Debian på eeePC. Sliter.

Lurer du på om maskinvaren din er støttet, eller lurer du på hva du bør kjøpe?

Debian på eeePC. Sliter.

Innleggav geirergoy » fre 05.02.2010 22:57

Hei!
Jeg prøver å komme meg ut av Ubuntu-fella, og begynne å bruke skikkelig linux igjen.
Debian har alltid vært favoritten, men i 2005 hadde jeg mer kurrant maskinvare og CDrom.

Nå slåss jeg mot en netbook full av vanskelige komponenter.

Maskinen heter Asus eee 1005HA. Jeg vil også prøve på en Acer Aspire One om dette funker.


Jeg prøver denne siden:
http://wiki.debian.org/DebianEeePC/Model/1005HA

I ekte Linux-stil, er det ingen av de guidene man leser om på nettet som egentlig funker.
I hvert fall ikke før man spør på Linux1 for å forklart hvorfor guiden er feil eller hva kommandoen blir på min maskinvare.

Det første problemet er den første kommandoen. Jeg gjør nøyaktig som den sier, og får dette:
Permission denied.
Jeg prøver igjen med sudo su - og på tredje forsøk eller noe slikt virker det. Minnepennen blir 250 megabytes stor (mot oppreinnelige 16 gb), og byter navn til noe med Debian.

Kjører jeg kommandoen et par ganger til, fylles den med filer.

Drar så over isoen. (Har prøvd dette noen ganger. >Virket omsider)

Starter Asus eee med USB-pinnen inni. Booter Debian.

Den finner, akkurat som i guiden, nettverksutstyret mitt, men klarer ikke å bruke dem.

Den klarte heller ikke å finne Locales for en person som bruker engelsk språk men bor i Norge. Hva er locales? Hva skal jeg ha her?


Jeg hopper helt fram til Grub.
Den feilet. Både Grub 2 og Legacy.


Jeg lurer på hva det er med Ubuntu som gjør at det... bare virker...?
Jeg kommer liksom aldri utenom Ubuntu, selv om de begynner å bli litt.... Kommersielle.
Føles litt som å bruke Microsoft Linux Vista, eller noe sånt...



Hvorfor kan ikke Debian for all enkelhets skyld bare fungere med Unetbootin, for eksempel? Er det patenter inne i bildet?

Nå har jeg, etter å ha holdt på i hele kveld, klart å lagt inn Debian. Det vil si. Netinstall uten nett. Nå fortsetter guiden fra kommandolinjen.


Legger nå inn LXDE. utrolig nok så blir debian levert med driver for trådløskortet mitt. Betyr det at driveren er 100% åpen, eller har noen tatt en spansk en her? Hvorfor funket den bare etter installasjonen, og ikke tidligere?
Alltid trodd at grunnen til at bare Ubuntu støttet maskinvaren, er at det var en ufri driver.....?


Virker fint med visse unntak. Ingen lyd (finner heller ingen volumkontroll for å endre på dette).
Spiller youtube og mp3 uten feilmeldinger, men uten lyd i høyttaleren.
Og den irriterende touchpaden godtar kun at jeg trykker på knappen, ikke at jeg dabber fingeren. Hvordan endre? Regner med det er noe i en tekstfil... LXDE mangler jo alle gui-verktøy. Legger nå inn Gnome.











Er i Gnome nå... Men jeg har ikke lyd eller volumkontroll.
Nettverksmanageren virker ikke. Nettverk virker allikevel om jeg kjører denne regla i root terminal:
* c. Set configuration substituting your AP information:

# iwconfig wlan0 essid 'YOURSSIDHERE' key 'YOURKEYHERE' mode managed

* d. Bring up wlan0:

# ifconfig wlan0 up

* e. Get IP via DHCP:

# dhclient wlan0

* f. Test via ping:

# ping google.com

Hvis det virker, hvorfor har ikke nettverkshåndtereren fått det med seg?


Debian gjør det ikke enkelt å migrere. Hva er problemet mitt?



Nettverkshåndtereren hadde en konfigurasjonsfil, og der stod det blant annet "managed=false"
Måtte endres til "true", så virket det.

Jeg endret apt sources under installasjonen, og la til en non-free som en debian/eeePC-side anbefalte.
Alle drivere ser ut til å virke, men hvordan vet jeg om driverne jeg bruker kom derfra?

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: Debian på eeePC. Sliter.

Innleggav QtanJ » lør 06.02.2010 19:01

Vart svært mykje tekst så om eg har oversett eit viktig spørsmål er det berre å gje beskjed.

Fekk du til Grub til slutt? Eg følgjer denne oppskrifta: Installer grub gjennom pakkesystemet. Bruk grub-install for installasjon. Gjerne til partisjon i staden for MBR. Avhengig om du vel grub1 eller grub2 konfigurer tilsvarande konfigurasjonsfil manuelt. Eg har ikkje erfaring frå grub2 enda.

For å finna ut kva drivarar du brukar kan kanskje denne kommandoen vera til hjelp?
Kode: Merk alt
lspci -k
. Etterpå kan du finna ut om den drivaren krev firmware eller er ufri ved å slå opp namnet på drivaren.
medlem i 210 måneder
 

Re: Debian på eeePC. Sliter.

Innleggav geirergoy » lør 06.02.2010 20:51

Nidvisa ble utvidet hver gang jeg gjorde fremgang.
Ja, Grub virket da jeg tok hele suppa fra start.
Tror ikke jeg gjordfe noe annerledes.

Nå virker det nesten irriterende bra.

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: Debian på eeePC. Sliter.

Innleggav Tertitten » lør 06.02.2010 20:58

geirergoy skrev:Nå virker det nesten irriterende bra.

he he :)

Brukerens avatar
medlem i 173 måneder
 

Re: Debian på eeePC. Sliter.

Innleggav geirergoy » lør 06.02.2010 21:09

Jeg har to netbooks for å kunne leke med OS.

Hvorfor er det så mye enklere å få en CD-løs netbook til å boote Ubuntu?
Den funker med uNetbootin og Ubuntus eget verktøy.

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: Debian på eeePC. Sliter.

Innleggav QtanJ » søn 07.02.2010 1:22

Dersom du lærer å installera debian frå kommandolinja frå andre distribusjonar er det faktisk enkelt å installera på og starta debian frå minnepenn. Derifrå kan du anten installera via debootstrap eller berre kopiera over dersom du hugsar på å bevarer eigarskap, filrettar, symbolske lenkar og tilsvarande. Dvs, grub eller anna oppstartslastar må verta installert på nytt, men på dette tidspunktet er ikkje det eit problem.
medlem i 210 måneder
 

Re: Debian på eeePC. Sliter.

Innleggav geirergoy » søn 07.02.2010 2:25

Høres stilig ut. Kan du forklare nærmere, eller bidra med noen lenker?


Debian er ikke så stabilt som jeg trodde. Jeg har nå opplevd to ganger at skjermen bare blir..... svart.
Første gangen skjedde iløpet av en YouTube-video. Lyden fortsatte, selv om skjermen ble svart.
Andre gangen skjedde under et Google-søk.

Skjermen blir "svart", det vil si at backlight fortsatt lyser, men krystallene får skjermen til å bli svart. Problemet ligger altså ikke i at lyskilden slukker.

Ser ikke grunnen.... Dette skjedde ikke i Ubuntu Netbook Remix eller EasyPeasy.

Det er deilig å være tilbake i Debian UNSTABLE, men hva er dette? Er operativsytstemet forpliktet til å oppfylle navnet sitt?

I tillegg sliter Epiphany med formateringen noen ganger.
På PHPbb-fora, havner kode øverst og nederst, og alle innleggene har midtstilt tekst, som i et dikt.
En F5 senere, er alt bra.

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: Debian på eeePC. Sliter.

Innleggav QtanJ » søn 07.02.2010 2:54

Eg tek utgangspunkt i http://www.debian.org/releases/stable/i386/apds03.html.en
Dette gjev ikkje eit komplett system, men ved hjelp av standard-dokumentasjonen eller kunnskap du har om debian frå før vil du kunne fullføre systemet manuelt.

Dette gjer at du må velje å installera fleire modular sjølv sidan du ikkje får nokon oversikt over kva modular du kanskje er interessert i. Døme på dette er KDE, gnome, ufrie drivarar, frie drivarar som ikkje er i standard-modulen for kjerna, verktøy for nettverksadministrasjon og grafisk pakkehandsamar.

Det er ikkje spesielt vanskeleg når du kan denne metoden, men den har noko høgare brukarterskel.

Når eg tenkjer meg om er det derimot ein meir standard måte å installera på frå usb. Denne finn du dokumentasjonen til på http://www.debian.org/releases/stable/i386/ch04s03.html.en

Manualen til debian er rett og slett genial.
medlem i 210 måneder
 

Re: Debian på eeePC. Sliter.

Innleggav geirergoy » søn 07.02.2010 2:59

Hva er årsaken til at Ubuntu funker med sitt eget USB-verktøy og med Unetbootin, mens Debian krever en 250Mb USB-partisjon for installasjon?
Er det en patentgreie, eller er bare Debian gammeldags?



Hvordan kan jeg på en system-wide måte ordne det slik at jeg slipper å bruke knappen ved siden av touchpaden?
Jeg har stilt det i Gnome, men LDXE har ikke noe grafisk verktøy for dette.

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: Debian på eeePC. Sliter.

Innleggav QtanJ » søn 07.02.2010 18:14

Debian krev ikkje meir enn ubuntu. Det er berre den enkle metoden som er ulik. Unetbootin skal fungera med debian dersom me skal tru nettsida deira. Har du rapportert problemet slik at dei kan fiksa det?

For så vidt ser også debootstrap metoden noko enklare ut på ubuntu(sidan det finst store standard meta-pakker som ubuntu-desktop og likande), men den er vel ikkje støtta offisielt? Denne metoden er dokumentert i community docs, ikkje i den offisielle installasjonsinstruksen.

Sjølv brukar eg ikkje unetbootin då eg alltid ser etter ein debootstrap-metode for installasjon. Einaste måtte vera BSD, sidan linux ikkje har(eller hadde?) trygg skrivestøtte for standard filsystem der.

Det handlar nok ikkje om patentar, men snarare om preferansane til utviklarane.


Når det gjeld touchpad-knappen kan du sjå på http://wiki.debian.org/DebianEeePC/HowTo/ElantechTouchpad. Elles burde det stå noko her dersom det er meir du lurer på. Nokon gongar er det strukturert slik at du skal følgje ein generell guide, men overstyre der den spesielle seier noko anna.
medlem i 210 måneder
 


Returner til Maskinvare / Drivere / Xorg



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]