Copy/Paste med gullfiskhukommelse

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Copy/Paste med gullfiskhukommelse

Innleggav geirergoy » tor 18.11.2010 2:48

Hei!
En av ytterst få ting som irriterer meg i Linux (alle distroer jeg har testet) er at Copy/Paste har gullfiskhukommelse. Hvis jeg stenger programmet jeg kopierte tekst fra (f.eks. nettleseren), så er teksten også borte når jeg prøver å lime den inn i f.eks. et skriveprogram.

Er dette en "bug" eller, som Apple-fans ville kalt det om det skjedde på en iPhone,- en "feature"?
Hvorfor er det ikke blitt ordnet opp i?
En Windows-maskin husker den teksten du har kopiert, selv om du har avsluttet programmet du kopierte fra.

En annen ting er at jeg skulle ønske man kunne kopiere flere tekster samtidig, og så lime inn hvilken tekst man vil fra en rullegardinmeny. Utrolig at man i 2010 ikke har dette som en grunnleggende funksjon i OSet.
Finnes det et program som fikser dette? Bruker Mint.

Jeg har ikke testet de siste betaene av Gnome og KDE. Kan dere som alltid tester siste nytt, svare på om noe slikt er på vei?

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Copy/Paste med gullfiskhukommelse

Innleggav Tertitten » tor 18.11.2010 8:38

søk etter gnome-clipboard (pastie)
noe med clipboard ihvertfall ... det finnes som en applet for gnome.
De fleste KDE distroer kjører en lignende applet "out of box" vet ikke hvorfor gnome distroer anser den appleten som "uviktig"

Og ja, det er sinnssykt irriterende
http://www.google.no/search?sourceid=ch ... ard+applet

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Copy/Paste med gullfiskhukommelse

Innleggav ak » tor 18.11.2010 14:36

Det er mere komplisert enn du kanskje tror.

Hva som pastes avhenger av hvor det pastes. Hvis du klipper fra en webside og paster inn i openoffice klarer den kanskje å gjenskape tabellen. Hvis det pastes inn i gedit får du bare teksten.

Å generere disse resultatene er ikke alltid trivielt og kan koste mye minne, spesielt når det kanskje må gjøres for X formater.

Derfor er en cut bare en referanse til kildeprogrammet, og når du trykker paste i det andre programmet så blir kilden spurt, med et utvalg av formater som målprogrammet støtter. Derfor fungerer det i utgangspunktet ikke hvis du avslutter kildeprogrammet.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Copy/Paste med gullfiskhukommelse

Innleggav omaha » tor 18.11.2010 14:45

For Firefox finnes det et tillegg som funker med OOO. Litt mer avansert enn cut'n paste.
KAN være litt krøllete å sette opp fordi plasseringen av java varierer med distro.

Riktig installert er det en liten godbit.

http://www.zotero.org/
medlem i 205 måneder
 

Re: Copy/Paste med gullfiskhukommelse

Innleggav Jarl Arntzen » tor 18.11.2010 15:43

@ak: Ok. Godt poeng, det, men dette er jo rett og slett en litt gammel fremgangsmåte som nå bør oppdateres.

1. For eksempel, kan jo en copy-kommando fungere helt likt frem til tidspunktet der kildeprogrammet faktisk stenges. Da sjekkes det om en copy-kommando peker til programmet som ber om å stenges og hvis så er tilfelle, vil en faktisk kopi av utvalget fra kildeprogrammet havner på utklippstavla. (Dersom dette overskrider en viss grense i minneforbruk kan man bli spurt om det virkelig er dette man vil)

2. Når man deretter utfører "lim-inn"-kommandoen, *da* kan selve konverteringen til målformatet skje.
:bitchin:

Takk for tipsene om pastie, uansett.

Dra-og-slipp problem
En annen ting som også irriterer meg på Mint og Ubuntu (Gnome) er at når jeg drar filer/bilder etc fra ett program til et annet, kan jeg ikke samtidig bruke Alt+Tab for å skifte mellom vinduer. Jeg må trekke filene ned til oppgavelinja, peke på f.eks. Thunderbird, vente til vinduet åpnes og deretter slippe filene over vinduet. Noen som vet om en løsning?
medlem i 162 måneder
 

Re: Copy/Paste med gullfiskhukommelse

Innleggav Tertitten » tor 18.11.2010 21:40

Glipper is a GNOME panel applet. It maintains a history of text copied to the clipboard from which you can choose. Supports a configurable number and length clipboard entries and saving clipboard history on exit. It also uses plugins to give the user all the extra functionality they want, including support for Actions, Snippets and No-Paste services.

Fant denne i Mint
Høyreklikk på ett panel, velg legg til også clipboard manager

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Copy/Paste med gullfiskhukommelse

Innleggav viking60 » fre 19.11.2010 1:35

Parcellite er en manager med Ellefanthukommelse. Den er i Ubuntu repoene og der kan du klippe lime lukke og kopiere så mye du vil.

Brukerens avatar
medlem i 176 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]