skal kjøpe laptop - noen anbefalinger?

Lurer du på om maskinvaren din er støttet, eller lurer du på hva du bør kjøpe?

skal kjøpe laptop - noen anbefalinger?

Innleggav tjafsen » man 18.08.2008 19:05

skal ha laptop - ikke eee etc
absolutte krav er at det ikke følger med windows, at den er linux kompatibel (tenker da spes på trådløs) og oppløsning på 1680x1050

har sett på http://www.multicom.no/SystemConfigurat ... 00561;fl:0 og det ser ut til at man kan få den uten windows. men hvordan funker den med linux?

noen anbefalinger? fortrinnsvis under 10-12000
medlem i 194 måneder
 

Re: skal kjøpe laptop - noen anbefalinger?

Innleggav omaha » man 18.08.2008 21:43

Det er ikke så veldig mange laptoper du får kjøpt uten Linux desverre. Et alternativ vil være å få refundert lisensen, men akkurat fremgangsmåten kan nok andre bedre enn meg. Dell kommer med en ny businesserie som ser lovende ut, men de gjemmer virkelig linuxalternativene sine meget godt - ja så godt at jeg våger påstanden at DELL er en nokså stor Linuxbløff.

På tross av at du setter som absolutt krav at maskinen er Microsoftfri vil jeg anbefale deg først og fremst en god maskin som passer ditt bruk og ikke minst er holdbar. Selv byttet jeg til en Thinkpad T61 14" for ikke så lenge siden, og er meget fornøyd. Fungerer utmerket med Linux. De nye (T400 og T500) starter på 13.000 men jeg tror de vil starte på rundt 10.000 om ikke så alt for lenge. Et annet alternativ er MacBook PRO (nye modeller er ventet - så det kan lønne seg å vente.)

Eller du kan gjøre som meg finne en brukt men bra T61 til en ok pris (ustjålet med kvittering).
medlem i 204 måneder
 

Re: skal kjøpe laptop - noen anbefalinger?

Innleggav moma » tor 11.04.2013 9:23

Hei,
Jeg skal skaffe en laptop for en ordinær databruker. Vedkommende bruker kun internett, lytter til musikk, organiserer bilder og sysler med enkelte spill. Laptoppen kommer til å kjøre Ubuntu 13.04.

Har dere gode forslag eller erfaring med nyere laptop-modeller. Jeg så noen tidligere tråder der man bl.a anbefalte:
http://www.multicom.no/Baerbar-PC-tilbe ... -l/c100475

Hvordan er det med Windows 8. Er det enkelt å installere Linux parallelt?
Jeg har selv gode erfaringer med Toshiba og Linux.

EDIT: Ok, vi kjøpte en Toshiba laptop for kr. 1,- (èn krone ;-)
Toshiba satellite C850D med 8GB RAM, 750GB HDD.

Med pakken følger Netcom 4G for kr.429,-/mnd for det første året, deretter kr.229,-/mnd. Fungerer greit i Windows.

Men hvordan få Huawei E3276 4G-modemet til å fungere i Ubuntu?
Mulig løsning... for Huawei 4G modemet.

Gamle PCn er til salgs her., Slå til!

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 


Returner til Maskinvare / Drivere / Xorg



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere