Dele /home i dual-boot

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Dele /home i dual-boot

Innleggav hanspb » ons 20.10.2010 10:34

Jeg har en ledig partisjon hvor jeg har tenkt å legge inn PCLinuxOS med KDE. Fra før har jeg Linux Mint med Gnome, og jeg har /home på en egen partisjon. Vil det gå smertefritt å la begge installasjonene bruke samme /home-partisjon og samme brukernavn, eller er det noe som bør unngås? Jeg tenker bl. a. på at PCLOS vel er en rolling release-distro, og hva skjer hvis f. eks. Firefox dukker opp i forskjellig versjon i de to, de deler /.mozilla-mappen men vil kanskje ha forskjellig innhold i den. Er jeg helt på jordet eller er det en reell bekymring?

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Dele /home i dual-boot

Innleggav Tertitten » ons 20.10.2010 11:40

Først må du finne ut om de to distribusjonene bruker samme UID, og om de bruker samme bruker:gruppe oppsett. . f.eks brukernavn:users eller brukernavn:brukernavn, altså hvor gruppenavn er det samme som brukernavn. .

Om de ikke gjør det så må du endre litt i oppsettet på en av distroene slik at de matcher hverandre.

Forøvrig har jeg ikke testet dette selv, men har hørt om eksempler hvor dette har gått helt fint. .kanskje noen andre har erfaring med dette ?

Om du tester det ut så gi gjerne en tilbake melding om hvordan det gikk :)

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Dele /home i dual-boot

Innleggav hanspb » ons 20.10.2010 12:17

Ok. Det får nok bli noe jeg finner ut av etter hvert. I første omgang legger jeg alt på den ledige partisjonen. Men et annet spørsmål dukket opp. Draklive-install er ganske annerledes enn Ubuntu/Mint-installeren som jeg er vant til, og jeg er litt forvirret når det kommer til oppsettet av Grub. Jeg har altså Mint på sda1 og legger PCLOS på sda4. Når forslaget til boot-meny kommer opp så er der følgende linjer:

linux (/boot/vmlinuz)
linux-nonfb (/boot/vmlinuz)
failsafe (/boot/vmlinuz)

Det virker på meg som om den da ikke ser at der er en Linux-installasjon fra før. Hvis jeg går videre nå, betyr det i så fall at jeg bare får muligheten til å boote PCLOS? Og hvordan får jeg evt tilbake muligheten til å boote Mint på sda1?

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Dele /home i dual-boot

Innleggav Tertitten » ons 20.10.2010 12:29

Det stemmer, det er ikke alltid (ganske ofte faktisk) at grub finner en annen linux installasjon, Mint bruker vel Grub2 som ubuntu, etter installasjon kan du alltids satse på at grub2 vil finne PCLinuxOS etter du har gjort en "sudo grub-install" i Linux mint, men jeg tviler. .

Muligens så ville det beste ha vært å beholdt PCLinux grub og lagt til Mint i menu.lst filen (under din pclinux installasjon altså), dokumentasjon på hvordan du gjør dette finner du enkelt ved å søke på add ubuntu to menu.lst på google tenker jeg.

Det finnes klokere hoder en meg selv her inne som kanskje kan gi deg bedre hjelp med dette. Jeg har gjort det selv noen ganger, men ender opp med å måtte google hver eneste gang. .. det sier kanskje noe om meg ? :)

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Dele /home i dual-boot

Innleggav hanspb » ons 20.10.2010 14:49

Da fikk jeg det til, gitt :-). Ikke dårlig. Jeg tok sjansen på å legge til et ekstra punkt under installasjonen av PCLOS, kalte det for Linux Mint og oppga sda1 som /root og anga denne som default, da det er den som brukes mest. PCLOS er bare til å bli kjent med KDE 4 i første omgang.
Ved omstart funka det først dårlig, da Mint ikke ville boote. Slo av og på igjen, valgte i stedet PCLOS. Først ville ikke den heller, bare Failsafe ville først. Neste gang kom vanlig PCLOS opp helt fint. Jeg logget på som root og fant fram menu.lst. Det viste seg at Mint prøvde å starte fra sda4. Så jeg endret (hd0,3) til (hd0,0) og /boot/vmlinuz BOOT_IMAGE=Linux_Mint til

/boot/vmlinuz-2.6.32-21-generic

og tilsvarende for initrd.img. Dermed kan jeg starte Mint igjen også. Problemet nå er at Mint starter og stopper uten splash-screen, så jeg må plages med en masse rullende tekst. Men jeg finner vel ut av det også...

Takk for hjelpen, Tertitten!

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Dele /home i dual-boot

Innleggav tofi » ons 23.02.2011 21:42

Jeg har akkurat det smame problemet, får ikke lagt inn korrekt entry for mint i pclinuxos.
Kan du poste din menu.lst?

T.
medlem i 185 måneder
 

Re: Dele /home i dual-boot

Innleggav moroklumpen » tor 24.02.2011 1:00

Jeg har heller ikke noen erfaring med dette, men jeg tester veldig mye og har under slike tester oppdaget att så fremt man har to ulike Ubuntubaserte distroer installert på samme maskinen, så fikses grub2 dette automatisk. Har ikke, uansett hvilken Ubuntubasert sammen med ubuntu 10.10, så går dette uten noen ekstra kommandoer. Dette med pclos grub problem har jeg derimot hvert borte i, men nå bytter jeg til og fra de to harddiskene i bios, avhengig av ulike tester. Vil ikke kludre til min Ubuntu unødvendig da.

Brukerens avatar
medlem i 158 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]