Ubuntu 11.10

alt om grafiske brukergrensesnitt (GNOME, KDE, osv.), applikasjoner tett knyttet til disse og multimedia.

Ubuntu 11.10

Innleggav NewBee-Petter » ons 19.10.2011 22:29

Siden jeg gikk over fra Windows til Ubuntu (7.04), synes jeg hver release har blitt litt bedre enn den forrige. Bruker opplevelse, stabilitet og hvor konfigurer bar ubuntu er, er ting jeg setter høyt. Noe av det morsomme er jo å fikse til en clean install til mitt OS.
Vel nå er altså utgave 11.10 ankommet og gleden av å sjekke hva de har fått til denne gangen, er veldig stor.
Vel "gleden" ble fort til irritasjon da jeg oppdaget at Unity er noe de ønsker å tvinge på oss. Her regnet jeg med at det fantes en classic variant, slik det gjør i 11.04. Og etter litt nett søking finner jeg ut at gnome-session-fallback kan være løsningen, men optimismen la seg fort da jeg oppdaget at flere radikale endringer er blitt gjort i meny strukturen samt at dette ikke ser bra ut heller. Slike enkle ting som å endre themes, iconer, fonter, windus kontroll,+++ er gjemt bort. Hvor er admin og system menyen? Jeg finner sikkert ut av det, om jeg graver litt på nettet. Men nå nærmer det seg et punkt hvor 11.10 ryker ut, og 11.04 legges tilbake.
Jeg håper (for ubuntu's del) at det kommer en quick fiks som fjerner alle spor etter Unity, og gir meg som bruker tilbake valg friheten, til å styre hvordan OS'et mitt skal se ut.

PS: Jeg er ikke motstander av nytenkning, men er det noen som påstår at unity er pent på en 24" i 1920x1080, så legge gjerne opp en skjermprint.

PS2: Om dette innlegget flommer over av skrive feil, og dårlig norsk, er det bare på grunn av fortvilelse og feber tåke. (må jo ha noe å gjøre når man er syk)

Mvh
Petter

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Ubuntu 11.10

Innleggav viking60 » ons 19.10.2011 23:45

Du har min fulle sympati!
Jeg tror Mint har en brukbar fremtid etter dette, Jeg er ikke mot nye tanker jeg heller og har funnet mye bra i Gnome3 men i Unity så gir jeg rett og slett opp.
Jeg fatter ikke hvordan en skal bruke arbeidsområdene der. Og jeg misliker sterkt at fleksibiliteten til å tilpasse Linux til mitt behov har forsvunnet,
Det føles litt som om andre mener å forstå mitt behov best.
Der Gnome3 er noe uferdig og lite fleksibel, er Unity horribel og fullstendig låst.
Jeg tror nok Ubuntu må løpe linen ut når de først har tatt skrittet.
Desverre....
Sist endret av viking60 den tor 20.10.2011 0:15, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Ubuntu 11.10

Innleggav terjejh » tor 20.10.2011 0:02

Kan du ikke installere standard Gnome 3 Shell istedenfor Unity?
Gnome fallback mode (reservemodus) er ikke ment å skulle kunne gjøre alt fullverdig, som i Gnome 2.

På SUSE som jeg bruker, finnes Gnome kontrollsenter i Gnome 3 fallback modus slik:
Programmer>Systemverktøy>Systeminnstillinger

Har du ikke det, hva skjer når du i et terminalvindu skriver kommandoen
gnome-control-center

Ved å høyreklikke på skrivebordet, kan jeg fra popup menyen velge Skrivebordsbakgrunn.
Fra vinduet for å endre bagrunn, vil knappen <Alle Innstillinger> også starte Gnome kontrollsenter.

Med markøren på det nedre panelet, vil Alt+Høyreklikk bringe opp menyen for å legge flere ting (applets) på det nedre panelet. slik i hvertfall jeg har vært vant med fra tidligere SUSE Gnome 2.x.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Ubuntu 11.10

Innleggav viking60 » tor 20.10.2011 0:25

Dersom du vil ha tilbake gode gamle gnome:
Kode: Merk alt
sudo aptitude gnome

deretter:
Kode: Merk alt
sudo aptitude remove unity

Bekreft at du vil fjerne Ubuntu desktop.

Kjør
Kode: Merk alt
reboot

Og Verden er hel igjen ;)
Bilde

Brukerens avatar
medlem i 175 måneder
 

Re: Ubuntu 11.10

Innleggav NewBee-Petter » søn 23.10.2011 3:16

Takker for svar, den siste der skal testes.

Petter

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 


Returner til Skrivebord / Multimedia



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere