Mplayer og MKV filer

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Mplayer og MKV filer

Innleggav NewBee-Petter » tor 14.07.2011 13:51

Hallo, jeg har fått ett litt uventet problem med min nye PC. Har en clean install av ubuntu 11.04 64bit. (cpu i5-2500k, ati HD6870 skjermkort (Catalyst driver), 8GB ram)
Som spec. tilsier så burde deg være mer enn nok kraft her til å spille av MKV filer uten problemer. Som trofast bruker av mplayer fyret jeg opp en film i går, og da ville ikke mplayer spille den (sa noe sånt som "too many buffered pts". Har aldri hatt problemer med det før. VLC spiller av, men det går ikke helt smooth, tendenser til hakking.

Så hva gjør jeg for å løse dette? Vil helst bruke mplayer (den uten gui).

Kan det være ett 64bit vs 32bit problem, ser det er noe eldre saker om det rundt omkring på nettet.

Mvh
Petter

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Mplayer og MKV filer

Innleggav QtanJ » tor 14.07.2011 16:54

Eg veit ikkje om eg har noko løysing for deg, men du kan kontrollere at skjermkortdrivarane fungerer ordentlig.
Kode: Merk alt
glxinfo|grep dire
direct rendering: Yes

Det kan og handla om kodek og kvalitet. Som regel har det meir å seia om formatet er h264, xvid, mpeg1,2,4(videokodek) enn om det er mkv, avi, ogg(format for å pakka video, lyd og eventuelle andre relaterte format inn i ei fil). Om filmen er 640x480 eller 1920×1080 er også viktig.

Ved å skriva
Kode: Merk alt
mplayer -vo help
får ein opp alternative måtar å teikna videoen opp på skjermen. Dersom du byter ut-drivar kan du få betre resultat. Som regel har eg fått opp tips til kommandolinjealternativ når eg har støtta på hakking. Ved å lesa det kommandoen mplayer film.mkv får ein innblikk i kodek, og eventuelle problem mplayer oppdagar sjølv.

Det finst også ei mengde kommandolinje-alternativ for mplayer som kan hjelpe deg.Kan det vera eit alternativ å bruka gui for å finna ut om standardalternativa der fungerer og kopiere over relevante kommandolinjealternativ? Ved å lesa mplayer-loggen i smplayer etter å ha byta videodrivar til gl med ati-hack får eg denne kommandolinja:
Kode: Merk alt
/usr/bin/mplayer -noquiet -nofs -nomouseinput -sub-fuzziness 2 -identify -slave -vo gl:yuv=2:force-pbo:ati-hack -ao oss -nokeepaspect -framedrop -dr -double -input nodefault-bindings:conf=/dev/null -stop-xscreensaver -wid 67109284 -monitorpixelaspect 1 -subcp ISO-8859-1 -vid 0 -subpos 100 -volume 100 -cache 2000 -ss 67 -osdlevel 0 -vf-add screenshot -slices -channels 2 -af scaletempo,equalizer=0:0:0:0:0:0:0:0:0:0

Kanskje det er verdt å prøva denne koden?
Kode: Merk alt
mplayer -vo gl:yuv=2:force-pbo:ati-hack

Elles er man mplayer kanskje informativ. Spesielt trur eg "VIDEO OUTPUT DRIVERS (MPLAYER ONLY)" er relevant.

VIDEO OUTPUT DRIVERS (MPLAYER ONLY)
Video output drivers are interfaces to different video output facilities. The syntax is:

-vo <driver1[:suboption1[=value]:...],driver2,...[,]>
Specify a priority list of video output drivers to be used.

(...)

gl
OpenGL video output driver, simple version. Video size must be smaller than the maximum texture size of your OpenGL implementation. Intended to work even with the most basic OpenGL im‐
plementations, but also makes use of newer extensions, which allow support for more colorspaces and direct rendering. For optimal speed try adding the options
-dr -noslices
The code performs very few checks, so if a feature does not work, this might be because it is not supported by your card/OpenGL implementation even if you do not get any error message.
Use glxinfo or a similar tool to display the supported OpenGL extensions.
(no)ati-hack
ATI drivers may give a corrupted image when PBOs are used (when using -dr or force-pbo). This option fixes this, at the expense of using a bit more memory.
(no)force-pbo
Always uses PBOs to transfer textures even if this involves an extra copy. Currently this gives a little extra speed with NVidia drivers and a lot more speed with ATI drivers.
May need -noslices and the ati-hack suboption to work correctly.




Du kan og prøva
Kode: Merk alt
mplayer -nocorrect-pts
medlem i 209 måneder
 

Re: Mplayer og MKV filer

Innleggav NewBee-Petter » tor 14.07.2011 21:12

Takker for svar, her nå gravd litt mere i dette, og det viser seg at dette er ett format som mplayer ikke støtter helt enda. Er vist vers.2 av matroska dette.
Den eneste jeg finner ut er at via mplayer så må kjøre med option "-demuxer lavf" for at den skal fungere.

Skal se litt mere på det du svarte isted, det ati hack'et så litt spennende ut.

mkvinfo sier følgende om filmen:
+ EBML head
|+ EBML version: 1
|+ EBML read version: 1
|+ EBML maximum ID length: 4
|+ EBML maximum size length: 8
|+ Doc type: matroska
|+ Doc type version: 2
|+ Doc type read version: 2
+ Segment, size 5863810855
|+ Seek head (subentries will be skipped)
|+ EbmlVoid (size: 4043)
|+ Segment information
| + Timecode scale: 1000000
| + Muxing application: libebml v1.2.0 + libmatroska v1.1.0
| + Writing application: mkvmerge v4.6.0 ('Still Crazy After All These Years') built on Mar 10 2011 02:50:32
| + Duration: 6574.870s (01:49:34.870)
| + Date: Thu May 5 10:59:46 2011 UTC
| + Segment UID: 0x83 0x2e 0xf2 0x2d 0xce 0x39 0xc4 0x54 0x9f 0x73 0x87 0x40 0x6b 0x77 0xdc 0xb3
+ Codec ID: V_MPEG4/ISO/AVC
| + CodecPrivate, length 39 (h.264 profile: High @L4.1)
| + Default duration: 41.708ms (23.976 fps for a video track)
| + Video track
| + Pixel width: 1280
| + Pixel height: 688
| + Display width: 1280
| + Display height: 688
| + Content encodings
| + Content encoding
| + Content compression
| + Algorithm: 3 (header removal)
| + Settings: length 1, data: 0x00
| + A track
| + Track number: 2
| + Track UID: 2850003588
| + Track type: audio
| + Codec ID: A_DTS
| + Default duration: 10.667ms (93.750 fps for a video track)
| + Language: und
| + Audio track
| + Sampling frequency: 48000
| + Channels: 6
| + Content encodings
| + Content encoding
| + Content compression
| + Algorithm: 3 (header removal)
| + Settings: length 4, data: 0x7f 0xfe 0x80 0x01

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere