xfce - skru av

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

xfce - skru av

Innleggav shitwolf » søn 19.12.2010 18:07

Jeg har innstallert Qimo 2.0, en xubuntu utgave beregnet på barn, på to maskiner i en barnehage.

Qimo fungerer helt utmerket, og er praktisk talt bombesikkert mot 3-5 åringer. Spillene er veldig pedagogiske og barna elsker dem. Anbefales!

Men: når en klikker på 'exit'-knappen øverst til høyre, så logges en bare ut og en kommer til innloggingsskjermen, hvor en må velge 'skru av' for å få slått av maskinen.

Er det noen måte å få 'exit'-knappen til å slå maskinen av direkte?
medlem i 195 måneder
 

Re: xfce - skru av

Innleggav moma » søn 19.12.2010 22:24

Hei,
Det er xfce4-session-logout som viser logout/reboot/shutdown dialogen når du klikker på avslutt knappen. Du kan teste den fra kommandolinjen:
$ xfce4-session-logout

xfce4-session-logout kan ta flere argumenter. Sjekk
$ xfce4-session-logout --help
--logout Log out without displaying the logout dialog
--halt Halt without displaing the logout dialog
--reboot Reboot without displaying the logout dialog
--suspend Suspend without displaying the logout dialog
--hibernate Hibernate without displaying the logout dialog
--fast Log out quickly; don't save the session


Det du ønsker er denne kommando:
$ xfce4-session-logout --halt

Liten avsporing:
Jeg ser også at shutdown (avslutings) kommando er på en måte hardkodet i selve panelet til XFCE. Panelet kjører "xfce4-panel -q" som igjen kaller "xfce4-session-logout".
$ xfce4-panel -q
--------
Løsning:
Høyre-klikk på XFCEs panel og velg "Add new items..." fra popup-menyen.
Bla i lista slik at du finner "Quicklauncher", "program with several launchers" og legg det i panelet.

Høyre klikk "Quicklauncher" i panelet og velg "Properties" (egenskaper) fra menyen, og du skal se dette bildet.
Bilde
Fjern alle de gamle linjene og legg til ny linje med følgende data:

command: xfce4-session-logout --halt
name: Avslutt Desktop

Set "lines:" valget til 1.

Du kan også endre ikonet ved å dobbelklikke på det. F.eks denne er grei.
/usr/share/icons/gnome/24x24/actions/gtk-stop.png

Nå kan du fjerne den gamle avslutt/exit-knappen fra panelet (den som kjører xfce4-panel -q).
Resultatet kan se slik ut:
Bilde

EDIT: Kommandoen på bildet er litt feil.
Den skal være være "xfce4-session-logout --halt", ikke xfce4-session-logout --logout".
Vennl. se manualen: http://manpages.ubuntu.com/manpages/luc ... out.1.html

EDIT: XFCEs innstillinger har et valg for "Logout" men ikke for "Exit/shutdown". Altså den løsningen ovan er helt grei.
$ xfce4-session-settings

EDIT: Jeg har nå testet "xfce4-session-logout --halt" på min maskin og merkelig nok den vil ikke slå av maskinen direkte men havner tilbake i login-bildet! Uannsett lykke til med dine forsøk. Mulig at "shutdown ...." kommando er bedre men den krever vel sudo, eller man editerer /etc/sudoers med "visudo" editor.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: xfce - skru av

Innleggav shitwolf » tir 21.12.2010 0:27

Tusen takk for utfyllende svar!

Skal teste dette så snart jeg får muligheten. Suspend/hvile hadde faktisk muligens vært like greitt.
medlem i 195 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]