Utvidet søk i Ubuntus Unity-desktop.

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Utvidet søk i Ubuntus Unity-desktop.

Innleggav moma » man 04.04.2011 19:53

Hei,
Jeg fant en morsom ting i Ubuntus nye Unity-desktop. Det er nå mulig å installere plugins (eller sk. linser ) som lar deg søke musikk, bøker og youtube-video rett fra skrivebordet. Disse linsene er integrert i Unitys places (steder) bildet. Du kan lære mer om Linsene her: http://www.omgubuntu.co.uk/2011/04/five ... velopment/

Jeg har nå jobbet med Unity-desktop i 2 ukers tid. Har særskilt testet Unity med Nvidias proprietære driver. Jeg synes dette produktet kommer til å bli meget bra.

Programvaresenteret i Ubuntu 11.04 lar deg også testkjøre programmer før installasjon. Ref: http://www.omgubuntu.co.uk/2011/03/test ... ntu-11-04/

EDIT: Et lite tips til nye Unity-brukere.
1) Installer compizconfig-settings-manager pakke.
2) Start ccsm fra kommandolinjen eller søk etter det i dash-bildet (superkey + A).
$ ccsm
3) Og søk etter "unity" i ccsm.
Bilde

Jeg liker på sette "Hide launcher" to Aldri. På denne måten vil alle applikasjoner respektere knapperaden og ingen vil havne under selv om man maksimerer vinduer. Du kan sette størrelsen på knappene/ikonene i [Experimental] kortet.

Bruken av snarveitaster er en viktig del av Unity. Lær deg de viktigste tastene.... Se også her. Mine favorittaster er CNTR + ALT + numerisktastatur (en av 1 - 9). Dette
plasserer vinduet i ulike deler av skjermen.

CNTR + ALT + T starter terminalen.
Og husk: Du kan starte samme applikasjon flere ganger ved å klikke på launcher-ikonet med musens midttast (midttasten er oftest musens rulletast).

Se også OMG-ubuntus fine oversikt.

Og guiden how to configure Unity... og custom launchers...

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Utvidet søk i Ubuntus Unity-desktop.

Innleggav art3mis » lør 30.04.2011 20:50

Takker for fine tips, hjalp en del på å få fart på praktisk bruk av Unity. :)

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: Utvidet søk i Ubuntus Unity-desktop.

Innleggav Raven80 » fre 27.05.2011 11:04

Hei!

Går det ann å Flytte docken fra venstre side til bunn av skjermen?


Ved starte samme applikasjon flere ganger ved å klikke på launcher-ikonet med musens midttast funker ikke til meg, går det ann å skifte denne tasten?

EDIT:

Prøvde også å legge til effekter i ccsm, bla. Skrivebordskube og ustødige vinduer. Da ble hele skrivebordet ødelagt, vinduskantene forsvant pluss mere. Jeg måtte ha en ny install av Ubuntu.

Årsak Ukjent. :-P
medlem i 200 måneder
 

Re: Utvidet søk i Ubuntus Unity-desktop.

Innleggav hagenisse » fre 27.05.2011 14:17

Unity bugger fælt hvis man tuller for mye med f.eks compiz, men å reinstallere var da drastisk. I verste fall holder det jo å slette innstillingene for din bruker..

Tror forøvrig Unity kan bli bra og godt å se at man kommer seg vekk fra "windows 95"-måten å tenke på, men foreløpig er det som en beta-versjon.
medlem i 197 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere