Hjelp til å kjøpe ny stasjær PC...

Lurer du på om maskinvaren din er støttet, eller lurer du på hva du bør kjøpe?

Hjelp til å kjøpe ny stasjær PC...

Innleggav sturla » man 08.02.2010 19:43

Det var enklere før i tiden. Mindre å velge mellom, liksom...

Jeg ønsker meg Intel denne gangen. Vet egentlig ikke hvorfor, men tror jeg går for det. Jeg har kabinett og en 650W strømforsyning som er nesten ny. I tillegg har jeg minst to rimelig nye SATA disker (7200rmp) som fortsatt får gjøre nytten sin. Mitt ikke lengre helt nye Geforce 8600 kort får klare seg inntil videre det også...

Men hva skal jeg velge? To eller fire kjærner? Klarer Linux å utnytte en prossessor med 4 kjærner? Socket 1156 eller 1366? Og hva med minne?

Er det noen som kan gi meg gode råd. Gjerne med referanse til nettbutikk og produkt.

Dette skal ikke være noe gaming PC. Da hadde jeg byttet ut grafikkort også. Men den skal være en rimelig kraftig arbeidsstasjon. Så godt med ram og god prossessor er viktig? Hovedkort trenger ikke være SLI, men må ha PCI-e slott (burde ikke være noe problem).

Håper noen kan hjelpe meg :-)

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: Hjelp til å kjøpe ny stasjær PC...

Innleggav oppigard » man 08.02.2010 20:17

Det kommer veldig ann på hvor mye penger du har tenkt å bruke! :-P

For eksempel er det ikke så veldig stor forskjell på den beste Core 2 Duo/Quad og en "billig" i7, men samtidig, kjøper du en i5/i7 har du jo bedre oppgraderingsmuligheter i fremtiden, så jeg ville nok gått for den.

Men som sagt, det kommer ann på hvor mye penger du vil bruke!
medlem i 172 måneder
 

Re: Hjelp til å kjøpe ny stasjær PC...

Innleggav omaha » man 08.02.2010 20:46

Gikk for 4kjerner selv (CentOS KVM server) og hadde ikke valgt dualcore til arbeidsstasjon heller. Skal du bruke den med virtualisering enten det er Virtualbox eller noe annet vil det være nyttig. Men sjekk også hvor mye cache det er på CPU...

På min laptop bruker jeg en Intel SSD 160 G2 og doblet ram'en (bruker ikke swap) - har montert tmp ++ i Ram. SSD or not er en aktuell problemstilling mht ytelse. Det samme vil USB 3.0 / Sata3 være :)
medlem i 205 måneder
 

Re: Hjelp til å kjøpe ny stasjær PC...

Innleggav sturla » tir 09.02.2010 20:25

Takker for svar.

Viritualisering tror jeg neppe vil være aktuelt. Men jeg vet jo ikke. Måtte i så fall være for å kunne kjøre win7 og få tilgang til windows programmer. Men dette kan jeg lite eller ingenting om.

Jeg ser for meg å bruke rett over 6000 kroner. Dvs. for kjøp av CPU, Hovedkort og ram.

SATA 3? Hvor mye raskere er det da enn Sata II disker som jeg har nå? Hvis det er noe å hente her kunne jeg jo slenge på en liten SATA 3 disk. Men inge SSD ennå. De må bli billigere først, og mer etablert som standard.

Veldig mange av hovedkortene synes jeg virker "bloated". Masse ekstra funkjsonalitet... Er det noe jeg bør holde meg unna med tanke på Linux. Jeg trenger bl.a. ikke SLI eller liknende.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: Hjelp til å kjøpe ny stasjær PC...

Innleggav vwlinux » tor 11.02.2010 9:42

Nå skal ikke jeg prøve å få deg til å velge AMD, men du kan jo ta en titt på denne -> http://linux1.no/forum/viewtopic.php?f=228&t=231361.

Her sammenlignes det mellom en intel 1156 og AMD3 hk.

Hva er krav til antall sata porter?

Hvor mye minne tenker du deg?

Det er vel ikke noe poeng å kjøpe hk med sata3 standard om du ikke velger en ssd disk.

"Vanlige" roterende disker får ikke noe mer ytelse på sata3.

Du kan få ok hk, minne og cpu for rundt 4000 kr og heller kjøpe ssd i tilleg :bitchin:

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 


Returner til Maskinvare / Drivere / Xorg



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron