Linux i alles hender med Asus eee PC?

Lurer du på om maskinvaren din er støttet, eller lurer du på hva du bør kjøpe?

Re: Linux i alles hender med Asus eee PC?

Innleggav olear » tor 22.11.2007 11:11

Så grei ut den infoen (mest mulig Intel lover bra :) ), kan nevne at nettverkskortet (L2) ikke egentlig er Atheros, men Attantic (kjøpt opp av Atheros). Har selv det nettverkskortet på min stasjonær (brukte noen timer på å få nett for å si det mildt). Driverene er fri (fra produsent, men er også vanskelig å finne), men ikke inkludert i noen kernel (linux/bsd) og krever patching etter kernel 2.6.20 (hvis noen trenger patcher har jeg for 21, 22 og 23).

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Linux i alles hender med Asus eee PC?

Innleggav ditto » tor 22.11.2007 12:23

Ja, så det når jeg prøvde ut ymse distro'er via usb boot. Du må gjerne legge opp patch ett sted, har ikke klart å bestemme meg hvilken distro jeg skal lande på.

Storkoser meg med denne saken, fått opp usb bluetooth dongle'n(msi pc2pc), så GPRS er Go. Webcam'en funker finfint med siste beta av Skype, første gang med videochat i skype, må huske å kle på meg når jeg jobber hjemmefra nå.. :X
Lyden grisebanker mine tidligere laptop'er, det er tom litt bass å spore. Alt av videotjenester jeg har testet fungerer sømløst.

Systemet er meget responsivt, boot/shutdown er kjapt(~30sec boot/15 shutdown), start av programmer likeså. Har ennå igjen å høre vifta, noe varmeutvikling på den selvsagt, men ikke ubehagelig hverken for lår eller håndflater.

2-3 finger touch begynner å gå seg til, behagelig tastatur, litt annen fysisk layout ift hva jeg er vant til, 1 er hvor pipe er i mitt hode bla.

Virker for å være hakket vassere antenner eller sendestyrke på wlan, ligger konstant 8%+ over hva jeg får på mine andre laptoper.

Kan nesten ikke tro hvor mye 'bang for the buck' dette er, du får en følelse av å sitte med ett leketøy pga størrelsen. Men når du åpner lokket og tar den ibruk er det ikke tvil om at det er kvalitet. Solid konstruksjon. Meget lyssterk og klar LCD.

Selvom jeg hoppet fort utav Asus sitt 'Simple UI' er det ikke tvil om at det vil appelere til såvel unge som eldre brukere.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Linux i alles hender med Asus eee PC?

Innleggav olear » tor 22.11.2007 12:32

Ikke frist meg :)

*må ha*

Driver og patch til 2.6.23:
ftp://ftp.dracolinux.org/draco/backport ... tl2.tar.gz

Driver og patch til 2.6.21 (fungerer også i 22):
ftp://ftp.dracolinux.org/draco/draco-st ... tl2.tar.gz

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Linux i alles hender med Asus eee PC?

Innleggav ditto » tor 22.11.2007 14:19

hehe, tror ikke jeg trenger å friste deg, spørsmålet er vel heller når du kjøper fremfor om? ;)

Takker for patch, blir en fin helg dette.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Linux i alles hender med Asus eee PC?

Innleggav filoktetes » tor 06.12.2007 0:46

Nå har jeg endelig fått e'en min :)
Den er enda mindre enn jeg hadde forestilt meg, men jeg synes ikke størrelsen er noe problem. Når jeg skriver på den svære 12" laptoppen min nå, så føler jeg at jeg må sprike med fingrene.
Den første dagen brukte jeg den med den standard Xandros-installasjonen. Jeg må si at det er et ekstremt godt system. Det kommer helt sikkert til å gi Linux er godt navn. Men asus / xandros har ikke satt sammen et programbibliotek utover det essensielle som maskina kommer med ennå, så etter den første dagen måtte nok xandros vike for Arch Linux.
Arch med kde og så å si alle programmer jeg kommer til å ha bruk for tar opp ca 3.2 Gb og det er ca 800Mb ledig på den interne SSDen. Jeg har installert compiz-fusion og det virker veldig bra.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Linux i alles hender med Asus eee PC?

Innleggav ditto » tor 06.12.2007 17:50

Så flott, gratulere! Det tok sin tid å få den sorte utgaven til europa virker det som.

Morsomt at du skulle si Arch linux, det var også mitt førstevalg når jeg kjørte inn annen distro. Aldri brukt Arch før, veldig positivt inntrykk den gav.
Men etter ett par dager gikk jeg tilbake til xandros, flere grunner til dette, først og fremst pga at asus ikke hadde frigitt kildekoden til wlan, acpi mm på det tidspunktet. Ndiswrapper funket, acpi relaterte ting som batteristatus, hurtigknapper mm fikk jeg hacket på plass sånn nogenlunde.
Men til syvende og sist orket jeg ikke mocke rundt mer, har nok av det i både jobb & andre prosjekter. Jeg ville ha en ultraportabel som var kjapp i boot & shutdown, samt hvor alt bare *virker*.

Så etter å ha tatt en restore av xandros har jeg fjernet unionfs slik at jeg har hele disken til disp. Easy Mode er fjernet så jeg går rett i kde ved boot(20sec/9sec shutdown). Bruker Xandros(ikke eee) & debian Etch repos, så alt jeg trenger av program er inne. Noen småting som init script for gprs(via bluetooth), vpn ol var kjapt å sette opp. Greit nok, jeg har andre preferanser når det gjelder distroer jeg liker å jobbe i, men for meg var det kjappere å endre eksisterende distro til mine behov enn å sette opp en ny "fra start".

Har tatt en 'dd' av arch installn jeg gjorde samt det jeg nå har gjort med xandros, så skulle ånden og overskuddet komme til meg er det ikke mange minutt å reversere til ønsket oppsett. :-)

Kjøpte til en Case Logic HDC1 mappe som passer perfekt til EEE'n.

Har samme "problem" som deg når det gjelder min gamle laptop(15"), blir jo skjeløyd av å bruke den, nok derfor jeg ikke har bootet den siden jeg fikk E'n i hus.

Strålende fornøyd med dette kjøpet, det har forenklet min hverdag på mange områder.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Linux i alles hender med Asus eee PC?

Innleggav filoktetes » tor 06.12.2007 19:33

Ja, jeg skjønner at du går tilbake til Xandros, selv om jeg har problemer med å føle meg komfortabel med noe annet enn Arch. Boot-tiden blir jo betydlig lenger i Arch, siden initscriptene er beregnet på å kunne kjøres på hvilken som helst datamaskin, mens Xandros sine er laget for bare eee.
Ellers så har jeg fått kompilert den nye patchede Atheros-driveren, så den fungerer godt. Det eneste problemet nå er at den nyutgivne asus-acpi-driveren ikke vil kompilere med 2.6.23. Det har tydligvis skjedd noen forandringer i hele acpi-systemet som får den til å knekke. Ved å se på forskjellene på standard-driveren i 2.6.22 og 2.6.23 kan det hende jeg klarer å lage en patch, ellers får jeg lage min egen 2.6.22 for Arch. Det er ganske irriterende å få beskjed om at batteriet er tomt hele tiden...
Bortsett fra boot-tiden, så går Arch uhyre raskt på e'en :) Det føles nesten like raskt som Dual Core laptoppen min.

Jeg har også laget en kopi av xandros eee system på en usbpenn og har planer om å få den til å boote fra usb. Det er litt vanskelig for den har ikke usb-driverene inkludert i oppstartssystemet. Grunnen er at jeg synes noen bør få i gang et repo med deb-pakker som er kompilert for den standard eee xandrosen, så ikke nye linuxbrukere må møte verden av nesten-komatible repoer og må prøve seg fram med programpakker som kanskje virker og kanskje bryter sammen hele systemet.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Linux i alles hender med Asus eee PC?

Innleggav olear » fre 07.12.2007 0:51

Må nok vente til nyåret før jeg skaffer meg en EEE. Lastet ned kildekoden Asus har lagt ut, fikk alt til å kompilere iallefall. Får se om jeg får laget en custom versjon av Draco til nyåret, spesielt rettet mot EEE.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Linux i alles hender med Asus eee PC?

Innleggav rogerrus » tir 22.01.2008 17:23

Bestilte nettop en svart eee fra ebay...
Gleder meg som en unge til eg får den! = D

Er det mye problem med noe av hardware om man vil ha innpå annen distro?
Og, hvor mye har det egentlig å si i praksis fart-messig at den bruker flash harddisk istedet for vanlig?

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Linux i alles hender med Asus eee PC?

Innleggav art3mis » tor 24.01.2008 20:47

Har også svært lyst på en Eee nå, men har ikke fulgt med noe særlig. Hvor får man kjøpt? Er man nødt til å ty til ebay? ;)

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: Linux i alles hender med Asus eee PC?

Innleggav rogerrus » tor 21.02.2008 10:53

Nja, man får da kjøpt gjennom diverse nettsider også.
play.com har hatt den blant annet... Men er nok like greit å bestille fra ebay.

Er meget fornøgd, bortsett fra at er litt kluss med trådløs kortet.
Får det ikkje til å vere skikkelig kompitabelt med aircrack blant annet.
Men får prøve å installere det fra scratch, det funker nok bedre.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Linux i alles hender med Asus eee PC?

Innleggav olear » tor 21.02.2008 11:57

Jeg har forhåndsbestillt hos Ps.no, fått beskjed om at den kommer i April.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Linux i alles hender med Asus eee PC?

Innleggav ehh » tor 21.02.2008 12:19

Hvis noen er interessert i å skaffe seg en nå selger jeg en Eee PC (4GB, 512 MB, Webcam) som er som ny på QXL:
http://www.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=530628240

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Linux i alles hender med Asus eee PC?

Innleggav rogerrus » tor 21.02.2008 12:36

Etter at eg ventet på en mobil i over en måned etter at de sa de skulle få den inn, har eg bestemt meg for å aldri forhåndsbestille på ps.no igjenn ^_^
Den skulle komme 2 dager etter eg bestilte, men tok år og dag før den kom =P

Men håper du har bedre hell ^_^

Fikk forresten nettop til aircrack på maskina og ^_^
Og da funker alt perfekt.
Bortsett fra webcamet som plutselig slutta å virke etter ei stund, og er ikkje noe fornuftig i lspci som antyder et webcam heller =/
Menmen, webcam er ikkje det som bryr meg mest her i verden. hehe.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Linux i alles hender med Asus eee PC?

Innleggav Sulle » tor 21.02.2008 13:30

Jeg er utrolig fornøyd med min sin. Kjøpte min eeePC med 2 giga ram å den suser og går som ei klokke. "Fikk den i går".

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Maskinvare / Drivere / Xorg



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]