http://alex.frihysing.org/lsb-spotify-c ... 2.i386.rpm
64bit:
http://alex.frihysing.org/lsb-spotify-c ... x86_64.rpm
Støtte for Gnome:
http://alex.frihysing.org/lsb-spotify-c ... noarch.rpm

La meg vite om dere får bruk for dette da :)

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Spotify premium for LSB-type Linux

Innleggav omaha » ons 01.09.2010 21:29

Hei - jeg synes dette er interessant.

Innlegget ditt fikk meg til å se etter applikasjonen i Arch og jaggu var det ikke pakker i samme versjon tilgjengelig. Sikkert velkjent for andre - men nytt for meg.

Krever ikke "alle" desktop-klienter premiumversjonen? Eller kan man kjøre de - bortsett fra offline mode?
medlem i 205 måneder
 

Re: Spotify premium for LSB-type Linux

Innleggav Brakkvatn » ons 01.09.2010 21:31

Windows-versjonen, som jeg har blitt tvunget til å kjøre gjennom wine nå, lar deg spille med Spotify Free. Jeg har forsåvidt et par invitasjoner tilgjengelig om noen skulle trenge.

Det Spotify-folka skal ha ihvertfall, er at Spotify kjører omtrent knirkefritt i Wine, men det hadde jo vært veldig hyggelig om vi fikk lov til å kjøre Linux-versjon :P

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Spotify premium for LSB-type Linux

Innleggav geirendre » ons 01.09.2010 21:40

http://www.spotify.com/no/blog/archives ... /12/linux/
this version is only available to Spotify Premium subscribers.

UPDATE: Spotify for Linux is now also available for Spotify Unlimited subscribers.


Funker dessverre ikke med Free enda fordi:
we haven’t found a reliable way to display ads yet


Bummer :-/

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Spotify premium for LSB-type Linux

Innleggav Tertitten » ons 01.09.2010 22:15

Selv kjører jeg spotify linux preview og det fungerer utmerket.
Jeg gjorde om deb pakkene som ligger her: http://repository.spotify.com/pool/non-free/s/spotify/ til rpm med hjelp av alien (alien -r pakkenavn.deb) funger veldig bra.

Det krever riktignok spotify premium konto..

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Spotify premium for LSB-type Linux

Innleggav geirergoy » ons 01.09.2010 22:53

Funker jo greitt å wine Windows-versjonen. Det gjør jeg, for jeg bruker ikke Premium.

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: Spotify premium for LSB-type Linux

Innleggav omaha » ons 01.09.2010 23:29

Det er vel bare pakkingen som er forskjellig om man ser bort fra wine. Pakkene i AUR har samme versjonsnr som deb'ene hos Spotify. Installasjonen gikk helt ok, men premium er nok påkrevd.

Får stikke bortom en botique i morgen og skaffe en premiumlapp.
medlem i 205 måneder
 

Re: Spotify premium for LSB-type Linux

Innleggav halvors » tor 02.09.2010 14:41

Selv kjører jeg Spotify Linux Klienten, Unlimted da...
medlem i 168 måneder
 

Re: Spotify premium for LSB-type Linux

Innleggav omaha » tor 02.09.2010 17:20

Har fått testet spotifyklienten i Arch/KDE 4.5 og den fungerer greit med premiumkonto såvidt jeg kan se. Ferskt, så evt forskjeller fra andre miljø eller generelle irritasjonsmomenter har ikke materialisert seg enda. :-)
medlem i 205 måneder
 

Re: Spotify premium for LSB-type Linux

Innleggav Tertitten » tor 02.09.2010 18:54

De fleste har vel fått med seg Wimp (tillsvarende Spotify) som er en Norsk musikktjeneste fra platekompaniet og telenor. Den er ganske grei, men Spotify har nok ett bedre utvalg..

Wimp er avhengig av Adobe Air (som fungerer greit på Linux i386, x64 er litt vanskeligere, men går fint, for Arch finnes pakkene tilgj. i AUR), så om man ikke har noe imot Adobe så er muligens Wimp et alternativ.. NB Wimp koster 99 i måneden uansett, det er ikke noe free, unlimited eller premium versjon... Du kan prøve Wimp gratis i 30 dager for så å stenge tjenesten når som helst..

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Spotify premium for LSB-type Linux

Innleggav josi » tor 02.09.2010 19:30

Adobe air fungerer fint. Men ettersom den norske platebransjen ønsker å boikotte Spotify foretrekker jeg heller å boikotte Wimp. Jeg gidder rett og slett ikke å støtte den bransjen i deres forsøk på å hindre utviklingen.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Spotify premium for LSB-type Linux

Innleggav Tertitten » tor 02.09.2010 19:54

josi skrev:Adobe air fungerer fint. Men ettersom den norske platebransjen ønsker å boikotte Spotify foretrekker jeg heller å boikotte Wimp. Jeg gidder rett og slett ikke å støtte den bransjen i deres forsøk på å hindre utviklingen.
Det argumentet skjønte jeg ikke ?
Wimp har vel ikke noe med norsk platebransje å gjøre ?
Wimp er riktignok norsk og ligger under platekompaniet, men platekompaniet er vel ikke norsk platebransje ?
Spotify har også musikk fra norsk platebransje...

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Spotify premium for LSB-type Linux

Innleggav omaha » tor 02.09.2010 20:53

Jeg tillater meg å spekulere litt - dvs dels facts dels fiction:

En hel del norsk musikk ble trukket fra Spotify etter oppfordring fra artist/bransjeorganisasjoner. Argumentet var smuler i betaling ++

Mye av musikken som forsvant fra Spotify finner man (såvidt jeg har forstått) i Wimp.

I såfall kan man spørre rent konspiratorisk (hvem vet) om det ble benyttet stråmannsargumenter, og det igjen leder tankene mot 2 dominerende aktører - Platekompaniet og Telenor. Har de sikret seg et defacto monopol på "viktige" artister?

For egen del telenoravtalen for Wimp et negativt moment fordi jeg oppfatter det som et forsøk på monopolisering light. Og jeg velger ikke løsning fordi jeg blir presset over (om jeg vil ha bestemt norsk musikk).

For meg blir et slikt opplegg (konspiratorisk) det samme som har blitt gjort med fotballen (Silverlight rund baut), og OL (Silverlight).

Å respondere positivt ovenfor denne formen for strategi ved å bytte eller velge nettopp slik "dominerende aktører" ønsker er å stimulere til mer av det samme.

For å si det på en annen måte: Det er ikke fordi at det er noe galt med teknologien jeg ønsker flash/silverlight dit peppern gror - og det er ikke fordi jeg er fan av Google jeg ønsker WebM/VP8 velkommen.
medlem i 205 måneder
 

Re: Spotify premium for LSB-type Linux

Innleggav josi » tor 02.09.2010 21:31

Det kan virke som platebransjen ikke ønsker å tilby musikken sin på en plattform som også har en reklamefinansiert gratis-løsning. Kanskje de frykter at gratisløsninger bidrar til moralsk forfall blant kundene?

Hva som er fakta og hva som er fiksjon er ofte uklart. Det som er sikkert er at bransjen kunne bidratt med mer informasjon ved å spille med åpnere kort.

Jeg har ingen illusjoner vdr. Spotify som jo er delvis eid av plateselskap. Men det finnes altså andre plateselskap med massive rettigheter på norsk musikk som ikke er medeiere av Spotify, og som ikke ønsker å tilby sin musikk der. Det kan jo tenkes at Spotify har tilbudt dårligere avtaler til plateselskap som ikke er eiere. Ikke vet jeg. Det jeg derimot vet er at jeg har reagert såpass negativt på måten de har argumentert på i media, og for min del nærmer troverdigheten deres seg null. De sier hopp. Jeg hopper ikke.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Spotify premium for LSB-type Linux

Innleggav Tertitten » tor 02.09.2010 22:48

Ser ikke det samme som dere er jeg redd, men jeg er muligens ikke like oppdatert som dere. (no pun intended)..
Platekompaniet har vært dyktige til å skvise ned prisene på digital musikk og er vel så vidt jeg vet som oftest billigere en hva f.eks iTunes er.

Jeg finner som oftest den norske musikken jeg ser etter på spotify såvel som wimp, og i og med at wimp er en tjeneste basert i norge under platekompaniet er det kanskje ikke unaturlig at utvalget i norsk musikk er noe større ?

Jeg kjenner ikke til en konspirasjon fra platekompaniet/telenor om å eliminere spotify i forhold til norsk platebransje....

Uansett om dere har informasjon som gjør at dere føler dere ukomfortable med å bruke Wimp så skal dere definitivt ikke bruke det heller

PS. Litt off topic men begge mangler Tool, Led Zeppelin, Frank Zappa m. flere, noe som er veldig ergelig!

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Neste

Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]