Hva er optimal RAID konfigurasjon for en enkel server?

Lurer du på om maskinvaren din er støttet, eller lurer du på hva du bør kjøpe?

Re: Hva er optimal RAID konfigurasjon for en enkel server?

Innleggav mortegutt » fre 15.01.2010 13:43

Genialt :)

Har jeg forstått det slik, at man setter først opp raidet, så lager man partisjonene?
Jeg vil helst ha en partisjon tror jeg, uten at jeg hva som er best for meg :)

Jeg har lest litt på filsystemer, har du noe å anbefale der VW?
medlem i 231 måneder
 

Re: Hva er optimal RAID konfigurasjon for en enkel server?

Innleggav vwlinux » lør 16.01.2010 22:27

Ta en titt på mitt blogginnlegg http://linux1.no/blogg/vwlinux/4105/hvordan-konfigurere-software-raid for å se hvordan jeg har satt opp mine software-RAID.

Jeg har kun erfaring med ext3. Ønsker å teste ut ext4 og ZFS.
Det hadde vært fint om noen hadde gode erfaringer med disse filsystemene.

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: Hva er optimal RAID konfigurasjon for en enkel server?

Innleggav terjejh » søn 17.01.2010 2:25

Etter at soft RAIDs fleksibilitet er godt framkommet, vil jeg tilføye noen unevnte momenter fra openSUSE 11.2 Admin-Reference manualen:

Soft RAID provides the advantages of RAID systems without the additional cost of hardware RAID controllers. However, this requires some CPU time and has memory requirements that make it unsuitable for high performance computers.

Samtidig er det greitt å se at ørten kommandolinjer for oppsett av soft RAID kan estattes av noen skjermbildevalg, når distribusjonen har innebygd gode, grafiske administrasjonsverktøy (openSUSE/YAST Expert Partitioner):
http://www.novell.com/documentation/ope ... _raid.html

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Hva er optimal RAID konfigurasjon for en enkel server?

Innleggav dajomu » tir 19.01.2010 16:25

Hva skjer hvis en disk ryker i RAID og data blir korrupt? Hvordan bygger en opp igjen data? Fungerer hotswap noe særlig ved software RAID?
Da jeg vurderte å sette opp RAID fant jeg ut at det kreves veldig mye kunnskap, spesielt ved software RAID, hvis en må gjenopprette data. Fant ut at en kan like gjerne kjøre RAID-0, jeg valgte å ikke kjøre RAID, og ta backup av alt en trenger.

Hvis en ikke vet hvilke RAID som passer til ens eget behov så er det stor sannsynlighet at en ikke er i stand til å gjenopprette når det først skjærer seg.
Jeg på langt nær ikke noen ekspert på området, men en bør sette seg grundig inn i hva dette er for noe - fordeler og bakdeler.
Jeg har tatt feil en gang før så det kan hende jeg gjør det nå også :)

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Hva er optimal RAID konfigurasjon for en enkel server?

Innleggav terjejh » tir 19.01.2010 17:18

dajomu skrev:Hva skjer hvis en disk ryker i RAID og data blir korrupt? Hvordan bygger en opp igjen data? Fungerer hotswap noe særlig ved software RAID?

Jeg kan bare si hva jeg selv har prøvd (som nevnt i mitt første kommentar). Da vår ene hotswap scsi disk havarerte og blinket feil på Dells RAID5 kontroller, fikk jeg ny flybåren disk etter ett døgn på serviceavtalen, dro ut den defekte disken og satte inn den nye i hotswap skuffa mens serveren kjørte.

RAIDet begynte med en gang å bygge seg automatisk opp igjen. For en kritisk bedriftsserver, synes jeg RAID kontrolleren var vel verdt investeringen (en sertifisert server koster uansett), ingen nedetid, ingen manuell boot og oppbygging. Vær også oppmerksom på at slett ikke alle RAID kontrollere støtter Linux, eksempelvis ikke HPs arbeidsstasjoner.

Hvis denne lenken er oppdatert, så er heller ikke hot-swap noe man uten videre lett kan gjøre med soft RAID
http://tldp.org/HOWTO/Software-RAID-HOWTO-4.html

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Forrige

Returner til Maskinvare / Drivere / Xorg



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron