Hva er optimal RAID konfigurasjon for en enkel server?

Lurer du på om maskinvaren din er støttet, eller lurer du på hva du bør kjøpe?

Hva er optimal RAID konfigurasjon for en enkel server?

Innleggav msommernes » man 11.01.2010 23:28

Jeg skal sette opp en liten server med primær funksjon som filserver.
Det vil være max 10 samtidige brukere.
Hva vil optimal RAID konfigurasjon være?

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Hva er optimal RAID konfigurasjon for en enkel server?

Innleggav ak » man 11.01.2010 23:43

Spørs om du skal ha ytelse, sikkerhet eller god plassutnyttelse.

RAID 5 er et vanlig kompromiss hvis du har 3 til 5 disker.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Hva er optimal RAID konfigurasjon for en enkel server?

Innleggav msommernes » tir 12.01.2010 21:56

Plassbehovet er moderat.
Sikkerhet er det aller viktigste.
Hastighet er bra om det er mulig.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Hva er optimal RAID konfigurasjon for en enkel server?

Innleggav terjejh » tir 12.01.2010 22:57

Som et lignende eksempel kjører vi en Dell PowerEdge-III server med 3 hurtige hotswap scsi disker 'a 12500rpm i RAID5 med Dells RAID-kontroller. I tillegg er utenom RAIDet installert et par større SATA disker som avlastningsarkiv og for diskbackup. Jeg fikk testet at RAIDet fungerte, da den ene av de tre diskene blinket feil etter en tid og enkelt kunne skiftes hotswap.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Hva er optimal RAID konfigurasjon for en enkel server?

Innleggav vwlinux » ons 13.01.2010 13:07

Ønsker du software raid eller hardware raid?

hardware raid er jo selfølgelig enklere, men har også en pris om det skulle telle noe.

For SMB markedet kan software raid være tingen. Jeg har selv satt opp en filserver med 6 disker i raid 5. (software raid) Det jeg liker mest med software raid er at jeg kan enkelt flytte raidet til ny hardware når jeg ønsker å oppgradere serveren.

Har du server i dag? envt hva slags budsjett har du for serveren?

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: Hva er optimal RAID konfigurasjon for en enkel server?

Innleggav scav » ons 13.01.2010 15:43

Vil anbefale deg RAID10 for sikkerhetens skyld.

du har fire disker lager to raid 0 disker, deretter raider du disse samme til raid 1 striping.

Da kan 2 hardisker dø, istedenfor 1 som i raid 5.

I tillegg om den ene disken dør i raid 5 vil resten av raidet gå tregere ettersom det må "regne" ut hva som var på disken som døde.
medlem i 217 måneder
 

Re: Hva er optimal RAID konfigurasjon for en enkel server?

Innleggav ak » ons 13.01.2010 16:04

scav: Ikke helt riktig det der.

Du kan ikke miste 2 disker med RAID 10. Det er 50-50 sjanse for at du mister begge kopiene dine av en disk -> borte borte. For å kunne tåle tap av to disker, når du totalt har 4, må du bruke RAID 6. Uansett, RAID er ikke erstatning for backup.

Det er heller ikke riktig at ytelsen blir så mye dårligere på RAID 5 dersom du mister en disk. Det er først når du setter inn erstatningen at RAIDet må rebygges. Men på de fleste volumer lar det seg gjøre i løpet av en natt.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Hva er optimal RAID konfigurasjon for en enkel server?

Innleggav terjejh » ons 13.01.2010 16:12

Som ekstra sikkerhet mener jeg man bør ta backup på et medium som lagres eksternt fra serveren, helst i dataskap eller på annet fysisk sted. Oppstår brann i serveren eller på kontoret, hjelper det neppe med x antall interne disker. Vi har valgt streamertape som ukentlig rullerende backup (hvor ofte vurderes fra tilfelle til tilfelle, praktisk og etter behov). I tillegg har vi et par sofistikerte løpende online-backup/arkiv-systemer til SATA diskene utenom RAIDet.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Hva er optimal RAID konfigurasjon for en enkel server?

Innleggav oyoy » ons 13.01.2010 18:25

Kan du si litt mer om krav til plass og ytelse?

Jeg er stor tilhenger av software-RAID, ihvertfall til hjemmebruk!
Hvis en HW RAIDkontroller dør, så kan du få problemer med å få tak i en maken (eller lik nok) så du får opp RAIDet igjen.

Har du tenkt noe på hvilke filsystem du vil bruke? Jeg kan skrive mye om SnapShots, ZFS, BTRFS osv, men det blir for langt her. Spør hvis det er av interesse!

På min private filtjener kjører jeg Linux og to disker med software speiling. Ett speil til /boot, og et speil med LVM for fleksibel tildeling av plass, utvidelse av filsystemer i fart osv. Ved behov for mer plass kan jeg sette opp et nytt, større speilpar og migrere data i fart vha LVM.

Klarer du deg med en disk anbefaler jeg å speile denne, trenger du mer ville jeg kjørt RAID5 eller 6. RAID 6 gir bedre sikkerhet og MYE bedre plassutnyttelse enn RAID10.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Hva er optimal RAID konfigurasjon for en enkel server?

Innleggav mortegutt » tor 14.01.2010 14:25

Hei, jeg hiver meg på denne posten istede for å starte en helt ny :)

Jeg er passe ny i linux. Jeg har lyst til å lage meg en Ubuntu filserver / Mediasenter som skal være koblet direkte til TV-en med Moovida som mediesentersoftware.

Har satt meg litt inn i Raid 5 på ubuntu, men det virker litt komplisert å sette opp, å jeg har ikke skjønt alle kommandoene enda (mdadm etc)

Å så var det filsystemet.. Jeg tenkte å gå for EXT3, siden det er framoverkompatibelt med EXT4. Ellers var jeg også litt nyskjerrig på XFS, siden det taklet store filer etter hva jeg har lest.

Jeg har også en egen disk (250gb) til OS, å jeg lurte på om at jeg skulle dele i 3: /, /home og /swap.
Diskene jeg skal ha i Raid er 4stk WD 1,5TB Green Power.

Jeg leste også at det kunne være lettere å sette opp software-raidet når man installérte ubuntu fordi da har man tilgang til et grafisk grensesnitt. Kan noen bekrefte dette?

Edit: Finnes der programvare som holder overvåker raidet´s helse i realtime?
Det hadde jo vært en kjempefordel :)

Takker for svar, å unskyll inntrengingen i posten din msommernes :)

Mvh

Morten Arntun
medlem i 232 måneder
 

Re: Hva er optimal RAID konfigurasjon for en enkel server?

Innleggav sokkalf » tor 14.01.2010 14:56

Flere distroer jeg har prøvd har grafisk oppsett av RAID under installasjon. Husker ikke hvordan dette var i Ubuntu.

mdadm (som er software-raid-programvaren) sier fra med en gang om det skjer noe galt med RAIDet (en disk ryker e.l). Tror du kan sette opp en mailadresse det skal sendes varsel til også.

Du kan også overvåke status ved å se på innholdet i fila /proc/mdstat

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Hva er optimal RAID konfigurasjon for en enkel server?

Innleggav terjejh » tor 14.01.2010 16:50

Kom over en fersk artikkel som viser grafisk oppsett av software RAID. Eksemplet bruker RAID-1 i openSUSE 11.2 med YaST, men det skal være tilsvarende for andre typer RAID.
http://vavai.net/2009/12/30/implementin ... suse-11-2/

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Hva er optimal RAID konfigurasjon for en enkel server?

Innleggav vwlinux » fre 15.01.2010 8:09

Beklager for å flytte fokus på denne tråden så mye over på software RAID.

Her er link til et eksempel på hvordan software RAID 5 kan installeres http://linux1.no/forum/viewtopic.php?f=228&t=225772

I ubuntu 9.10 har du mulighet til å sjekke status på raid konfigurasjon med Palimpsest Disk Utility (default disk verktøy)

For den som ikke har satt opp software RAID før vil jeg varmt anbefale Freenas: http://freenas.org/freenas

Da denne er veldig enkel å bruke.

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: Hva er optimal RAID konfigurasjon for en enkel server?

Innleggav mortegutt » fre 15.01.2010 10:06

Takk for svar VWlinux, men vil denne funke på ubuntu også?

Hadde det ikke vært for at jeg skal kjøre mediasenter hadde jeg installert NAS-software =)
medlem i 232 måneder
 

Re: Hva er optimal RAID konfigurasjon for en enkel server?

Innleggav vwlinux » fre 15.01.2010 13:33

Ja, den vil fungere. (Hvis du tenkte på at jeg svarte i en post som omhandlet CentOS)

Jeg har laget det på samme måte som beskrevet på min ubuntu maskin.
Jeg har byttet hardware 2 ganger og reinstallert os 3 ganger siden jeg laget raidet.
Har utvidet raidet 3 ganger også, begynte med 3 disker.

Dette er en veldig enkel måte å få utnyttet plassen på diskene, uten noen spesiell hardware.

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Neste

Returner til Maskinvare / Drivere / Xorg



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]